|
کدخبر: 259906

گزارش گسترش نیوز از نشست تحلیل و چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱:

کوپنیزه کردن انتخاب نیست الزام است

عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی با بیان این که تمامی پارازیت های بین المللی، در اقتصاد ایران اثرگذار است ادامه داد: شکاف درآمدی و نبود کنترل بر قیمت ها باعث شده تا مدیریت اقتصادی کشور بر مبنای کوپنیزه کردن کالاها یک الزام باشد نه انتخاب.

صنعت و معدن کوپنیزه کردن انتخاب نیست الزام است

مرتضی ایمانی راد  عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی در نشستی که با جمعی از فعالان اقتصادی در خانه مدیران برگزار شده بود به تحلیل و چشم اندازهای اقتصاد ایران در سال جاری پرداخت.

وی در این نشست با بیان این که اقتصاد ایران متاثر از پارازیت های جهانی است ابراز کرد: «اگر ایران در مذاکرات به تفاهم برسد به طور حتم شاهد کاهش دلار خواهیم بود اگرچه تا به امروز هم بسیاری از فعالان اقتصادی، منتظر توافق نبوده و چشم اندازهای خود را پی گیری کرده اند».

وی ادامه داد: اگر در شرایط فعلی، نرخ ارز از ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان ثابت مانده به علت صادرات نفت و ارزآوری حاصل از آن در کشور بوده که با همه پازاریت هایی که در دنیا به وقوع می پیوندد ، نرخ ارز بیش از این افزایش نیافته اما شاید این سوال در میان فعالان اقتصادی مطرح باشد که در این صورت چه نیازی به توافق است لذا در پاسخ به این دسته از فعالان اقتصادی باید گفت توافق برای گشایش و خروج از لیست سیاه می تواند راهگشای فعالان اقتصادی باشد».

ایمانی-راد-1

این کارشناس ارشد اقتصادی در ادامه با اشاره به این که اقتصاد ایران در شرایط فعلی می تواند سرشار از فرصت باشد اذعان کرد: «بزرگترین اتفاق اقتصادی در دنیا،‌ افزایش نرخ بهره است. به طور مثال نرخ بهره انگلستان طی یک هفته یک درصد و در آمریکا نیم درصد افزایش یافته است در نتیجه مسئولان اقتصادی ایران برای برنامه ریزی موفق اقتصادی در کشور باید به این موضوعات توجه کنند».

نرخ تورم بی سابقه بلای جان همه کشورها

ایمانی راد  در بخش دیگری از سخنانش افزایش  نرخ تورم در برخی کشورها را بی سابقه دانست و گفت: «تورم در دنیا در حال افزایش است به شکلی که  ‌نرخ تورم سالانه آمریکا پس از چهل سال ۹ درصد  و کشور کانادا پس از ۳۰ سال حدود ۵ درصد  رشد داشته است.همچنین نرخ تورم ترکیه به ۶۰ درصد رسیده در نتیجه شیوه سیاستگذاری اقتصادی دنیا بر شرایط اقتصادی ایران نیز تاثیر گذار است».

وی با بیان این که اگر شاخص دلار (DOXBIN) در دنیا با افزایش  مواجه شود، تمامی کشورهای صادرات محور به شدت آسیب خواهند دید ادامه داد: «افزایش کسری بودجه، افزایش نرخ ارز، افزایش شدید بدهی و کاهش شاخص بورس، کاهش ارزش کالا از مهم ترین اتفاقاتی است که در دنیا بالاخص در ایران می افتد».

این کارشناس ارشد اقتصاد کشور یادآور شد: «اگرچه اقتصاد ایران پیش بینی ناپذیر است  و به نظر می رسد برنامه ریزی اقتصادی در کشور،‌ یعنی آب در هاون کوبیدن. اما در نهایت می توان احتمال داد شاهد رشد سه درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ باشیم».

ایمانی راد در ادامه با اشاره به این که بخش جایگرین واردات، یا واردات و حوزه خدمات در سال جاری، دارای رشد قابل توجهی خواهد بود ادامه داد: « امسال فرصت قابل توجهی برای فعالان اقتصادی در حوزه خدمات خواهد بود از آن جمله، می توان به خدمات مرتبط با حمل و نقل، خدمات ساختمانی اشاره کرد».

خدمات و واردات سودآورتر از همیشه

وی احتمال سودآوری قابل توجه در واردات را ۹۰ درصد دانست و اضافه کرد: « با توجه به افزایش نرخ تورم و نرخ ارز، همچنین افزایش بی رویه قیمت ها در کشور، به نظر می رسد پرسودترین فعالیت اقتصادی، واردات (کالای سرمایه ای، مصرفی) در سال جاری باشد».

این کارشناس ارشد اقتصادی، نرخ تورم کشور در سال جاری را ۴۰ درصد پیش بینی کرد و افزود: «علی رغم تلاش مسئولان، متاسفانه از ابتدای سال های پس از انقلاب اسلامی، حکمرانی اقتصادی در ایران بسیار ضعیف بوده لذا شکاف درآمدی در اقتصاد ایران اجتناب ناپذیر است چرا که کنترل قیمت ها اتفاق نمی افتد».

وی با اشاره به این که تمامی پارازیت های بین المللی، در اقتصاد ایران اثرگذار است ادامه داد: « شکاف درآمدی و نبود کنترل بر قیمت ها باعث شده تا  مدیریت اقتصادی کشور بر مبنای کوپنیزه کردن کالاها یک الزام باشد نه انتخاب.

ایمانی راد، در توصیه به تولیدکنندگان گفت: « اگر تولیدات کشش پذیری پائینی داشته باشد مدیریت تولیدات سخت می شود چرا که از بازار آزاد خارج شده است».

عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی با بیان این که سیاست های ناشی از کنترل اقتصاد هرگز جوابگوی مشکلات نبوده است خاطرنشان کرد: « افزایش سرعت پول نسبت به شبه پول، سیگنال تورم در جامعه را افزایش داده و مردم برای تامین هزینه های خود خیز برمی دارند و این نگران کننده است».

وی معتقد است: «ضریب نقدینگی بانک ها در سال جاری افزایش یافته وپیش بینی می شود بازارها نوسان کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته باشند اما بازار خرده فروشی به علت داشتن تورم دارای نوسانات بیشتری خواهد بود».

ایمانی راد، ارتباطات بین المللی را کمتر از سال گذشته  پیش بینی کرده و معتقد است: «در بازارهای جهانی گشایش جدیدی برای  بازارهای ایران اتفاق نمی افتد در نتیجه صادرات کمی برای فعالان اقتصادی سخت خواهدشد».

عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی پیش بینی کرد: «علی رغم رشد نقدینگی در شرکت ها،‌ کمبود نقدینگی در بازار خواهد بود و بدترین سرمایه گذار کسی است که تمامی سرمایه خود را صرف خرید زمین و سهام و.... کرده و از فرصت های اقتصادی غیر قابل پیش بینی باز می ماند در نتیجه هوشمندی سرمایه گذار در این است که به میزانی موجودی نقد ذخیره کرده و بتواند از فرصت های استثنایی بیشترین بهره را ببرد».

نگاهی به نوسانات نرخ ارز در سال ۱۴۰۱

وی درباره افزایش یا کاهش نرخ دلار، تحلیل خود را این گونه عنوان کرد: «پیش بینی می شود، اگر در شش ماه اول سال جاری، مذاکرات به تفاهم نرسد نرخ دلار بیش از ۳۰ هزار و کمتر از ۴۰ هزار تومان و در نیمه دوم سال (شش ماهه دوم)، به ۴۰ هزارتومان خواهد رسید اما اگر تفاهم شود نرخ دلار از ۲۸ هزار تومان فعلی به ۲۴ هزار تومان می رسد.

ایمانی راد ادامه این روند را مداخله بانک مرکزی در سیاست پولی، اقتصاد و کنترل قیمت ها دانست و یادآور شد: « با ورود و مداخله بانک مرکزی و دولت، ایران بازار آزاد را تجربه نخواهد کرد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها