|
کدخبر: 260611

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

قفل بزرگ بازارهای صادراتی برای کفش ایران

صنعت کفش ایران در بازارهای صادراتی هنوز خودی نشان نداده است به شکلی که یک عضو انجمن صنعت کفش تبریز می گوید: « محصولات صادراتی ما با ارزش افزوده بسیار پایین و نزدیک به قیمت تمام شده مواد اولیه است در نتیجه حاشیه سودی ندارد.»

صنعت و معدن قفل بزرگ بازارهای صادراتی برای کفش ایران

کارشناسان و فعالان صنعت کفش معتقدند این صنعت دارای  پتانسیل های بالایی برای حضور در بازارهای جهانی را داراست اما مشکلات و موانع برسر راه آن، متاسفانه راه های توسعه این صنعت دوست داشتنی برای رسیدن به یک برند بین المللی را بسته است. یک عضو انجمن صنعت کفش تبریز به گسترش‌نیوز می‌گوید: اشتغالزایی این صنعت به قدری بالاست که نباید با صنایع دیگر در یک ترازو قرار گیرد.

احمد خادم عضو انجمن صنعت کفش تبریز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: « صنعت کفش هم  همچون صنایع دیگر از مشکلات موجود در کشور رنج می برد، اما اگر بخواهیم یکی از مهمترین دلایل  عدم توسعه سریع صنعت کفش را برشمریم می‌توان به محدودیت فعالیت این صنعت در منطقه اشاره کنیم».

وی ادامه داد: « صادرات کفش از کشور ما بسیار ضعیف بوده و ۱۰۰ میلیون صادرات با ارزش افزوده بسیار پایین بوده و صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه فعالان و صادرکنندگان این صنعت مجبور به فعالیت های محدود به منطقه هستند و اکثر بازار ما، بازار داخلی است در نتیجه توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی زیرساخت های این صنعت وجود نداشته و این موضوع باعث می شود که نتوانیم بازارهای بین‌المللی با ارزش افزوده بالا برای این صنعت متصور شویم».

قیمت صادراتی کفش ایران صرفه اقتصادی ندارد

وی با بیان این که قیمت صادراتی ایران دو دلار است افزود: « در صورتی که  قیمت های صادراتی روسیه حدود ۱۰ دلار،  ایتالیا ۴۰ دلار و حتی کشور چین که  از آن به عنوان کشوری یاد می شود که محصولات ارزان قیمت را داراست حدود ده دلار است در نتیجه همین موضوع به این صنعت آسیب زده و ارزش افزوده پائین آن اجازه نمی دهد توسعه ای اتفاق بیفتد».

احمد-خادم

خادم با اشاره به این که همین موضوعات باعث شده تا انتقال تکنولوژی در صنعت کفش اتفاق نیفتد و حتی شرکت های بزرگ تمایلی به  سرمایه گذاری نداشته باشند اضافه کرد: « این در حالی است که در این صنعت دارای توان بالای تولید، انرژی و کارگر ارزان قیمت بوده و از همه مهم تر از دانش بومی برخوردار هستیم ولی با همه این توصیفات متاسفانه، ‌توسعه ای اتفاق نمی افتد».

عضو انجمن کفش در ادامه با اشاره به این که صادرات کفش با ارزش افزوده بالا اتفاق نمی افتد ادامه داد: «محصولات صادراتی ما با ارزش افزوده بسیار پایین و نزدیک به قیمت تمام شده مواد اولیه است در نتیجه حاشیه سودی ندارد».

خادم در پاسخ به این که راه های برون رفت از این مشکلات را در چه می‌داند ادامه داد: «‌ مشکلات صنعت کفش هم همچون سایر صنایع است و فرق چندانی ندارد باید بر روی پایه و زیرساخت ها سرمایه گذاری کرد، این در حالی است که خوشبختانه طی چند سال گذشته، کارخانجات در تولید مواد اولیه موفق عمل کرده و واردات تا اندازه ای محدود شد امید است با افزایش کیفیت در زیره کفش و چرم کاری ها بشود تولید و توزیع کفش را از بازار منطقه ای به بازار بین المللی سوق داد».

این کارشناس ارشد صنعت کفش در ادامه با بیان این که با همه مشکلات، صنعت کفش ما در بازارهای هدف قابل رقابت هستند عنوان کرد: « عمدتا بازارهای هدف ما کشورهای CIS ، روسیه و استرالیا بوده و صادرات به این کشورها انجام می شود، اما متاسفانه بخش بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت، صنعت کفش را با سایر صنایع یکی دانسته که با انتقادات فعالان این حوزه مواجه است.  به عبارتی به این صنعت باید جداگانه توجه شود چرا که از اشتغالزایی و ارزش افزوده  بالایی برخوردار است».

شرکت مدیریت صادرات باید راه اندازی شود

عضو انجمن صنعت کفش تبریز عنوان کرد: « باید شرکت های مدیریت صادرات به وجود آیند تا بتوانند محصولاتشان را در بازار های بین المللی به فروش رسانند و تولیدکنندگان با حضور در بازارهای بین المللی ذائقه خود را به خریداران سایر کشورها نزدیک کنند از این طریق  راه های ارزآوری باز شده و مسیر رشد به صورت اتوماتیک هموار می‌شود».

خادم با اشاره به این که شهرک های صنعتی مختص کفش در تبریز و تهران سهم قابل توجهی از تولیدات کفش را از آن خود کرده‌اند ادامه داد: « اگر فروش با ارزش افزوده بالا اتفاق بیفتد به تبع تقاضا افزایش یافته و شهرک های صنعتی احداث شده و زیر ساخت ها برای صادرات فراهم خواهد شد».

این تولیدکننده کفش در پاسخ به این سوال که آیا کفش های وارداتی، تولید را با مشکل مواجه می کند گفت« اتفاقاْ کفش های وارداتی با انواع برند در بازار نه تنها ضرری به این صنعت وارد نمب کند  بلکه اگر برندهای خوب در بازار حضور داشته باشند تولیدکنندگان داخلی برای رقابت تلاش بیشتری خواهند کرد و به طور حتم این رقابت  نتیجه بخش خواهد بود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها