|
کدخبر: 199236

واردات ۱.۱ میلیارد دلاری ذرت در ایران

در حالیکه بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار ذرت وارداتی ۳۹.۳ میلیارد دلار بوده است کشور ایران نیز با وارداتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار یازدهمین وارد کننده این محصول بوده است.

اصناف واردات ۱.۱ میلیارد دلاری ذرت در ایران

ذرت از جمله محصولات کشاورزی است که غالبا برای مصرف خوراکی انسان و برخی دام و طیور به طور مشترک مصرف می شود و در حال حاضر بازار جهانی ذرت دامی رونق بسیار زیادی دارد. با این وجود ذرت از محصولات آب بر محسوب می شود و تمام کشورها شرایط کشت و تولید آن را ندارند و لذا نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند. بر اساس گزارشات منتشر شده خرید جهانی ذرت وارداتی در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۳۹.۳ میلیارد دلار هزینه داشته است.

در واقع این گزارشات نشان می دهد که ارزش واردات ذرت از سال ۲۰۱۶ که خرید ذرت ۳۲.۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است، به طور متوسط ‌۲۲.۳ درصد از تمام کشورهای وارد کننده افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۰ به ۳۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر این داده ها نشان می دهد که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، نیز خرید ذرت بین المللی  به طور متوسط ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

ژاپن، مکزیک، چین، ویتنام و  کره جنوبی؛ ۵ وارد کننده برتر ذرت در ۲۰۲۰

بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ کشورهای «ژاپن، مکزیک، چین، ویتنام و  کره جنوبی» ۵ وارد کننده اصلی ذرت در جهان بوده اند و در سال ۲۰۲۰ بیش از یک سوم (۳۴.۷ درصد) از کل هزینه های واردات ذرت را پرداخت کرده اند. به عبارت ساده تر این پنج کشور بیش از یک سوم از ذرت وارداتی را خریداری کرده اند.

در بخش دیگری از گزارشات آمده است که از منظر قاره ای، کشورهای آسیایی بیشترین هزینه را برای خرید ذرت وارداتی در سال ۲۰۲۰ پرداخت کرده اند به طوری که مبلغ ۱۷.۱ میلیارد دلار هزینه کرده اند که از به عبارتی ۴۳.۶ درصد از کل هزینه پرداختی می شود.  

از سوی دیگر واردکنندگان اروپایی با داشتن سهمی به میزان ۲۳.۴ درصد در جایگاه دوم قرار داشتند. در حالی که ۱۱.۵۶ درصد از واردات ذرت در سراسر جهان به آفریقا تحویل داده شد، و آمریکای لاتین نیز با داشتن سهمی به میزان ۱۱.۵۵ درصد در جایگاه چهارم وارد کنندگان ذرت از نظر قاره ای قرار داشته اند.

در حالی که ایران در سال ۲۰۲۰ واردات ذرت را به میزان ۲۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داده است در جایگاه یازدهم وارد کنندگان عمده این محصول دنیا نیز قرار گرفته است

ایران یازدهمین وارد کننده ذرت در ۲۰۲۰

از سوی دیگر کشور مصر نیز با انجام وادراتی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار سهمی به میزان ۴.۸ در این بازار داشته است و ششمین وارد کننده بزرگ ذرت در ۲۰۲۰ بوده است.  کشور اسپانیا هفتمین وارد کننده بزرگ ذرت نیز در این سال وارداتی به ارزش ۱.۶۵ میلیارد دلار رقم زده است و ۴.۲ درصد از بازار ذرت وارداتی را به خود اختصاص داده است.

این گزارشات همچنین نشان می دهد که کلمببیا با وارداتی به ارزش ۱.۲۲ میلیارد دلار و ایتالیا با وارداتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در رتبه نهم و دهم وارد کنندگان بزرگ قرار گرفته اند و به ترتیب سهمی به میزان ۳.۱ درصد و ۳ درصد از این بازار را به نام خود ثبت کرده اند.

این گزارشات حاکی از این است که یازدهمین وارد کننده برتر ذرت در دنیا در سال ۲۰۲۰ کشور ایران است که با رقم زدن وارداتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار سهمی به میزان ۲.۸ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که کشورهای «آلمان، تایوان، الجزایر و مالزی» نیز در جایگاه دوازدهم تا پانزدهم دنیا جای گرفته اند. به این ترتیب این ۱۵ کشور در مجموع ۶۴.۸ درصد از کل ذرت وارداتی را در سال ۲۰۲۰ خریداری کرده اند.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ کشور چین واردات ذرت را نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳۴ درصد افزایش داده است. کلمبیا نیز به میزان ۶.۷ درصد، ویتنام ۳.۹ درصد و کره جنوبی ۰.۸ درصد افزایش داده است. در حالی که ایران میزان واردات خود را در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۲۸.۵ درصد کاهش داده است.  

منبع: بازار

ارسال نظر