|
کدخبر: 265169 سهیل فرزین

رئیس اتحادیه صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

حاضریم دلار ۵۰ هزار تومان شود اما به این شرط!

جمالی گفت: گاز برودتی یخچال حدود ده روز پیش با مبلغ ۲ میلیون تومان در بازار به فروش می رفته و این در حالی است که قیمت این محصول در بازار امروز به ۶ میلیون تومان رسیده است.

اصناف حاضریم دلار ۵۰ هزار تومان شود اما به این شرط!

به گفته اکثر کارشناسان بسیاری از کالاهایی که امروزه در حوزه صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و... توسط دلالان وارد کشور می شود متفرقه است و هیچ شرکت و برند خاصی آنها را حمایت نمی کند. بسیاری از آنها به دورغ یک شرکت خارجی را اعلام می کنند و در داخل خود را وارد کننده محصولات آن شرکت معرفی می کنند. امروز حدود ۹۰ درصد قطعاتی همچون کمپرسور، یخچال، گاز و سایر قطعات که از طریق مبادی غیررسمی وارد می شود تقلبی است و نه تنها ارز از کشور خارج می شود بلکه به کیفیت محصولات داخلی نیز لطمه می زند.

خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با علی جمالی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهد کرد.

قیمت ارز هیچ ثباتی ندارد

جمالی در این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه قیمت ارز در کشور ما هیچ ثباتی ندارد. این موضوع در حال حاضر مهم ترین چالش تولیدکنندگان صنایع برودتی، یخچال و لباسشویی و به عقیده من تمام تولیدکنندگان در حوزه های مختلف صنعتی کشور است. به عنوان مثال امروزه چند کارخانه بزرگ در کشور مشغول تولید یخچال هستند اما مهم ترین اجزا و قطعات یخچال مانند موتور، ترموستات، گاز خنک کننده و... را از خارج از کشور وارد می کنند.

علی-جمالی

وی افزود: تولیدکنندگان کشور ما باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از حداقل ۶ ماه قبل در انبار داشته باشند. این در حالی است که قیمت ارز هیچ ثباتی ندارد. گاز برودتی یخچال حدود ده روز پیش با مبلغ ۲ میلیون تومان در بازار به فروش می رفته و این در حالی است که قیمت این محصول در بازار امروز به ۶ میلیون تومان رسیده است و هیچ نظارتی نیز در این میان وجود ندارد. از طرفی متاسفانه اتحادیه نیز هیچ گونه قدرت اجرایی ندارد و این در حالی است که اتحادیه ها به واسطه داشتن نفرات متخصص در حوزه های مختلف، باید بازوی قوی دولت در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها باشند.

شرایط برای تولیدکنندگان سخت و گران است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در ادامه گفت: تولیدکنندگان در شرایط کنونی حاضرند قیمت ارز پنجاه هزار تومان شود اما به مدت ۱ سال ثبات داشته باشد. تولید در شرایط کنونی برای تولیدکنندگان بسیار سخت و گران تمام می شود.

جمالی در ادامه تصریح کرد: بدون شک اگر تولیدکنندگان صنایع برودتی و لباسشویی در کشور مورد حمایت قرار بگیرند بازار صادراتی خاورمیانه را تامین خواهند کرد. امروزه شرایط بازار درکشور به سمتی رفته که یخچال ساخت داخل با لیبل و کارتن جعلی به اسم محصول خارجی فروخته می شود. به عقیده من از آنجایی که کار در ید اختیار کاردان نیست این وضعیت به وجود آمده است وگرنه به راحتی می توان در مقابل چنین اتفاق شومی ایستاد و با آن مقابله کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ نظارتی بر روی واردات مواد و اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان وجود ندارد،‌ خاطرنشان کرد: امروزه هر شخص غیر متخصص اراده کرده و وارد حوزه واردات شده است. از همین جهت حدود ۸۰ درصد از محصولات و مواد وارداتی به کشور بدون نام و نشان هستند و ما حتی نمی دانیم کدام شرکت این محصولات را ساخته است. این اقدام در حالی که موجب خروج ارز از کشور (آنهم در این شرایط بحرانی) می شود بزرگترین ضربه را به تولید داخل کشور وارد می کند. مشخص نیست چه افرادی قطعه های بی کیفیت چینی را بدون نام و مشخصات و به جای قطعات اصلی وارد کشور می کنند. باید ساز و کاری تعریف شود که بر اساس آن اتحادیه به اقلام وارداتی نظارت داشته باشد. از طرفی افراد دارای اهلیت و صلاحیت باید اقدام به واردات این اقلام کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران افزود: به همین دلیل است که یخچال هایی که در کشور ساخته می شوند با قطر ۷ – ۸ سانت همچنان بالای ۵۰ درصد پِرت انرژی دارند. این در حالی است که در یخچال های خارجی با قطر ۴ سانت میزان بسیار کمی انرژی هدر می رود.

افزایش تعرفه تعمیرات لوازم برودتی، یخچال و ماشین لباسشویی

جمالی در بخش پایانی صحبت های خود به تعرفه تعمیرات لوازم برودتی، یخچال و ماشین لباسشویی اشاره کرد و گفت: ما هر سال حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت برای تعمیرات را در نظر می گیریم اما نکته اینجاست که عدم ثبات در قیمت ها موجب تغییر در تعرفه تعمیرات شود. به عنوان مثال همانطور که در اوایل صحبت های خود عرض کردم قیمت گاز در ۱۰ روز بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. حال چگونه می توان برای تعمیرات هزینه ثابتی را در نظر گرفت؟ البته ما در اتحادیه قسمتی را برای شکایات مردمی در نظر گرفته ایم  و اجازه نخواهیم داد که حق مردم تضییع شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها