|
کدخبر: 271599

افزایش ۲.۹ درصدی تعداد شهرک های صنعتی ایران

آمارها نشان می‌‌‌دهد که تعداد شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی مصوب و در حال بهره‌‌‌برداری، واحدهای به بهره‌‌‌برداری رسیده و اشتغال آنها تا پایان خرداد امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش جزئی حدود ۲ تا ۳درصدی داشته است.

صنعت افزایش ۲.۹  درصدی تعداد شهرک های صنعتی ایران

تعداد شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی مصوب تا پایان خرداد امسال به ۱۰۴۰شهرک و ناحیه رسید که نسبت به تعداد ۱۰۱۱شهرک و ناحیه صنعتی مصوب تا پایان ۱۴۰۰، افزایش ۹/ ۲درصدی داشته است. همچنین تعداد شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌‌‌برداری تا پایان خرداد امسال با ۲/ ۲درصد افزایش نسبت به پایان خرداد امسال به ۸۴۷شهرک و ناحیه رسیده است. تعداد شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌‌‌برداری تا پایان خرداد سال قبل معادل ۸۲۹مورد بوده است.

تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌‌‌برداری رسیده در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی نیز تا پایان خرداد سال گذشته ۴۸هزار و ۱۲واحد بوده که در مقایسه با ۴۹هزار و ۵۲۹واحد به بهره‌‌‌برداری رسیده تا پایان فصل اول امسال، حدود ۲/ ۳درصد افزایش داشته است. همچنین آمارها نشان می‌‌‌دهد، در مجموع تا پایان خرداد سال گذشته ۹۶۲هزار و ۲۴۳نفر در واحدهایی که در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌‌‌برداری رسیدند، مشغول به کار بودند که نسبت به اشتغال ۹۸۷هزار و ٧٥٠نفر تا پایان سه‌ماه امسال در این واحدها، حدود ۶/ ۲درصد افزایش داشته است.

البته نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال نشان می‌‌‌دهد که  در بین کل واحدهای صنعتی، ١٢هزار و ۶۷واحد راکد، شامل ۶۸۱۴واحد در داخل شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳واحد در خارج از آنها وجود دارد که ۶۲درصد آن‌‌‌ها از طریق شیوه‌‌‌های فنی بازفعال‌سازی، امکان راه‌‌‌اندازی مجدد دارند و در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و سازمان صنایع کوچک نیز سالانه برای احیای تعدادی از این‌‌‌ واحدها برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کند. همچنین براساس اعلام مدیران بنگاه‌‌‌های اقتصادی راکد، ۴۴درصد واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، ۹درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌ها، ۸درصد مشکلات زیرساختی و ۲درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

بررسی روند احیای واحدهای صنعتی راکد طی دوسال‌‌‌ونیم اخیر،  از افزایش هزینه احیای تولید خبر می‌‌‌دهد. بررسی‌‌‌های پیشین «دنیای‌‌‌اقتصاد» نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد که دولت برای احیای هر واحد صنعتی راکد در سال ۱۴۰۱ رقمی بسیار بیشتر از سال ۱۳۹۹ هزینه کرده است. هزینه احیا در سالیان اخیر پیوسته افزایش یافته است. برای نمونه در سال ۱۳۹۹ هزینه احیای هر واحد راکد حدود ۵/ ۲میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ این هزینه حدود ۸/ ۳میلیارد تومان بوده؛ اما در سال جاری این رقم به ورای ۸/ ۵میلیارد تومان رسیده است. جهش ۵/ ‌۲برابری بهای احیای واحدهای تعطیل طی دو، سه‌‌‌سال در کنار هفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوان تولید صنعتی به‌‌‌خوبی وضعیت پیچیده بخش مولد کشور در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها