|
کدخبر: 277887 افسانه سالاری

در گفتگوی گسترش‌نیوز با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد؛

احیای ۱۶۸۰۰ واحد تولیدی در دستور کار دولت سیزدهم

رسولیان؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۴ سال اول دولت سیزدهم، ۱۶۸۰۰ واحد زیر ۵۰ درصد را برای احیا شناسایی کردیم. البته ادعای فعال سازی کل واحدهای تعطیل چندان معقول نیست.

صنعت احیای ۱۶۸۰۰ واحد تولیدی در دستور کار دولت سیزدهم

شهرک‌های صنعتی، واحدهای تولیدی حیاتی و اساسی برای تولید و اقتصاد یک کشور محسوب می‌شوند که نظارت بر آنها بر عهده وزارت صمت است. در سال‌های گذشته بسیاری از این واحدها از چرخه تولید بازمانده‌اند و فعالیتی ندارند. احیای واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی اقدامی موثر در رونق تولید کشور به شمار می‌آید. همچنین نوسازی و بازسازی صنایع شامل ماشین‌آلات و معماری آن‌ها نیز اقدام مهمی که باید وزارت صمت انجام دهد. البته در یکسال گذشته و در راستای طرح جامع وزارت صمت اقداماتی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به احیا و فعال شدن ۲ هزار و ۵۰۴ واحد صنعتی راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی اشاره کرد. لازم به ذکر است که در ۷ ماهه نخست امسال نیز ۷۶۶ واحد صنعتی به چرخه فعالیت بازگشته‌اند و زمینه اشتغال ۱۵ هزار و ۴۱ نفر را فراهم شد. این اخبار حکایت از بهبود فضای تولید و رونق صنعتی می‌دهد. از سویی قطعی گسترده اینترنت در سراسر کشور تاثیرگذار بر روند فعالیت شهرک‌ها بود. در این شرایط سخن از اینترنت ملی نیز به میان آمده که باید بررسی شود آیا این زیرساخت پاسخگوی نیاز شهرک‌های صنعتی است؟ قطعی اینترنت چه آسیب‌هایی به صنعت و تولید در این واحدها زده است. عصر روز دوشنبه دهم آبان و در جریان بازدید علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت و پایگاه خبری گسترش‌نیوز جزئیات این موضوعات را جویا شدیم. در ادامه با گسترش‌نیوز همراه باشید.

صمت-رسولیان

استفاده از سامانه‌های داخلی در شهرک‌های صنعتی

علی رسولیان؛ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره تاثیر قطعی اینترنت بر فعالیت شهرک‌های صنعتی بیان کرد: وابستگی به اینترنت در شهرک‌ها و نهادهای صنعتی پیش از رویدادهای اخیر کاهش پیدا کرد تا با مشکل مواجه نشویم و کارها به درستی پیش برود. سامانه‌های داخلی در شهرک‌های صنعتی استفاده می‌شود که محدودیتی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین ابلاغیه‌ای به بخش‌های مرتبط با تولید ابلاغ شده که روند کار بر اساس مکاتبات با سازمان‌های صنعت و معدن یا دستگاه‌های متولی انجام شود. این موضوع را مصوب کردیم تا مقداری از وابستگی شهرک‌های صنعتی به فضای مجازی تا زمان رفع محدودیت اینترنت کاسته شود. برای فضای اینترنت ملی زیرساخت‌های مناسبی مهیا شده که می‌توانیم توسط آن امور را پیش ببریم تا فعالان اقتصادی با مشکلی مواجه نشوند.

احیای ۲۰۰۰ هزار واحد تولیدی راکد

او در تشریح اقدامات وزارت صمت برای بازسازی و نوسازی صنایع و احیای واحدهای تولیدی راکد یادآور شد: این ۲ پروژه جدا از یکدیگر هستند. نوسازی و بازسازی صنایع جز واحدهای راکد نیز می‌شود. بازسازی و نوسازی صنایع را ایدرو انجام می‌دهد که اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا انجام شده است. بخشی از این اقدامات بنگاهی است؛ یعنی مرتبط با برنامه‌ریزی واحدهای کسب‌وکار است. بخش دیگر آن نیز تصمیمات کلی مانند اصلاح مصرف انرژی در بنگاه‌هایی است که هدر رفت بالایی دارند و یا بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات است.

معاون وزیر صمت افزود: برای احیای واحدهای راکد نیز سال گذشته هدف‌گذاری‌هایی انجام شده که امسال با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. در سال جاری ۲۰۰۰ واحد راکد را برای احیا و باز فعالی آن‌ها هدف‌گذاری کردیم. همچنین ۳۳۰۰ واحد زیر ۵۰ درصد را نیز در نظر گرفتیم تا بتوانیم احیا کنیم.

رسولیان در پایان گفت: در ۴ سال اول دولت سیزدهم، ۱۶۸۰۰ واحد زیر ۵۰ درصد را برای احیا شناسایی کردیم. البته ادعای فعال سازی کل واحدهای تعطیل چندان معقول نیست. در دنیا نیز چنین امری وجود نداشته است؛ چرا که فرایند تولید و هر محصول چرخه عمری دارد و زمانی که به پایان برسد واحد تولیدی مربوط به آن کالا نیز غیرفعال می‌شود. در هر صورت باید تلاش کنیم هیچ واحد و ظرفیتی تعطیل نماند؛ یعنی اگر واحدی یکسال از تعطیلی‌اش گذشت می‌توانیم مجددا با صرف زمان کوتاهی دوباره به فعالیتی اختصاص دهیم. باید واحدهای تولیدی راکد را فعال کنیم اما این امر مستلزم برنامه‌ریزی است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها