|
کدخبر: 285429

وال پست مش یا وال مش دیوار چیست؟

صنعت و معدن وال پست مش یا وال مش دیوار چیست؟

وال پست مش یا وال مش دیوار یکی از انواع وال پست‌های نوین می باشد. امروزه استفاده از وال مش دیوار در پروژه‌های ساختمانی مرسوم شده است. برای درک بهتر وال مش و عملکرد آن در ساختمان باید به چند سوال پاسخ دهیم. برای مثال ابتدا باید بدانیم وال پست چیست و چرا از آن در ساختمان استفاده می‌شود؟ در ادامه به معرفی وال مش به عنوان جایگزین وال پست های فلزی می پردازیم. مراحل اجرا و قیمت وال مش چقدر است؟ سوالاتی دیگری است که در این مقاله به آنها پاسخ داده خواهد شد. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر در حوزه ساخت وساز فعالیت دارید و مایل به کسب اطلاعات بیشتری درباره وال پست مش دیوار هستید همراه ما بمانید. در این مقاله قصد داریم با استفاده از تجربیات شرکت سازین به سوالات شما در ارتباط با وال مش دیوار پاسخ دهیم.

والپست چیست؟

وال پست ها اعضایی هستند که اسکلت سازه‌ و ساختمان را به دیوار غیرسازه‌ای داخل آن متصل می‌کنند و در واقع به عنوان مهار دیوار شناخته می‌شوند. وال پست های مرسوم که در ساختمان ها استفاده می شوند از جنس فولاد می باشند.  وال پست با مقطع فولادی به صورت باکس فولادی، ناودانی و یا تیرآهن I شکل می‌باشد و اتصال آنها با قاب سازه‌ای به کمک نبشی یا ناودانی مجزا صورت میگیرد که با جوش به یکدیگر متصل شده‌اند و البته اتصال ناودانی با قاب سازه‌ای نیز نباید به صورت گیردار باشد.

اهمیت اجرای وال پست در ساختمان  چیست؟

اهمیت استفاده از وال پست در ساختمان زمانی مشخص می‌گردد که عملکرد دیوارهای غیرسازه‌ای را در هنگام زلزله تحلیل و بررسی نماییم؛ به همین علت در طی سال های اخیر و با توجه به آسیب هایی که از زلزله کرمانشاه بر جای مانده اهمیت بیشتری به این مبحث معطوف شد، تا جایی که پیوست ششم مقررات ملی ساختمان به منظور طراحی و اجرای دیوارهای غیرسازه‌ای منتشر شد. در این پیوست وال پست ها به عنوان جزء اصلی دیوارهای میانقاب شناخته می‌شوند، که جابجایی داخل صفحه دیوار را تامین نموده و حرکت خارج از صفحه دیوار را مهار می‌نماید، بدین ترتیب دیوار در هنگام زلزله دچار فروریزش نشده و از آسیب‌‌های احتمالی آن می‌کاهد.

وال-مش-دیوار-2

معایب وال پست با پروفیل فولادی چیست؟

پروفیل‌های فولادی به دلیل وزن بالایی که دارند وزن کل سازه را افزایش  می دهد. همچنین در صورتی که به هر دلیلی وال پست در ساختمان اجرا نگردد امکان اجرا وال پست با پروفیل فلزی دیگر وجود نخواهد داشت. همچنین وال پست‌های فولادی نیاز به طراحی محاسبات نسبتا پیچیده‌ای دارند. افزایش هزینه اجرای وال پست فلزی با توجه به افزایش قیمت پروفیل فولادی از دیگر معایب وال پست فلزی می باشد. تمام این موارد گفته شده به انتخاب جایگزینی برای وال پست های فولادی ختم شدند که به عنوان وال مش شناخته می‌شود.

وال مش دیوار یا وال پست مش چیست؟

با معرفی مصالح نوین الیاف FRP به دنیا تمام حوزه های صنعت تحت تاثیر قرار گرفت و به طبع صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه این مصالح نوین کاربری‌های فراوانی در صنعت ساختمان پیدا نموده است. مصالح FRP شامل الیاف کربن، الیاف شیشه، رزین اپوکسی و... می‌باشند. یکی از محصولات ساخته شده از الیاف شیشه، مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا به اختصار مش AR می باشد. با توجه به خواص مش فایبرگلاس همچون وزن پایین، مقاومت کششی و انعطاف بالا، ایده استفاده از مش فایبرگلاس به عنوان وال پست طی چند سال اخیر رواج یافته است. در این نوع از وال پست که به آن وال پست مش یا وال مش دیوار گفته می شود، مش فایبرگلاس با استفاده از پلاستر مخصوص و ویژه بر روی دیوار نصب می گردد.  

ضوابط طراحی و اجرای وال مش در کدام آیین نامه آمده است؟

طبق ضابطه بند 3-2-7 از ضابطه 819 "راهنمای طراحی سازه‌ای و جزئیات اجرایی دیوار غیر سازه‌ای" و بخش های مختلف پیوست ششم نشریه 2800 طراحی لرزه‌ای ساختمان‌ها، می‌توان از مش الیاف فایبرگلاس یا به عبارتی وال مش به عنوان جایگزینی برای وال پست‌های با پروفیل فولادی استفاده کرد.

ویژگی و مزایای وال مش کدام است؟

مش فایبرگلاس مورد استفاده در وال مش ها با ابعاد چشمه های گوناگون و وزن متنوعی در بازار به فروش می رسد. یکی از مهمترین مزایای وال مش در مقایسه با وال پست های فلزی زمانی است که در ساختمان به دلایل اجرایی وال پست اجرا نگردد. در این حالت و برای دیوارهایی که وال پست در آنها اجرا نشده می‌توان از وال مش‌ استفاده نمود تا دیوار عملکرد مناسب خود در حین زلزله را حفظ نماید. وال مش‌ها به دلیل وزن فوق سبک و انعطاف فوق العاده بالایی که دارند به راحتی روی دیوار اجرا می‌گردند. حذف وادارهای قائم و افقی در کنار سرعت بالای اجرا از دیگر ویژگی های وال مش در مقایسه با وال پست های فلزی می باشد. همچنین کاهش هزینه اجرای وال پست یکی دیگر از مزایای اجرای وال مش در ساختمان می باشد.

وال-مش-دیوار-3

مراحل اجرای وال مش دیوار چگونه است؟

در مرحله اول و پس از آماده سازی سطح دیوار نبشی ها طبق نقشه بر روی دیوار اجرا می گردد. در ادامه مش وال پست به صورت نواری با عرض حدود 200 تا 300 میلی متر روی بلوک چینی دیوار به صورت عمودی و با استفاده از پلاستر سیمانی ویژه اجرا و به نبشی کشی ها متصل می‌شوند. اتصال نبشی ها نیز به قاب سازه‌ای به صورت کشویی و  فاصله بین هر نوار وال مش، بین 700 تا 800 میلی متر خواهد بود. در انتها با اجرای مجدد یک لایه پلاستر سیمانی بر روی دیوار مش در پلاستر مدفون شده و پس از گیرش نهایی مراحل اجرای وال مش به پایان می رسد.

قیمت وال مش چگونه تعیین می‌گردد؟

اجرا وال پست به روش وال مش با توجه به مواد مصرفی در این نوع سیستم بسیار ارزان و مقرون به صرفه می باشد. قیمت وال مش دیوار ، به عواملی چون میزان مش فایبرگلاس و پلاستر مصرفی بستگی دارد. بر این اساس قیمت مش فایبرگلاس مورد استفاده در وال مش‌ها بر اساس ابعاد چشمه و وزن مش تعیین می گردد. یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت اجرای وال مش تعداد نیروی کار و دستمزد آنان می باشد. پیشنهاد می کنیم جهت دریافت هزینه اجرای وال مش دیوار با کارشناسان شرکت بازسازی ساختمان سازین در تماس باشید.

وال مش را از کجا تهیه و خریداری نماییم؟

در این مقاله به مبحث وال پست مش دیوار پرداخته شد. سعی کردیم به تمامی سوالاتی که ممکن است قبل از اجرای وال مش دیوار برخورد کنید پاسخ بدهیم. شاید سوال آخری که به ذهن شما برسد معرفی یک شرکت معتبر جهت خرید وال مش می باشد. شرکت بازسازی ساختمان سازین پیشرو در ارائه طرح های نوین بازسازی، مقاوم سازی و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد. کارفرمایان و مجریان پروژه های ساخت و ساز می توانند با مراجعه به وبسایت شرکت بازسازی ساختمان سازین به آدرسwww.sazin.co اطلاعات مورد نیاز را جهت خرید وال مش دریافت نمایند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها