|
کدخبر: 255280 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد:

پیش بینی امیدوارکننده از اقتصاد ایران در ۱۴۰۱

میرتاج‌الدینی: تولید و فروش نفت نیز بهتر از گذشته شده است. اگر تلاش شبانه روزی که اکنون دولت در پی گرفته را ادامه دهد. می توان امید داشت که اوضاع اقتصادی با مصوبات خوبی که در بودجه سال ۱۴۰۱ داشته ایم بهتر شود.

اقتصاد پیش بینی امیدوارکننده از اقتصاد ایران در ۱۴۰۱

ایران اکنون در شرایطی وارد دهه جدیدی می شود که اقتصادش در دهه ۹۰ در بدترین شرایط ممکن به سر می برد. دهه ای که بنابر اظهارنظر اقتصاددان ها «دهه فرصت‌‌‌های از دست رفته» بوده است. تحریم های پی در پی و رشد نقدینگی افسارگسیخته سبب شده است که تورم بی سابقه ای در کشور شکل بگیرد، همچنین میانگین رشد اقتصادی در این دهه صفر بوده است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که در دهه جدید، چشم انداز اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟ گسترش نیوز در همین راستا گفت و گویی با وزیر پیشین اقتصاد داشته است.

چشم انداز اقتصاد در سال جدید

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش‌نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: چشم انداز اقتصاد در سال جدید با توجه به حرکت خوبی که دولت در ۶ ماهه اول داشته است می‌توان گفت که ظرفیت‌های خوبی را در حوزه اقتصادی خلق کرده است. ضمن اینکه ارتباط با کشورهای همسایه بیشتر از گذشته شده است و در این زمینه یک بستر و فضای مناسبی برای مبادلات تجاری فراهم شده . به همین دلیل لازم است که بعد از کشورهای همسایه ارتباط با کشورهای توانمند منطقه نیز مدنظر قرار بگیرد. همه این عوامل نقاط مثبتی است که تبادلات اقتصادی و تجاری ما را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

میرتاج-الدینی

وی ادامه داد: هرچقدر ما صادرات بهتری داشته باشیم. تولیدمان بهتر خواهد شد و اشتغال در جامعه روبه بهبود می رود. ناگفته نماند که تولید و فروش نفت نیز بهتر از گذشته شده است. اگر با تلاش شبانه روزی که اکنون دولت در پی گرفته را ادامه دهد، می‌توان امید داشت که اوضاع اقتصادی با مصوبات خوبی که در بودجه سال ۱۴۰۱ داشته ایم بهتر شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با  تکذیب افزایش قیمت نان اظهار کرد: مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب کرد و کیفیت توزیع این یارانه را نیز برعهده دولت قرار داد. اکنون ۷۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی در سال جاری قرار داده شده  و این در حالی است که مجلس برای تامین معیشت و نان سفره مردم، ۷۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص داده است.

التیماتوم دو ماهه برای برنامه هفتم توسعه

 نایب رئیس کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: دولت ۲ ماه یعنی تا خرداد ماه فرصت دارد تا لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور را جهت بررسی به مجلس ارائه کند. البته اگر دولت در قالب لایحه‌ای، درخواست کند که اجرای لایحه ۵ ساله ششم توسعه تمدید شود، می‌توان اجرای آن را به مدت یک سال تمدید کرد.

میرتاج الدینی ادامه داد: هر زمان دولت برنامه ۵ ساله هفتم را به مجلس ارائه دهد ، نمایندگان و به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون تخصصی آمادگی دارند تا لایحه را بررسی و با دولت همراهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید برنامه ۵ ساله هفتم را بر اساس اولویت‌های کشور و قابلیت عملیاتی شدن، تدوین کند، افزود: همچنین دولت لایحه برنامه را در هماهنگی با اسناد فرادست، سیاست‌های کلی ابلاغی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین کند تا در بررسی و تصویب آن مشکلی ایجاد نشود.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه طبق تجربه برنامه‌های گذشته که بخش کمی از آنها اجرایی شده‌اند، تصریح کرد: امیدوارم دولت سیزدهم ساختار برنامه ریزی و تدوین برنامه هفتم را به گونه‌ای تغییر دهد تا برنامه اجرایی تدوین و بخش عمده‌ای از معضلات کشور را برطرف کند.

 

ارسال نظر