|
کدخبر: 277521 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با یک اقتصاددان به مناسب روز جهانی اینترنت

استارت مرگ کسب‌وکارهای اینترنتی از کجا شروع شد؟

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان اظهار کرد: بعید به نظر می‌آید فیلترینگ برداشته شود؛ تا زمانی که اولویت امنیت ملی است بخش اقتصادی برای دولت حائز اهمیت کمتری است.

اقتصاد استارت مرگ کسب‌وکارهای اینترنتی از کجا شروع شد؟

امروز ۷ آبان مصادف با روز جهانی اینترنت است. در ایران قطعی، فیلترینگ و کندی بر اینترنت حاکم است. نهادهای متفاوت توجیه‌های مختلفی را برای این امر دارند. اینترنت در ایران اولویت اصلی مردم برای سرگرمی به شمار نمی‌آید بلکه در حال حاضر و با توجه به تورم اصلی‌ترین منبع درآمد برای بسیاری از افراد در جامعه به حساب می‌آید. در این میان اما زنان بیش از مردان در این حوزه فعال هستند چرا که بستر مناسبی برای کسب‌وکار و تامین معیشت در داخل منزل است. تحریم اقتصادی و کرونا در سال‌های اخیر میزان مشارکت اقتصادی زنان را کاهش و میل به تجارت آنلاین را بیشتر کرد. به نظر می‌رسد قطعی اینترنت و فیلترینگ ۲ پلتفرم مهم، تیر خلاصی بر اصلی‌ترین منبع درآمدی بسیاری بود. مسئولان راه درآمدی از طریق بسترهای آنلاین را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند نباید کسب‌وکار و درآمد خود را برروی آن‌ها بنا می‌کردید. این گفته‌ها در حالی به میان آمد که پلتفرم ملی مطمئن و قوی‌ای که مناسب برای فروش باشد تا به حال وجود نداشته است. از سویی دیگر در اطراف خود نیز شاهد هستیم که این راه درآمد‌زایی، کمک خرج بسیاری از خانواده‌‌ها بود که اکنون مختل شده است. باید به این سوال پاسخ دهیم که این روند بر میزان تولید و اشتغال در کشور چه تاثیری دارد؟ به همین بهانه به سراغ آلبرت بغزیان، اقتصاددان رفتیم و نظر او را جویا شدیم. در ادامه با گسترش‌نیوز همراه باشید.

آلبرت-بغزیان

وزارت صمت تدبیری بیندیشد

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان ابتدا از آمار دقیق تعطیلی کسب‌وکارها اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت: مسلما هر گونه قطعی و فیلترینگ بر مشاغل تاثیر می‌گذارد، حتی قطعی آب و برق نیز بر کسب‌وکارها اثرگذار است. این موضوع زمانی که کسب‌وکاری اینترنتی شود؛ لطمه بیشتری می‌خورد. بهتر بود وزارت صمت آمار شاغلین در این بسترها را را پیگیری کند تا به هرحال این قشر بتوانند تخمین‌هایی برای سیاست‌گذاری درست بزنند. برای مثال بستر دیگری را معرفی کنند که اگر فردی می‌خواهد کالایی را بفروشد یا بازاریابی کند، از طریق اینترنت بوده یا خدمات ارائه می‌دهد. موضوعات این چنینی مواردی است که متولی هم دارد اما به آن توجهی نکردند. قطعی اینترنت‌ در ماه‌های اخیر به اقتصاد جامعه نیز لطمه زده چرا که به هر حال نقشی در روند مشاغل داشته است.

این اقتصاددان درباره تاثیر فیلترینگ بر اشتغال زنان خاطرنشان کرد: عده‌ای ممکن است توانایی کسب‌وکار فیزیکی، تولید قابل توجه و به صرفه را نداشته باشند. همچنین ممکن است دارای سواد چشمگیری نیز نباشند. این افراد به هر حال کسب‌وکاری را از طریق اینترنت راه انداختند.

او ادامه داد: زنان با استفاده از اینترنت از آشپزی گرفته تا فروختن کارهای دستی و هنری درآمدی کسب می‌کنند که مدتی بعد می‌توانند با مارکتینگ به فروش خود شاخ و برگ دهند. زنان از این طریق هم قشر خود را نیز مشغول به کار می‌کنند. تعداد اقشار شاغل در فضای مجازی مشخص نیست و کسی نیز نمی‌تواند ادعا کند چنین آماری را در دسترس دارد اما کسب‌وکار زنان گوشه‌ای از شاغلین کشور است که با قطعی اینترنت مختل شده است. جبران چنین زیانی نیز نیازمند زمان است و امیدواریم که شرایط برای حذف فیلترینگ مهیا شود.

مرگ کسب‌وکارهای اینترنتی با تعطیلی فیلتر‌شکن‌ها

بغزیان اثر قطعی اینترنت بر تولید کشور را مانند شوک نفتی چندان قابل توجه ندانست و در این باره بیان کرد: این امر سقوط خاصی را برای روند تولید ایجاد نکرده است. به هر حال بخشی از این کالاها تولید، از مسیر دیگری معرفی و فروخته می‌شود. در فضای فروش آنلاین بیشتر عاملان این حوزه حضور داشتند به همین علت نیز آن‌ها متضرر واقعی هستند.

او افزود: فروش تولیدکنندگان از طریق بازاریابی که انجام می‌دهند سرعت بالایی دارد اما به هر حال اگر روند به همین روال پیش رود تولید ملی و کسب‌وکارهای دیگر نیز آسیب می‌بینند. تعطیلی‌ vpnها و فیلترینگ در حال حاضر کسب‌وکاری را باقی نگذاشته است. تاثیر فیلترینگ بر کسب‌وکار غیر‌اینترنتی که آن‌ها را بیشتر در GDP(تولید ناخالص داخلی) محاسبه می‌کنیم نیز اثرش ناچیز است؛ البته آسیب‌ها به شدت کسب‌وکارهای اینترنتی نیست. به هرحال مسئولان باید فکری به حال برقراری دوباره اینترنت بکنند.

این اقتصاددان ضمن پیش‌بینی رفع فیلترینگ ۲ پلتفرم مهم یعنی واتساپ و اینستاگرام گفت: بعید به نظر می‌آید فیلترینگ برداشته شود؛ تا زمانی که اولویت امنیت ملی است بخش اقتصادی برای دولت اهمیت کمتری دارد. ادامه چنین وضعی به صلاح مسئولان کشور بستگی دارد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها