|
کدخبر: 223968

صادرکنندگان فرش در آستانه ورشکستگی!

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت از افت شدید و قابل توجه درآمد صادراتی ایران از محل صادرات فرش دستباف طی ۱۶ سال اخیر خبر داد.

مطابق آخرین آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشور‌های مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

در این سال هندی‌ها با ۳۱.۷ درصد و مصر با ۱۸.۲ درصد، سهم بالاتری نسبت به ایران در بازار‌های جهانی به خود اختصاص دادند و پس از کشورمان، کشور‌های نپال با ۶.۵ درصد، پاکستان با ۶.۲ درصد، ترکیه با ۴.۷ درصد و چین با ۳.۸ درصد قرار دارند.

پیرو همین موضوع «احمد کریمی اصفهانی» رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت به آخرین وضعیت صنعت و صادرات این کالا اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: صنعت تولید فرش دستباف و به تبع صادرات این کالا طی ۱۶ سال اخیر در وضعیت نا مناسبی قرار داشته و در این مدت صنعت فرش کشور همواره مورد بی توجهی دولت‌های گذشته قرار داشته است.

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دست افت تشریح کرد: طی این مدت متخصصان و اعضای اتحادیه، تمامی مشکلات موجود در این صنعت و نحوه صادرات این کالا به دیگر کشور‌های دنیا را جمع آوری و به مقامات عالی کشور در دو حوزه دولت و مجلس ارائه دادند، اما با کمال تاسف باید خاطر نشان کرد طی این سال‌ها صنعت فرش ایران کاملا مورد فراموشی قرار گرفته و به تبع دولتمردان نیز نسبت به آن کاملا بی اعتنا بوده‌اند.

وی ادعا کرد: در مقطعی از زمان فرش دستبافت ایرانی ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران را شامل و درآمد صادراتی ۲ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان می‌آورد؛ اکنون وضعیت صادرات فرش ایرانی به گونه‌ای شده است است که از ۲ میلیارد دلاری به درآمد اندکی بالغ بر ۷۰ میلیون رسیده‌ایم که در جایگاه خود می‌تواند بیانگر وضعیت بغرنج صادرات فرش ایرانی باشد.

کریمی اصفهانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل تولید فرش دستبافت مرغوب و با کیفیت در ادوار گذشته به عنوان یکی برند‌های اصلی بین المللی این کالا شناخته شده شمغول به صادرات و عرضه این کالا در سطح جهان بود، اما و اکنون با گذشت سال‌ها از دوران اوج صادرات فرش ایرانی اکنون شاهد آن هستیم که کشور‌های هند، مصر و ترکیه بیشترین رقابت را با کشرمان در صنع فرش دستباف ایرانی دارند.

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت تشریح کرد: در سالیان گذشته مقاصد صادراتی فرش دستبافت ایرانی دز سطح نظام بین الملل کشور‌هایی، چون ایالات متحده آمریکا، کشور‌های اروپایی بوده و در سطح منطقه نیز کشور عربستان سعودی یکی از اصلی‌ترین مشتریان فرش دستباف ایرانی بوده است؛ البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد در زمان اوج تحریم‌ها، صادرات فرش با واسطه‌هایی به کشور آمریکا انجام می‌شد، اما پس از مدتی و با تشدید تحریم‌ها این روش صادرات نیز به طور کامل حذف شد.

وی در پایان از ضعف دیپلماسی اقتصادی در دولت‌های گذشته به منظور گشایش بازار‌های جدید در قاره آفریقا، انتقاد و پیرامون آن گفت: درحال حاضر بسیاری از کشور‌های آفریقایی خواهان فرش دستبافت ایرانی بوده، اما به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی موفق به حضور گسترده در این بازار این کشور‌ها نبوده‌ایم؛ نکته مسلمی که وجود دارد این است که میزان صادرات فرش دستبافت ایرانی در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه خود هیچ تغییری نداشته و پیش‌بینی می‌شود با گشایش بازار‌های جدید صادراتی، یخ صادرات این محصول نیز از بین برود.

 

منبع: بازار نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها