|
کدخبر: 277882

احیای ۷۷۰ واحد راکد تولیدی از ابتدای امسال تاکنون

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تولید در معیشت و اشتعال زایی مردم نقش مهمی دارد، گفت: در ۸۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی فعال، ۵۰ هزار واحد تولیدی در حوزه‌های کشاورزی، تولیدات صنعتی، صنفی، کسب و کار پروانه بهره‌برداری دارند که به طور مستقیم یک میلیون نفر مشغول به کار هستند

صنعت احیای ۷۷۰ واحد راکد تولیدی از ابتدای امسال تاکنون

علی رسولیان افزود: از مجموع این بنگاه‌ها ۹۳ درصد بنگاه خرد (با زیر ۱۰ نفر کارکن) و بنگاه کوچک (با زیر ۵۰ نفر کارکن) هستند، ۵ درصد این بنگاه‌ها متوسط هستند(بین ۵۰ تا ۱۰۰ کارکن) و کمتر از دو درصد این بنگاه‌ها نیز بزرگ هستند که بیش از ۱۰۰ نفر کارکن دارند.

وی، اضافه کرد: ۴۳ درصد اشتغال صنعتی و بیش از ۱۵ درصد تولید حوزه صنعت مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند که صنایع غذایی، فلزی و شیمیایی سهم بیشتری را دارند.

وی درمورد ارز آوری در حوزه صادرات گفت: بر اساس آماری که در اظهار نامه بنگاه‌های تولیدی وجود دارد نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار صادرات داشته ایم، البته به دلیل اینکه عمده صادرات در مقصد اظهار می‌شود آمار دقیقی از بنگاه‌های کوچک و خرد و متوسط در دست نیست، گمرک نیز به صورت کلی اعلام می‌کند با این وجود رشد خوبی نسبت به سال گذاشته داشته‌ایم.

رسولیان، با بیان اینکه در حوزه صادرات از بنگاه‌های تولیدی حمایت می‌کنیم، بیان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای حضور بنگاه‌ها در نمایشگاه‌های خارجی یارانه در نظر می‌گیرد و تا ۶۰ درصد هزینه حضور در نمایشگاه‌ها را پرداخت می‌کند، شرکت شهرک‌های استان‌ها نیز نمایشگاه‌های داخلی برگزار می‌کند، در خصوص برندسازی، بازاریابی، ثبت شرکت در کشورهای خارجی، ایجاد مرکز تجاری و تبادل فناوری نیز از بنگاه‌ها حمایت می‌کنیم.

شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در مناطق مختلف کشور

وی پیرامون خوشه‌های صنعتی نیز عنوان کرد: ۵۰۵ خوشه صنعتی در مناطقی که مستعد تولید یک محصول بوده‌اند مانند خوشه خرما، زعفران و فرش شناسایی شده است. مطالعات۲۵۷ خوشه انجام شده است که عمدتا در صنایع غذایی و صنایع دستی بوده‌اند و ریشه منطقه‌ای دارند، ۱۲۵ خوشه نیز عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هدف‌گذاری ما در ۶ ماهه دوم سال این است که با تامین مالی توسط استان‌ها که جز اعتبارات ملی محسوب می‌شود ۹۰ خوشه را اجرایی کنیم، سال گذشته ۴۱ درصد برنامه‌ها عملی شد و تعداد پروژه‌های توسعه خوشه‌ای ۲۸۳ درصد رشد داشته است که نسبت به زمان مشابه ۱۰ برابر شده است.

رسولیان، در خصوص احیای واحد‌های راکد نیز، توضیح داد: تا پایان سال ۱۳۹۹ از ۴۷ هزار واحد راکد ۱۸.۵ درصد تعطیل بودند یعنی نزدیک به ۹ هزار واحدتعطیل بودند، بعداز آن ۱۴ درصد از ۵۰ هزار واحد معادل ۷ هزار واحد که در سال‌های مختلف تعطیل شدند شناسایی شد، سال گذشته نیز پایش مجددی انجام شد و ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تعطیل در داخل شهرک‌ها و واحد‌های با پروانه بهره‌برداری در خارج از شهرکها شناسایی شد.

احیای ۷۷۰ واحد راکد تولیدی از ابتدای امسال تاکنون

وی، ادامه داد: یکهزار مشاور به صورت حضوری و مجازی در کلینیک‌های کسب و کار مشغول به کار هستند که بیشتر در بخش خصوصی هستند و عارضه یابی اولیه را در ۶۰ حوزه انجام میدهند، ستاد تسهیل نیز حمایت می‌کند و در صورت مشکل تامین مالی به بنگاه‌های توانمند معرفی می‌شوند، بیش از ۲ هزار واحد عارضه یابی شدند که مشکلات ۱۳۲۰ واحد حل شده است، ۷۷۰ واحد امسال احیا شدند که نزدیک به ۲۸۰ واحد توسط بخش خصوصی احیا شدند.

وی گفت: نقش ما به‌هم‌رسانی فعالان اقتصادی است، برخی واحد‌ها مشکلات قضایی داشتند و برخی دیگر بازار یابی که توسط کلینیک‌های کسب و کار عارضه یابی شدند، به طور کل آمار واحد‌های راکد رو به کاهش است.

رسولیان، پیرامون افزایش ظرفیت تولید واحد‌های زیر ۵۰ درصد نیز افزود: ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد زیر ظرفیت ۵۰ درصد شناسایی شدند، ۳ هزار و ۳۰۰ واحد برای امسال هدف‌گذاری شد که از ابتدای سال تاکنون ۷۷۰ واحد احیا شد و امیدواریم تا پایان سال واحد‌های تعیین شده احیا شوند، از مشارکت بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای احیا واحدها استقبال میکنیم، زیر ساخت‌های اولیه با نرخ بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ظرفیتی است که در واحد‌های تعطیل در شهرک‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر ضروری بودن تامین انرژی در شهرک‌های صنعتی گفت: با توجه به اینکه قطع برق در تابستان برنامه‌ریزی شده بود و قطعی بدون برنامه رو به رو نبودیم، در تابستان رشد تولید ۱۲ درصد داشتیم، از سوی دیگر مشارکت وزارت صمت در تولید برق ۱۴ هزار مگاوات بوده است. در برخی شهرک‌ها به صورت خود تامین و حمایت از chp‌ها ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید شد، chp‌های تعطیل راه‌اندازی شدند و سازمان به ازای تولید هر مگاوات برق ۱۰۰ متر مربع زمین رایگان به واحدهای دارای chp‌ها داده است و ۴ هزار مگاوات نیز خود ما تولید کرده‌ایم.

مشارکت در ساخت ۹۳ پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با ساترا توافقی را انجام داده‌ایم برای احداث نیروگاه خورشیدی در شهرک‌ها و در این راستا ۹۴ شهرک را که امکان واگذاری به نیروگاه خورشیدی دارند را شناسایی کرده ایم، هدف ما رسیدن به تامین برق پایدار است، ما با کمبود ۲ هزار مگاوات زیرساخت مواجه بودیم که برای ساخت ۹۳ پست برق ۶۳.۲۰ مشارکت کردیم.

رسولیان، پیرامون تامین آب صنعت نیز بیان کرد: دبی آب چاه‌ها و آب سطحی کاهش پیدا کرده است، در این راستا مطالعات جامعی در استان‌ها و شهرستان و محدوده‌های صنعتی انجام داده ایم، راهکار اول ما استفاده از پساب‌ها است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، اما به دلیل نیاز ۴۰ میلیون متر مکعب پساب خریداری کردیم، بخشی از آب مورد نیاز با صرفه جویی در حوزه کشاورزی، چاه‌ها و آب‌های سطحی تامین می‌شود زیرا از تصفیه پساب‌ها برای صنعت غذایی نمی‌توان استفاده کرد، از این رو ۲ برابر سال ۹۹ یعنی ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین کرده‌ایم.

وی، اظهار کرد: راه کار دوم تصفیه آب صنایع است که با اعتبار تعیین شده توسط دولت ۲۶۷ تصفیه احداث کرده‌ایم، بازچرخانی آب برای فضای سبز شهرک‌ها و بازچرخانی برای خود صنایع هزینه بالایی دارد، اما به طور جدی پیگیری می‌شود زیرا هم صرفه جویی در مصرف آب و هم حفظ محیط‌زیست مهم است.

وی با تاکید بر توازن منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم گفت: مشوق‌های مناطق محروم با دیگر مناطق متفاوت است، در این مناطق زیرساخت‌ها به طور ویژه پیگیری میشوند، برای تشویق سرمایه‌گذار در مناطق محروم تا ۵۰ درصد هزینه زمین را کاهش داده‌ایم و اقساط طولانی مدتی در نظر گرفته ایم، برای رعایت توازن منطقه‌ای بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ایمیدرو و ایدرو و مشوق‌های واگذاری در نظر گرفته ایم، از سوی دیگر تامین مالی برای زیر ساخت‌های مناطق محروم و هزینه ارائه خدمات در مناطق محروم متفاوت است.

رسولیان، در پایان در خصوص شفاف‌سازی در واگذاری زمین ها، افزود: در سال‌های گذشته در واگذاری زمین‌ها شفاف‌سازی صورت نمی‌گرفت و از ابتدای امسال واگذاری زمین در سامانه الکترونیکی صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذار زمین مورد نظر و نحوه و تعداد اقساط را در سامانه می‌بیند و بعد انتخاب می‌کند، در مناطقی که تقاضا محور است و متقاضی زمین زیاد است واگذاری به صورت مزایده و ارزیابی کیفی صورت می‌گیرد.

گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است

 

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها