|
کدخبر: 268408

برج خنک کننده در مشهد

شهر مشهد دمای خشک در حدود ۳۹ الی ۴۰ درجه سانتیگراد و وت بالب یا دمای مرطوب در حدود ۲۱ الی ۲۲ درجه سانتیگراد دارد. این شرایط آب و هوایی، تعداد نسبتا بالای زائرین و گردشگران که به ساخت هتل های بسیار با کیفیت در شهر مشهد منجر شده است و نیز وجود صنایع متعددی مانند فولاد، صنایع غذایی به خصوص رب گوجه، صنعت سیمان، تولید لاستیک و تایرسازی و غیره باعث شده است نیاز این استان ها به کولینگ تاور و برج خنک کننده صنعتی بسیار افزایش یابد.

برج-خنک کننده

برج خنک کننده نوعی مبدل حرارتی است که گرمای آب را با تماس مستقیم با هوا به اتمسفر منتقل می کند. اساس کار این دستگاه بر مبنای اصول اولیه فرﺁیند تبخیر است. به صورتی که حجم زیادی از آب خنک می شود تا دوباره برای ورود به تجهیزات مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. امروزه در صنایع از برج خنک کن آب بسیار استفاده می شود چرا که آب خنکی که برای صنایع نیاز است بعد از انجام ماموریت به برج خنک کننده برمی گردد و سرد می شود.

آشنایی با عملکرد برج خنک کننده

برج خنک کننده در شرایط فصلی مختلف (زمستان یا تابستان) عملکردی متفاوت دارد. آب، به عنوان سیال فرآیندی ابتدا وارد لوله کشی قسمت بالایی برج خنک کننده گردیده و از طریق نازل‌ها با قدرت به سمت پایین پاشیده می شود. در بخش نازل سرعت آب افزایش می یابد و بخشی از فشار جریان صرف گذر از نازل می گردد. آب که هم اکنون از سرعت بالا و فشار نسبی کمتری برخوردار است بر روی سطوحی به نام پکینگ مدیا پاشش می نماید. در این مرحله همزمان با گذر آب از سطح پکینگ مدیا در تماس با هوا قرار گرفته و بخشی از جریان اصلی آب تبخیر و وارد هوا می گردد.

آب ورودی به برج، بواسطه عبور از پکینگ برج خنک کن و تبخیر سطحی، دمای خود را از دست می دهد و با دمایی نزدیک به دمای مرطوب محیط وارد بیسین برج خنک کننده می گردد. آب از طریق لوله کشی برای خنک کاری سیستم هایی که توسط کار زیاد گرم شده اند حرکت می نماید و آب به عنوان سیال فرآیندی با قرار گرفتن در مجاورت این دستگاه ها گرمای زائد تجهیزات را گرفته و مجددا به سمت کولینگ تاور حرکت می نماید.

خنک-کننده

برج های خنک کننده در انواع مختلف

برج خنک کننده مرطوب یا مدار باز مکعبی:

هدف دستگاه برج خنک کننده مدارباز خنک کردن آب است. در واقع این نوع مبدل ها خود شامل انواع مختلفی هستند و در صنعت نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این نوع برج خنک کننده مکعبی به صورتی است که آب مورد نظر برای خنک شدن از واحد به برج پمپ می شود. سپس با تبخیر آب در هوای ورودی سبب می شود که دما کاهش یابد.

برج خنک کننده مدار بسته مکعبی:

اساس کار برج خنک کننده مداربسته نیز مانند برج های مدار باز است تنها تفاوتشان این است که در این برج ها آب با هوای خنک کننده تماسی ندارد.

 برج خنک کننده خشک:

در برج خنک کننده خشک برعکس برج های مرطوب آب نقش اصلی برای خنک کردن را ندارد. در واقع این نوع مبدل ها مناسب برای مکان هایی هستند که دسترسی کافی به آب ندارند. به همین علت معمولا از این دستگاه ها در مکان هایی که آب کافی برای خنک کردن برج ندارند استفاده می شود.

برج خنک کن بر اساس نوع مکش هوا چند نوع می باشد؟

برج خنک کن مکش طبیعی

برج خنک کننده دارای مکش طبیعی، بدون فن هستند و جریان هوا را به صورت طبیعی جا به جا می کنند. این نوع کولینگ تاورها مصرف انرژی پایینی دارند، آب را به اطراف نمی پاشند، دارای صدای کمی هستند و قطعات متحرک کمتری نسبت به دیگر سیستم ها دارند. از معایب کولینگ تاور مکش طبیعی می توان راندمان پایین تر و هزینه نصب بالا را نام برد.

کولینگ

کولینگ تاور مکش مکانیکی

برج خنک کننده مکش مکانیکی، دارای فن هستند و با استفاده از چند فن، هوا را به جریان در می آورند. در این مدل برج، تا زمانی که فن روشن است و کار می کند، جا به جایی هوا بین محیط بیرون و داخل برج ادامه دارد. این برج ها فضای کمی را اشغال می کنند، بهره ‌برداری و تعمیر آنها آسان است، در آب و هوای نامناسب به شدت مقاوم هستند و هوای گرم شده دوباره به داخل سیستم برنمی گردد. از معایب کولینگ تاور مکش مکانیکی می توان به داشتن صدا و لرزش اشاره کرد.

انتخاب کولینگ تاور باشرایط آب و هوایی مشهد

برای خرید برج خنک کننده در مشهد باتوجه به شرایط آب و هوایی در استان خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی باید به چند مورد دقت کرد:

۱- برج خنک کننده استوانه ای یا خمره ای، برای شهرهایی مثل مشهد، بجنورد، بیرجند، سبزوار، نیشابور و سایر شهرهای خراسان اصلا مناسب نیست. زیرا مصرف آب بالا و راندمان بسیار پایین تبخیر دارد.

۲- برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و ریزگرد به داخل بسین یا حوضچه برج خنک کن حتما باید از لوور لانه زنبوری استفاده شود. در این موارد استفاده از لوور تیغه ای کمکی نمی کند و گرد و غبار به راحتی وارد مخزن کولینگ تاور می شوند که این مساله باعث ایجاد لجن، رسوب و کاهش توان خنک کاری می شود.

۳- به خاطر بالا بودن سختی آب و ایجاد رسوب، در زمان خرید برج خنک کننده لازم است به نوع پکینگ حتما توجه کرد. توصیه اکید می شود که سازنده برج خنک کن از پکینگ لانه زنبوری گام ۱۲ میلیمتر استفاده نکند. بهترین نوع پکینگ که دارای عمر مفید بسیار بالایی بوده و در مقابل رسوب مقاومت می کند، پکینگ نت اسپلش ضد رسوب PP است.

۴- برای انتخاب بین برج خنک کننده کانتر فلو ( جریان مخالف ) یا کراس فلو ( جریان متقاطع ) باید توجه داشت که در شرایط آب و هوای گرم و خشک کولینگ تاور کراس فلو به دلیل نحوه پاشش آب، الزام استفاده از پکینگ های فیلم شانه تخم مرغی، ورودی های بزرگ هوا و امکان ورود گرد و خاک، گزینه مناسبی نیست. بهترین گزینه برای استان خراسان، برج خنک کن کانتر فلو مکعب شکل فایبرگلاس است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها