|
کدخبر: 210324

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

صادرات محصولات کشاورزی همدان دو برابر شد

حسین فضلی گفت: با وجود دوبرابر شدن میزان صادرات محصولات کشاورزی، و رشد ۱۱۴ درصدی ارزش ریالی صادرات در نیمه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزش ارزی تغییری حاصل نشده است.

صنعت صادرات محصولات کشاورزی همدان دو برابر شد

به گزارش گسترش نیوز در همدان، حسین فضلی، مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به مناسبت روز صادرات در جمع خبرنگاران گفت: ۱۵ درصد از صادرات غیرنفتی کشور، مربوط به بخش کشاورزی است. بیش از شش درصد از کل صادرات کشور در نیمه نخست سالجاری به استان همدان اختصاص داشت در حالی که در مدت مشابه سال ۹۹ این میزان نزدیک ۵ درصد بوده است.

فضلی ادامه داد: در نیمه اول سالجاری میزان صادرات در بخش کشاورزی نزدیک به ۹ هزار تُن بود که ۱۳ درصد از کل صادرات استان را تشکیل داده است. این میزان از نظر  ارزش ریالی ۲۶۰ میلیارد تومان معادل ۱۱.۷ میلیون دلار است  که ۳۸% کل صادرات استان را شامل می‌شود. 

وی با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی، تصریح کرد: صادرات مرتبط با صنایع تبدیلی مربوط به بخش کشاورزی در مدت مذکور ۱۴۵۵ تن بوده که ۲.۱ کل صادرات استان است. از نظر ارزش ریالی ۲۴.۷ یعنی حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده که معادل ۳.۵% صادرات استان است. 

فضلی افزود: از نظر دلاری هم آن چیزی که از بخش صنایع تبدیلی صادرات داشتیم ۱.۱ میلیون دلار بوده که باز ۳.۵% سهم کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است. جمع کل صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کلا ۲۴ قلم بوده با وزنی حدود ۱۰۴۳۲ تُن که ۱۵.۱% کل صادرات از  گمرک استان بوده است.

از نظر ارزش ریالی  ۲۸۴ میلیارد تومان و  ارزش دلاری  ۱۲.۸ میلیون دلار بوده که ۴۱.۱% که از کل صادرات گمرک استان همدان در ۶ ماهه اول سال را شکل داده است.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد:در مدت مذکور از طریق گمرک استان ۲۴ قلم محصول با وزنی بیش از ۱۰ هزار تُن و ارزش ریالی ۲۸۵ میلیارد تومان و ارزش دلاری حدود ۱۳ میلیون دلار صادر شده است. کل صادرات انجام شده از طریق کلیه گمرکات ۶۴ قلم محصول بوده است به وزن حدود ۱۰۸ هزار تُن، ارزش ریالی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ارزش دلاری حدود ۱۲۰ میلیون دلار.

فضلی با بیان اینکه  کشورهای مقصد صادرات کشاورزی استان همدان شامل ایتالیا، عراق، ترکیه، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، اوکراین، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان و ... است، محصولات صادراتی استان را اینگونه برشمرد: کشمش، سیب زمینی، انواع بذور، هندوانه، صیفی‌جات زمینی و محصولات گلخانه‌ای، انواع پوست مانند سالامبور،کراست، دایکراست و....انواع ترشی‌ها، خیارشور، فرآورده‌های لبنی گردو و مغز گردو، شوریجات و میوه‌جات درختی سیب،هلو، گشنیز، رازیانه و پشم، عسل، رب گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، جوجه یک روزه، نهال، کتیرا و انواع برگیجات، گوسفند و گوساله زنده و انواع خشکبار .

وی ادامه داد: محصولات شاخص صادراتی استان شامل کشمش ملایر، سیر همدان، سیب زمینی و گردو است که در رابطه با صادرات دارای رتبه های برتر هستند. بخشی از صادرات به صورت خام و بخشی از آن به صورت سورت و بسته‌بندی شده صادر می‌شود.

در صورت فرآوری و بسته بندی به ارزش افزوده بیشتری دست می‌یابیم اما متاسفانه برای محصولی مثل سیب زمینی در استان واحد فرآوری وجود ندارد و مجبور به خام فروشی هستیم. البته واحد فرنچ فرایز شهرستان بهار در حال احداث است، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

  فضلی در خصوص درصد تغییرات صادرات در نیمه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: طی ۶ ماهه اول سال گذشته ۶۲ قلم  صادرات داشتیم که این رقم در سالجاری به ۶۴ قلم با رشد  ۳.۲% رشد رسیده است. این مقدار از نظر وزنی دنیمه اول سال گذشته حدود ۸۴ هزار و ۵۱۱ تُن بوده در حالی که در مدت مشابه سالجاری به حدود ۱۰۸ هزار تُن با رشد ۲۸ درصد رسیده است.

وی اذعان کرد: گرچه از نظر ارزش ریالی صادرات رشد ۱۱۴ درصدی داشته ایم به این معنا که از ۱۲۳۷ میلیارد تومان به ۲۴۶۹ میلیارد تومان صادرات رسیده ایم اما با توجه به افزایش قیمت دلار در بحث ارزش دلاری تفاوت چندانی نداشته و تقریبا برابر سال گذشته بوده است؛ هر چند که از نظر وزنی صادرات دو برابر شده است.

خبرنگار: ذلیخا کرمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها