|
کدخبر: 267837

گفت و گوی گسترش نیوز با سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین؛

شهرک صنعتی جذابی که قبل از انقلاب تاسیس شد

شهرک صنعتی جذابی که قبل از انقلاب اسلامی تاسیس شد و سرمایه گذاران مخصوص به خود را دارد این روزها به دنبال مطالباتی برای رفع موانع از دولت سیزدهم است.

صنعت شهرک صنعتی جذابی که قبل از انقلاب تاسیس شد

شهرک های صنعتی قزوین دارای صنایع بزرگ فولادی و سیمانی نیستند اما بیشترین خدمات به کشور در حوزه تولید شوینده ها، بسته بندی، کاشی و سرامیک رو به خود اختصاص داده است اگرچه زیرساخت های شهرک های صنعتی این استان هم همچون سایر استان های کشور دارای کمبودهایی است اما آن گونه که گفته می شود؛ در سفر رئیس جمهوری به این استان مصوبه هایی مد نظر قرار گرفته که به زودی به مرحله اجرا می رسد. درباره فعالیت صنایع در این شهرک صنعتی و مطالباتی که از دولت سیزدهم داشته اند با سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

رضا صفاری، سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: « یکی از مهمترین مزیت های انجام فعالیت‌های اقتصادی در این استان نزدیکی آن به تهران بوده  که بزرگترین و اولین بازار مصرف تولیدات و محصولات فعالان اقتصادی این شهرک صنعتی محسوب می شود و همچنین تسهیل دسترسی به تهران از راه های هوایی و زمینی منجر به رفع برخی موانع برای این فعالان حوزه صنعتی شده است».

وی با اشاره به این که زیرساخت های صنعتی قدیمی مانند شهر صنعتی البرز قزوین؛ منجر به جذابیت سرمایه گذاری شده است ادامه داد: «زیر ساخت های صنعتی قدیمی مانند شهر صنعتی البرز قزوین اولین شهر صنعتی ایران است که قبل از انقلاب ایجاد شده بنابراین جذابیت سرمایه گذاری در این استان  بسیار بالاست در نتیجه؛ درحال حاضر قزوین دارای  ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و ۳ شهرک صنعتی خصوصی بوده که اکثراْ تقاضا محور و مورد استقبال سرمایه گذاران صنایع هستند».

رضا-صفاری

صفاری در پاسخ به این سوال که چه مطالباتی از دولت سیزدهم دارید اذعان کرد: «در حوزه شهرک های صنعتی دو کار اجرایی باید مدنظر قرار گیرد که از آن جمله می توان به احداث شهرک های صنعتی جدید و حمایت از صنایع کوچک اشاره کرد».

وی ادامه داد: « ساخت و احداث شهرک های جدید که منجر به توسعه زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاری های خوب در استان قزوین می شود باید مد نظر دولت قرار گیرد همچنین ، این استان در حوزه صنایع کوچک بسیار فعال است در نتیجه حمایت از صنایع کوچک براساس مدل ها و سیاست های درست باید اولویت دولت قرار گیرد».

آماده سازی زیرساخت ها برای پست برق

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات شهرک های صنعتی که در این استان به حداقل رسیده است اشاره کرده و یادآور شد:‌ « در شهرک های صنعتی با توجه به افزایش قیمت ها، آماده سازی زیر ساخت‌ها نسبت به قیمت توافق شده زمین  افزایش یافته و خدمات مورد نیاز صنعت را با مشکل جدی روبه رو کرده است اگرچه در این استان؛ این مشکل به حداقل رسیده است».

وی یادآور شد: «با سفر رئیس جمهور به این استان مصوبه تشکیل زیرساخت ها بالاخص، زیرساخت های پست برق در شهرک های صنعتی تایید شد و به زودی به مرحله اجرایی خواهد رسید. همچنین، در حوزه حمایت از صنایع کوچک هم با موضوع توسعه خوشه های صنعتی، بحث های انتقال فناوری بین صنعت و دانشگاه در اولویت کاری امسال شهرک های صنعتی قرار گرفته است».

صفاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که با حضور رئیس جمهور چندین طرح به تصویب رسید این طرح ها را اینگونه برشمرد: «تامین زیرساخت برق شش شهرک صنعتی، تامین اعتبار تصفیه کن فاضلاب شهرک،کسب مجوز احداث یک شهرک صنعتی انرژی برای راه اندازی نیروگاه های تجدید پذیر به مساحت ۱۰۰۰ هکتار، مجوز احداث دو شهرک صنعتی تخصصی، مجوز احداث شهرک فناوری در شهرستان قزوین از مهمترین مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان بود».

راه اندازی کمیته احیا در استان ها

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش افزود: «در شهرک های صنعتی قزوین، حدود ۱۸۹۰ قرارداد بسته شده که از این تعداد ۱۴۰ قرارداد به بهره برداری رسیده همچنین حدود ۱۵۰ قرارداد راکد مانده است به عبارتی به مرحله تولید رسیده  ولی با توجه به وجود مشکلاتی نتوانستند مسیر تولیدی خود را طی کند و به شکل راکد درآمده اند».

وی  با تاکید بر این که آقای وزیر صمت به رئیس شرکت شهرک های صنعتی ایران اعلام کردند که کمیته احیا برای راه اندازی واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهای صنعتی فعال که کمتر از ۵۰ درصد فعالیت دارند راه اندازی شود ادامه داد: «در استان قزوین؛ گروهی تشکیل داده ایم تا واحد ها را در ابتدای ساخت شناسایی و با دعوت دستگاه های مرتبط، به رفع مشکلات واحدهای تولیدی کمک کنیم. امیدواریم تا پایان سال جاری، ۵۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگردد ».

دو درصد حوزه صنعتی در قزوین

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین  در ادامه به صنایع فعال این استان اشاره کرد و افزود: «قزوین برخلاف سایر استان های صنعتی کشور، که دارای صنایع مادر و بزرگ هستند دارای کارخانه و صنایع بزرگ فولادی و سیمان نیست اما این استان دارای ۳۴ کارخانه کاشی، سرامیک است همچنین در حوزه صنایعی همچون بخش بسته بندی، حوزه غیر فلزی شیشه؛ قطب صنعتی محسوب می شویم همچنین در حوزه شوینده ها،  پیشتاز بوده و در صنایع کشاورزی همچون کشمش، انگور، زیتون، بخش مرغ و  تخم مرغ جزو چندین استان اول در تولید و توسعه کشور هستیم».به گفته او، حدود یک درصد مساحت کشور و دو درصد حوزه صنعتی کشور در استان قزوین است.»

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها