|
کدخبر: 230161

جای خالی فرش دستباف ایران دربازارهای جهانی

عضو هیئت نمایندگان و کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: طی این سه سال صادرات فرش دستباف خیلی کاهش قابل توجهی یافته و تحریم‌های اقتصادی که گریبان فرش دستبافت را هم گرفته از مهمترین عوامل در این مورد بوده است.

صنعت جای خالی فرش دستباف ایران  دربازارهای جهانی

سیدرضی حاجی‌آقامیری در خصوص وضعیت صادرات فرش دست‌باف ایرانی، گفت: باید صادرات فرش دست‌باف را از دو منظر مورد بررسی قرارداد یکی ارتباطی است که با تمامی صادرات غیرنفتی دارد و مشکلاتی که گریبان تمامی صادرات غیر نفتی را گرفته است.

 وی افزود: تمامی صادرات غیر نفتی به دلیل مسئله پیمان ارزی و مقررات ابطال آن دچار کاهش شدید شدند.

 حاجی آقا میری خاطر نشان کرد: باید پیمان ارزی را از دو جنبه بررسی کنیم یکی اینکه خود پیمان ارزی توانسته بر صادرات فرش دست‌باف تاثیر منفی داشته باشد و دوم اینکه مقررات دست و پاگیری که بانک مرکزی در دولت سیزدهم برای رفع تعهدات ارزی وضع کرد و همچنان در این دولت به قوت خود باقی است.

 وی اظهار داشت: این مقررات موجب سبب شد صادرکنندگان به لغو معافیت مالیاتی توسط وزارت دارائی و از طریق وزارت صمت به جلوگیری از صدور و تمدید کارت بازرگانی تهدید شوند. این دو مورد و مشکلات پیچیده اداری در فرآیند اجرا توانست مانع بزرگی در روند صادرات غیرنفتی ایجاد کند.

عضو هیئت نمایندگان و کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بیان کرد: جنبه دوم اتفاقاتی است که در بازار‌های جهانی فرش رخ داده و رفتارهائی است که در برخورد با این موضوع در داخل ازنظر مدیریتی به آن مترتب بوده است.

حاجی آقا میری اظهار کرد: طی این سه سال صادرات فرش دست‌باف کاهش قابل توجهی یافته و تحریم‌های اقتصادی که گریبان فرش دست‌باف را هم گرفته از مهمترین عوامل در این مورد بوده است.

 

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها