|
کدخبر: 276314 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با معاون وزیر صمت؛

کارگران و صنعتگران صاحب‌خانه می‌شوند؟

علی رسولیان؛ معاون وزیر صمت گفت: به وزارت راه پیشنهاد کردیم تا اراضی مناسب برای ساخت مسکن کارگران در کنار شهرک های صنعتی بزرگ را ارائه دهد تا بتوانیم واحد مسکونی برای استقرار صنعتگران و خانواده‌هایشان ایجاد کنیم. این موضوع مصوب شده و برخی از آن‌ها نیز در حال ساخت است.

صنعت کارگران و صنعتگران صاحب‌خانه می‌شوند؟

خلع ید زمین های بلااستفاده در شهرک های صنعتی موضوعی مهم برای صنعتگران و مسئولین وزارت صمت به حساب می‌آید. ماجرا از این قرار است که زمین‌هایی که مجوز گرفته‌اند اما تولید و یا اقدامی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، سلب مالکیت می‌شوند. این قانونی است که اگرچه به نفع متقاضیان و تولیدکنندگان واقعی است اما شرایط و زمان عدم استفاده از زمین‌ها برای مشمولیت خلع ید هنوز مشخص نیست. خبرها حاکی از آن است که این تصمیم به به سیاست‌های وزارت صمت در جهت توازن بخشی صنعتی در سطح کشور نشات می‌گیرد. از جمله استراتژی‌های این وزارتخانه در جهت کمک به تولید کشور، واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به تولید‌کنندگان کشور است؛ بر این اساس زمین در شهرک‌هایی که تقاضای بیشتری دارند، به افرادی که دارای شایستگی واگذار می‌شود. اما آیا دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای شناسایی زمین‌های بدون بهره‌برداری دارد؟ صاحبان زمین در شهرک‌های صنعتی تا چه زمان فرصت دارند تا تولید را آغاز و از این قانون معاف شوند؟

موضوع دیگر این روزهای عرصه تولید و صنعت کشور، وعده مسئولین برای ساخت مسکن برای کارگران شهرک‌های صنعتی در کنار این مکان‌ها بود که از عملی شدن آن هنوز خبری نیست. اما آیا این وعده نیز توخالی از آب درآمد؟ چنین موضوعاتی بهانه‌ای شد تا با علی رسولیان؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفتگویی کنیم. در ادامه با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

رسولیان-۲

ماجرای خلع ید‌ در شهرک‌های صنعتی چیست؟

علی رسولیان؛ رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره زمان عدم بهره‌برداری و تولید صاحبان زمین در شهرک‌های صنعتی برای خلع ید چنین توضیح داد: این موضوع براساس مدت زمان ذکر‌شده در قرارداد ساخت است. سازمان صمت طی قرارداد ساخت، میزان صرف زمان را برای تولید‌کنندگان مشخص می‌کند که سازمان شهرک‌های صنعتی براساس آن با تولید‌کنندگان قرارداد خواهد بست. در حال حاضر و  به دلیل شرایط کشور، برای بازدید از زمین‌های بدون استفاده مهلت داده و زمان بندی کرده و در نهایت پس از آن قرارداد را فسخ می‌کنیم.

او افزود: سازمان برای فسخ چند بار اخطار می‌دهد، پس از آن به داوری فرستاده و مجددا به دستگاه قضایی برای ابلاغ فسخ ارجاع داده می‌شود. در این بین ممکن است برخی صنعتگران معترض باشند که رسیدگی به چنین اعتراض‌هایی نیز خود امری زمان‌بر است.  

معاون وزیر صمت درباره مهلت فعال‌سازی زمین‌‌های شهرک‌های صنعتی برای صاحبان آن‌ها خاطرنشان کرد: صنعتگران براساس میزان زمان ساختی که در قرارداد آن‌ها ذکر شده برای رساندن زمین به بهره‌برداری فرصت دارند. یک واحد ممکن است شش ماه تا یکسال زمان ببرد و واحد دیگر تا ۴ سال نیز ساخت آن زمان ببرد؛ بنابراین نوع واحدها با یکدیگر متفاوت است.

مزایده کیفی؛ شاه‌راهی جدید برای واگذاری زمین‌ها

رسولیان شرایط واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی را براساس مجوز تاسیس آن‌ها دانست و اظهار کرد: اگر فردی مجوز تاسیس را داشته باشد امکان درخواست واگذاری زمین برای او وجود دارد. این مجوز را سازمان صمت صادر می‌کند و سازمان نیز به دو طریق آن‌ها را واگذار می‌کند. ابتدا از طریق سامانه واگذاری الکترونیکی زمین‌ها ارائه می‌شود. افراد وارد سامانه می‌شوند و به صورت الکترونیکی خودشان انتخاب می‌کنند که زمین خالی باشد، قیمت آن و همچنین نوع تسهیلات و اقساط موجود برای ملک نیز قابل رویت است. نوع دیگر نیز مزایده زمین‌های شهرک‌های صنعتی تقاضا محور و دارای درخواست بیشتر است. اینگونه واگذاری‌ها به صورت مزایده کیفی که در سامانه مزایده کشور قرار دارد انجام می‌شود.

او ادامه داد: مزایده کیفی به معنای امتیاز ویژه برای واحدهای دارای پروانه فعال و یا مستقر در داخل شهرک در سال‌های گذشته است. همانطور که می‌دانید شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خارج از مزایده می‌توانند وارد شوند و در اولویت قرار دارند.

برنامه وزارت صمت در جهت راه‌اندازی زمین‌های راکد

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق آزادی همچون بندر انزلی تصریح کرد: ابتدا شهرک‌های صنعتی به وجود آمده و بعدها به مناطق آزاد تبدیل شده‌اند. داخل مناطق آزاد شهرک صنعتی تاسیس نمی‌شود بلکه بدین صورت است که ابتدا در آن مناطق شهرک صنعتی وجود داشته و پس از آن به منطقه آزاد تبدیل شده است که براساس قوانین مناطق آزاد در آنجا کار می‌کنند. واگذاری‌های زمین در این شهرک ها شرایط خاصی دارد  البته نحوه فعالیت آن‌ها چندان تفاوتی ندارد و تنها فعالیت بنگاه‌ها براساس قوانین مناطق آزاد است.

رسولیان در تشریح چشم‌انداز کلی شهرک‌های صنعتی کشور گفت: ۵۰ هزار واحد صنعتی و ۴۸ شهرک فعال در سطح کشور وجود دارد که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدند. همچنین در این شهرک‌ها بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. به طور کلی شهرک‌های صنعتی فعالیت اقتصادی ارزشمندی به شمار می‌رود و ساماندهی مناسبی برای واحدهای صنعتی به وجود آمده است. تمام تلاش وزارت صمت بر این است که ابتدا واحدهایی که تعطیل و راکد شده را تکمیل کند و در اولویت بعدی نیز براساس تقاضا و توازن منطقه‌ای، شهرک‌های جدیدی را ایجاد کنند تا واحدها بتوانند در آن مستقر شوند.

او در خاتمه ادامه داد: به وزارت راه پیشنهاد کردیم تا  اراضی مناسب برای ساخت مسکن کارگران در کنار شهرک های صنعتی بزرگ را ارائه دهد تا بتوانیم واحد مسکونی برای استقرار صنعتگران و خانواده‌هایشان ایجاد کنیم. برای مثال ساخت مسکن جدید در کنار شهرک صنعتی اشتهارد مصوب شده و در حال انجام فرایند‌های ساخت است.در برخی از شهرک‌ها براساس خانه‌های پیشنهادی، اراضی را برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در نظر گرفتند. این موضوع مصوب شده و برخی از آن‌ها نیز در حال ساخت است. در شهرک صنعتی ایوانکی به تدریج کارکنان مستقر خواهند شد اما برای اینکه شامل تمام شهرک های صنعتی شود امری زمان‌بر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها