|
کدخبر: 295516

از چه مقاطعی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود

با پیشرفت تکنولوژی، مصالح ساختمانی از کاه‌گل و خشت به انواع فلزات تغییر شکل داده‌اند. امروزه فلزات مختلف خصوصا آهن‌آلات به جزء جدانشدنی در ساخت انواع سازه تبدیل شده‌اند. مقاطع فولادی در شکل و جنس‌های مختلفی در ساختمان‌سازی کاربرد داشته و دسترسی به آن‌ها امری ضروری در پروژه محسوب می‌شود. کاربرد مقاطع فولادی به گونه‌ای است که به سختی می‌توان جایگزین دیگری برای آن‌ها در سازه انتخاب کرد. بنابراین شناخت آهن‌آلات موردنیاز ساختمان، قیمت و کاربرد هریک از آن‌ها پیش از شروع پروژه ضروری است. شناخت مقاطع فولادی می‌تواند به شما در بررسی هزینه نهایی پروژه کمک کند. برای محاسبه هزینه ساخت خانه و مقدار مصالح میلگرد، تیرآهن و پروفیل نیز شناخت مقاطع موردنیاز ضروری خواهدبود. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین مقاطع فولادی در ساخت‌وساز و کاربرد هرکدام آشنا کنیم.

از چه آهن‌آلاتی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود

کاربرد آهن‌آلات بخش وسیعی از ساخت سازه را دربرمی‌گیرد به‌طوری که از فونداسیون و پایه‌ریزی ساختمان تا ریزه‌کاری‌های نهایی تماما به آهن نیاز خواهید داشت. بنابراین صفرتاصد یک پروژه ساختمان‌سازی با استفاده از مقاطع فولادی اجرا خواهدشد. ازجمله پرکاربردترین مقاطع فولادی که در ساخت سازه استفاده می‌شوند می‌توان به میلگرد، تیرآهن، پروفیل، نبشی ناودانی و ورق فولادی اشاره کرد. بااستفاده از این مصالح که همگی از آهن تولید می‌شوند می‌توان سازه‌ای مستحکم با استانداردهای بالا بنا کرد. مزایای فوق‌العاده فلز آهن، مقاطع فولادی را به کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. هرچند فلز آهن درکنار مزایای زیاد معایبی نظیر مقاومت پایین در برابر خوردگی نیز دارد. با این وجود طی سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و گالوانیزاسیون مقاطع، این مشکل تاحد زیادی برطرف شده و استفاده از آهن در سازه‌های فولادی همچنان گزینه نخست مهندسان است. ازطرفی برای رفع کامل مشکل زنگ‌زدگی استفاده از مقاطع استیل با مقاومت بالا دربرابر خوردگی توصیه می‌شود.

میلگرد

میلگرد

میلگرد فولادی همچنان درصدر جدول پرکاربردترین مقاطع و مصالح ساختمانی است. این مقطع مهم در سازه‌های بتنی جهت استحکام بخشیدن به بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول در تمامی بخش‌های ساختمان اعم از کف، ستون و سقف کاربرد داشته و به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است. میلگردها ازلحاظ شکل ظاهری، جنس، ابعاد و ... به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و شناخت هریک از انواع این محصول به انتخاب و استفاده صحیح از آن کمک می‌کند. عوامل متعددی در هنگام خرید میلگرد باید در نظر گرفته شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برند و کیفیت محصول اشاره کرد. به دلیل اهمیت بالای مقطع میلگرد در افزایش مقاومت ساختمان، کیفیت این محصول در کیفیت نهایی سازه نقش بسزایی دارد. کارخانجات مختلفی درداخل کشور به تولید میلگرد فولادی می‌پردازند که هریک از استاندارد و کیفیت متفاوتی برخوردارند. باتوجه به نسبت میان قیمت میلگرد و کیفیت آن، لازم است براساس اهمیت و حساسیت پروژه بهترین محصول را انتخاب نمایید. بررسی قیمت میلگرد امروز و نوسانات دوره‌ای این مقطع نیز تاحد زیادی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین زمان خرید کمک کند. میلگرد 14 یکی از سایزهای متداول تولیدی در اکثر کارخانجات فولادی بوده و یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار به حساب می‌آید. دلیل استقبال زیاد از میلگرد سایز 14 را می‌توان کاربرد زیاد آن در تیر و ستون‌های سازه و ساخت فونداسیون دانست. همچنین میلگرد سایز 14 معمولا در انواع ساده و آجدار و گرید A3 در بازار موجوداست.

تیرآهن

تیرآهن

تیرآهن را می‌توان به عنوان بنیادی‌ترین مقطع فولادی و اسکلت اصلی ساختمان نام برد. از مهمترین وظایف این مقطع فولادی می‌توان به تحمل فشار وارد بر سازه اشاره کرد. همچنین از این محصول در ساخت خرپا و تیر نیز استفاده می‌شود. تیرآهن ازنظر شکل ظاهری، جنس و برند تولیدی دارای درجات کیفی متفاوتی است و بسته به اهمیت پروژه می‌توان از انواع مختلف این مقطع استفاده کرد. برای مثال تیرآهن تولیدی شرکت ذوب آهن بالاترین درجه کیفی را در میان سایر رقبا داشته ولی قیمت آن نسبت به سایر برندها بالاتر است. توجه به قیمت تیرآهن امروز و سایر مشخصات این محصول می‌تواند به شما در انتخاب صحیح مقطع، متناسب با کاربرد موردنظر کمک کند.

پروفیل

پروفیل

پروفیل‌ها دسته عظیمی از مقاطع ساختمانی را شامل می‌شوند که دارای سطح مقاطع ثابت هستند. قوطی پروفیل اشکال بسیار زیادی داشته و کاربردهای متعددی نیز دارد. این محصول به دودسته باز و بسته تقسیم‌بندی می‌شود. پروفیل سپری، پروفیل زد، پروفیل کلاهی و پروفیل فرانسوی در دسته انواع باز قرار داشته و انواع لنگه دری، کلافی و HSS را می‌توان به عنوان پروفیل بسته شناخت. همچنین این محصولات ازنظر وزنی به دودسته سبک (پروفیل مبلی) و سنگین تقسیم‌بندی شده که هرکدام جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف دارند. توضیحات بیشتر درخصوص انواع پروفیل به دلیل وسعت تنوع در این مقاله گنجانده نشده و لازم است پیش از شروع پروژه خود اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید. همچنین اطلاع از قیمت پروفیل امروز و بررسی نمودار روزانه تغییرات نرخ می‌تواند شما را در انتخاب درست یاری کند.

نبشی و ناودانی

کاربرد نبشی و ناودانی در ساخت‌وساز به نوعی ثانویه بوده و وظیفه دیگر مقاطع را تکمیل می‌کنند. برای مثال ناودانی به عنوان کمک برای تیرآهن استفاده شده و وظیفه همکاری و ساپورت این مقطع را برعهده دارد. نبشی نیز به همراه دیگر مقاطع به کار رفته و از آن در تقویت اسکلت سازه، نبشی کشی یا وال پست استفاده می‌شود. قیمت روز نبشی و ناودانی همچون سایر مقاطع فولادی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قابل تغییر است و بررسی لحظه‌ای نرخ این محصول پیش از خرید از ملزومات هر پروژه محسوب می‌شود.

ورق

ورق فولادی نه تنها به طور مستقیم در قسمت‌های مختلف سازه استفاده شده بلکه یکی از مواد اولیه مورداستفاده برای ساخت مقاطع فولادی نیز محسوب می‌شود. بنابراین ورق‌های فولادی به طورمستقیم و غیرمستقیم در انواع سازه فولادی و بتنی کاربرد دارند. ازطرفی قیمت ورق فولادی یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سایر مقاطع فولادی خواهدبود. این دسته از محصولات نیز دارای انواع مختلفی نظیر ورق سیاه و ورق روغنی بوده و کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی و تولید مقاطع فولادی دارند.

عوامل موثر بر قیمت نهایی آهن‌آلات

پس از شناخت مقاطع فولادی موردنیاز برای ساخت سازه، لازم است نسبت به استعلام قیمت هریک اقدام کنید. متاسفانه به دلیل نوسانات بازار فولاد، نوسانات ارزی و تورم روزانه شاهد تغییرات زیادی در نمودار قیمت آهن‌آلات هستیم. شناخت عوامل موثر بر قیمت نهایی این محصولات می‌تواند تاحد زیادی به تصمیم‌گیری درخصوص بهترین زمان خرید کمک کند. خرید با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه موجب کاهش هزینه‌های ساخت خواهد شد. از مهمترین عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات می‌توان به مشخصات محصول، کیفیت کارخانه تولیدکننده، نرخ ارز، تصمیمات سیاسی و هزینه حمل و نقل اشاره کرد. با بررسی تمامی موارد و مطالعه تکنیکال نمودار قیمت آهن به راحتی می‌توانید محصول موردنظر خود را با قیمت مطلوب تهیه کنید.

منبع: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها