|
کدخبر: 239861 نیما مجدی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

۳۹۰ پروژه صنعتی در آستانه افتتاح

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افتتاح ۳۹۰ پروژه در ۲۲۸ شهرک و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: «این موضوع در راستای ارائه خدمات بهتر به فعالان اقتصادی انجام می‌شود».

اقتصاد ۳۹۰ پروژه صنعتی در آستانه افتتاح

صبح امروز (۱۷ بهمن‌ماه)، نشستی با حضور دکتر علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اصحاب رسانه برگزار شد که به دنبال آن علی رسولیان گزارشی پیرامون عملکرد این سازمان در سال جاری ارائه کرد.

علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: «تمهید سند نقشه راهبردی صنعتی، حمایت از دانش‌بنیان‌ها، بهبود فضای کسب و کار، برنامه‌ریزی در راستای استفاده از ظرفیت صنعت از جمله مهم‌ترین اقدامات در حال انجام در راستای بیانات مقام معظم رهبری است که به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم».

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تشریح بیشتر اقدامات انجام‌شده گفت: «در ۳۱ استان؛ ۱۱۴۳ میلیارد تومان پروژه عمرانی در قالب ۳۹۰ پروژه و در ۲۲۸ شهرک صنعتی آماده افتتاح بوده این در حالی است که تمامی تلاش خود را بر مبنای تامین زیرساخت‌ها از آب‌رسانی، برق‌رسانی، تصفیه خانه‌ها، محوطه‌سازی، آتش نشانی، مخابرات به انجام رسانده‌ایم».

وی با بیان این که با توسعه بخش‌های مختلف تولید شاهد رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود افزود: « ۸۳۲ شهرک صنعتی فعال در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۳۱ شهرک، و ۳۲۷ ناحیه صنعتی بوده و ۴ منطقه ویژه نیز در این لیست قرار می‌گیرد. که برای تامین زیرساخت ضروری این تعداد شهرک صنعتی ۶۲۴۸ میلیارد تومان نیاز است که امید می‌رود از محل اعتبار سازمان بتوانیم این میزان اعتبار را برای کاهش مشکلات زیرساختی اختصاص دهیم.

۲۵۷۸ میلیارد تومان بودجه زیرساخت‌ها

به گفته رسولیان، این اعتبار در سال گذشته به میزان ۲۵۷۸ میلیارد تومان بوده که برای رفع نیازهای زیرساختی از محل اعتبارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تامین شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که برای تامین نیاز شهرک‌های صنعتی ۲۵۵ میلیارد تومان طی موافقت‌نامه‌ایی از دولت اخذ شد که هزینه زیرساخت‌ها خواهد شد ادامه داد: «برای تامین برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی کشور، تا به امروز ۱۰۴۱۵ مگاوات برق تامین کرده‌ایم اما هنوز نیازمند تامین ۲۳۷۲ مگاوات دیگر هستیم که در این خصوص با وزارت نیرو به توافقاتی رسیده‌ایم و امید می‌رود تا پایان سال ۲۰۰۰ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی تخصیص یابد».

رسولیان درباره تامین آب مصرفی شهرک‌های صنعتی گفت:«با توجه به این‌که میزان کمی از کل آب کشور، سهم صنعت است تاکنون موفق به تامین ۱۶۵۵۸ لیتر آب در شهرک‌ها شده‌ایم این در حالی است که برای رفع مشکلات در این حوزه، دوراهکار مدنظر قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به استفاده از پساب شهری و بازیافت آب صنعتی در شهرک‌های صنعی اشاره کرد».

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ، استفاده از انرژی خورشیدی و CHP در واحدهای صنعتی - تولیدی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی جدید از تمهیداتی است که با همکاری وزارت نیرو به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

وی عنوان کرد:«۲۰۲۳ قرارداد فعال در حوزه‌های پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرک‌ها داریم و حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال اجراست که در حال حاضر، این پروژه‌ها حدود ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند».

مجوز تاسیس شهرک‌های خصوصی

رسولیان ادامه داد:«تا به امروز ۹۷ شهرک خصوصی و غیردولتی از ما پروانه تاسیس ۶۴ شهرک نیز پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند همچنین، ۴۸۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در حال بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که این بنگاه‌ها ۴۲ درصد خرد بوده و کمتر از ۱۰ نفر کارگر دارند و ۵۱ درصد نیز دارای بنگاه‌های کوچک و بین ۱۰ تا ۵۰ نفر کارگر هستند و ۵ درصد نیز بنگاه‌های متوسط و بین ۵ تا ۱۰۰ نفر کارگر دارند ۲ درصد نیز بالاتر از ۱۰۰ نفر کارگر دارند که این نشان می‌دهد، بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم بسیار بالایی را در اقتصاد کشور بازی می‌کند».

وی افزود:«یکی از موضوعاتی که امسال در برنامه‌ها به آن توجه کرده‌ایم این است که کسانی که از ما زمین برای ایجاد واحدهای تولیدی در طول سال‌های متمادی گرفته‌اند به مساله به بهره‌برداری رسیدن آن ورود کرده ایم و ۹ درصد در مرحله نصب ماشین آلات هستند».

رسولیان گفت:« ۷ درصد در مرحله اسکلت قرار دارند و بقیه نیز در مرحله اسکلت و دیوارکشی و تخصیص زمین هستند که امیدواریم با پیگیری جدی ما به بهره‌برداری برسند».

تلاش برای کوتاه کردن دست سوداگران

وی در رابطه با جلوگیری از سوداگری زمین و واسطه‌گری ادامه داد:«تلاش می‌کنیم تا کسانی که بنایی برای ساخت و ساز و تولید ندارند، زمین‌هایشان را پس بگیرند البته رویکرد ما کمک به کسانی است که قصد ساخت و ساز و تولید دارند. امسال ۵۴۶ مورد پرونده به متراژ ۳۴۵ هکتار را به محاکم قضایی معرفی کرده‌ایم و بعد از محکمه این زمین‌ها آزاد شده و ۳۳۴ قرارداد به متراژ ۴۲۴ هکتار در هیئت‌داوری و اختلاف انصراف داده‌اند و در کل ۸۸۴ قرارداد به مساحت ۷۷۷ هکتار را پس گرفته ایم که این رقم بی‌سابقه بوده است».

احیای واحد راکد؛ هدف اصلی دولت

رسولیان افزود:«یکی از موضوعات و رویکردهای جدی دولت سیزدهم ، احیای واحدهای راکد است در نتیجه و به دنبال کاهش واحدهای راکد بوده و در این امر تا حدودی هم موفق بوده‌ایم به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸ درصد واحدهای راکد کاهش داشته است».

وی با اشاره به این که ۵۷۷ واحد صنعتی مستعد دانش بیان شدن هستند یادآور شد:«تمامی تلاش ما، بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان در راستای بیانات مقام معظم رهبری است و تسهیلات قابل توجهی برای این دسته از فعالان اقتصادی مد نظر قرار گرفته است. به طوری که در سال جاری ۱۹۱ واحد صنعتی دانش بنیان از میان ۸۵۷۷ واحد صنعتی مستعد دانش بنیان مورد شناسایی قرار گرفته است.همچنین در ده ماهه امسال به ۵۳ شرکت دانش بنیان تسهیلات ویژه اعطا شده است».

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود:«تاکنون ۲۰۹ مشکل با ۲۰ سرفصل مورد شناسایی قرار گرفته همچنین از ابتدای امسال ۲۲۸۳ واحد صنعتی در شهرک‌ها به بهره‌برداری رسیده، ۲۵۰۰ متر به واحدهای تولیدی واگذاز شده و ۵۲۵۷ قرارداد واگذاری به امضا رسیده است».

 

 

ارسال نظر