|
کدخبر: 279336

تولیدکنندگان نگران قطعی گاز در فصل سرما نباشند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تدابیری جهت مقابله با کسری گازی محتمل سخن گفت.

صنعت تولیدکنندگان نگران قطعی گاز در فصل سرما نباشند

رشد و گسترش فعالیت صنایع کوچک و متوسط می‌تواند اثر قابل توجه بر روی اشتغال نیروی کار در جامعه داشته باشد. بررسی تجربه توسعه در دیگر کشور‌ها نشان می‌دهد این بخش اقتصاد می‌تواند نقش قابل توجهی در رشد اقتصاد ایفا کنند و به شکوفا شدن بخش صنعت در یک اقتصاد بیانجامد.

علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مصاحبه‌ای داشته است که مشروح آن تقدیم می‌گردد.

با توجه به اهمیتی که رشد این بخش از اقتصاد دارد، لطفا بیان کنید طی یک سال گذشته چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

رسولیان ضمن اشاره به برگزاری مجمع سازمان گفت: در رابطه با عملکرد شهرک‌های صنعتی در یک سال گذشته آماری به صورت شفاف ارائه شده است که سازمان حسابرسی هم گزارش را به صورت دقیق بررسی کرد. هم در تامین زیرساخت‌ها هم در صنایع کوچک رشد‌های بسیار خوبی داشته ایم، تقریبا اشتغال در این بخش بیش از ۳۰ درصد در یک سال اخیر رشد داشت. تامین برق و تامین آب برای زیرساخت شبکه‌های صنعتی ایجاد شده تقریبا در طول یک سال گذشته دو برابر رشد داشت. میزان اراضی که برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تامین شد نزدیک به ۲۸۶ درصد رشد داشت. در حوزه صنایع کوچک آمار‌ها نشان می‌دهد دانش بنیان شدن واحد‌های تولیدی و حمایت‌هایی که از دانش بیان صورت گرفته رشد داشته و ۴۰ درصد احیاء واحد‌های راکد در این زمینه صورت گرفت و به صورت کلی آمار واحد‌های راکد کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور کاهش یافتو سطح واحد‌های راکد از ۱۸.۵ درصد به کمی بیشتر از ۱۴ درصد رسید.

وی ادامه داد: آن چیزی که مهم است و سیاست دولت هم بر روی آن تمرکز دارد، این است که بتوانیم زیر ساخات‌های بیشتری را در شهرک‌های نواحی صنعتی کشور تامین کنیم. در زمینه تامین برق برنامه‌هایی با وزارت نیرو دنبال می‌شود. در حوزه تامین برق برنامه ریزی شده است تا بتوان با ایجاد نیروگاه‌های DG و همچنین نیروگاه‌های با تامین کوچک، CHP ها، زیرساخت‌ها تقویت شود. همچنین استفاده حداکثری از فضای شهرک‌ها برای توسعه انرژی خورشیدی و حتی ایجاد شبکه‌های جدید انرژی خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است تا تولید انرژی خورشیدی هم در شهرک‌های صنعتی کشور توسعه یابد.

رسولیان در رابطه با تامین برق واحد‌های صنعتی همچنین گفت: برای توسعه زیرساخت پست‌های برق، توافقاتی با وزارت نیرو صورت گرفته در طول این دولت تقریبا در ایجاد ۶۶ پست جدید را مشارکت کردیم، در حال حاضر هم ۹۳ پست دیگر در حال مشارکت است که با سرعت پیگیری می‌شود. در سفر‌های رئیس جمهوری هم اعتبارات به این بخش تخصیص پیدا کرد. امیدواریم طی یک یا دو سال آینده بخش عمده این پست‌ها به بهره برداری برسد تا برق بییشتری برای واحد‌های تولیدی تامین گردد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک بیان داشت: با توجه به خشک سالی که رخ داده، تامین آب به یکی از مشکلات اصلی تبدیل شده و امید است آب پایدار برای صنایع تامین شود. تامین آب پایدار با روش‌های مختلفی در حال پیگیری است. پساب‌های شهری مطالعه شده اند و بخش‌هایی از آن استحصال شده و آماده بهره برداری است. در برخی مناطق هم پساب خریداری شده و انتقال شروع شده است و در آینده بهره بردرای خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک گفت: بحث دیگری که از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است توازن صنعتی و یا همان عدالت صنعتی است. منابع مالی که در اختیار ما است با تمرکز بر مناطق محروم، مناطق مرزی و مناطق کمتر برخوردار تخصیص خواهد یافت. یعنی مناطقی که ظرفیت صنعتی شدن دارند، ولی تا کنون صنعت در آن مناطق رشد نکرده را در نظر داریم منابع بیشتری برای توسعه زیر ساخت‌های آن‌ها اختصاص دهیم، البته بخشی از آن در همین یک سال انجام شد. برای فعالین اقتصادی در این مناطق مشوق‌های بهتری در وگذاری زمین و واگذاری زیر ساخت اختصاص داده خواهد شد.

اخیرا اعلام شد کشور در زمینه تامین تولید گاز در زمستان جاری با کسری مواجه خواهد شد و امکان دارد در فصل سرد سال تامین انرژی بخش صنعت با مشکل مواجه شود. در رابطه با زمستان ۱۴۰۱ چه اقداماتی در دست اجرا است؟

رسولیان گفت: در تابستان بخش‌هایی قطعی برق وجود داشت، ولی از آن جایی که برنامه‌هایی وجود داشت و توافقاتی با وزارتخانه نیرو انجام شد نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر بود. هم اکنون نیز جلسات کارشناسی بحث تامین گاز در جریان است و مذاکرات با صنایع بزرگ در حال پیگیری است. سوخت مایع مورد نیازشان تا حدی تامین شده و بخش دیگر در حال تامین است. کمیته انرژی در وازت صنعت، معدن و تجارت با حضور نماینده دستگاه‌های مربوطه فعال است. امیدواریم حتی اگر قطعی گاز وجود دارد کمترین اثر را داشته باشد. قطعا تلاش می‌کنیم که صنایع کوچک قطعی گاز نداشته باشند، ولی خب امورات به وزارت نفت برمی گردد. برنامه ریزی برای صنایع بزرگ و دیگر بخش‌ها انجام شده و امیدوارم قطعی گاز در بخش صنایع نداشته باشیم.

 

منبع: دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها