|
کدخبر: 249550

تعریف ۱۰۰ پروژه تحولی در وزارت صمت

شهاب جنابی روز یکشنبه با بیان این مطلب در آئین تکریم و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان افزود: اگر به ‌دنبال ساختن یک ایران قوی هستیم، باید در ساختار و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت تحول ایجاد کنیم.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعریف یکصد پروژه تحولی در این وزارتخانه گفت: برای اجرای این پروژه‌ها نیازمند ریل گذاری و استقرار حکمرانی جدید در چارچوب الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی و بازطراحی نظام حاکم بر حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور هستیم.

شهاب جنابی روز یکشنبه با بیان این مطلب در آئین تکریم و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان افزود: اگر به ‌دنبال ساختن یک ایران قوی هستیم، باید در ساختار و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت تحول ایجاد کنیم.

وی به مقطع زمانی ایام پایانی سال و دغدغه فعالان صنعتی و بخش خصوصی اشاره و اضافه کرد: موقعیت و شرایط حوزه صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است که هر تصمیم در این مجموعه، تأثیر مستقیم بر اقتصاد و معیشت مردم دارد؛ بنابراین باید برای رفع موانع و مشکلات اهتمام نمود.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر این‌که ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها از اهمیت بالایی در بحث خدمات رسانی به مردم برخوردارند، ادامه داد: به همین سبب مدیران استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت سنگینی در راستای رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی و کسب و کار آن‌ها بر دوش دارند.

جنابی با اشاره به این‌که رویکرد پاسخگویی و تلاش برای رفع مشکلات باید در دستور کار مدیران بخش صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای تحقق برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده، نیازمند همدلی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها هستیم.

وی به توانمندی‌های صنعتی استان گیلان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون افزون بر یکصد پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور تعریف شده که بخش قابل توجهی از آن‌ها در بخش زیرساخت است.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای این پروژه‌ها را نیازمند تعامل بین بخشی و تدابیر ویژه استانداران دانست و اعلام کرد: طرح آمایش سرزمین صنعتی، معدنی و تجاری نهایی شده که احیاء صنایع و معادن راکد و نیمه فعال و همچنین توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی از جمله ارکان آن است.

۵۵ درصد اشتغال استان گیلان مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این مراسم گفت: صنعت، معدن و تجارت گیلان بیش از ۵۵ درصد اشتغال این استان را به خود اختصاص داده است.

آرش فرزام صفت با اشاره به این‌که صنعت سهم ۲۶.۳ درصدی در اشتغال استان گیلان دارد، افزود: ارزش افزوده بخش صنعت برای استان گیلان ۲۰.۴ درصد است.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد با وجود این‌که گیلان در حوزه واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ فعال بوده و صنعتی نیست، اما بخش صنعتی برای این استان اشتغال آفرین بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان این‌که اصناف با فعالیت ۱۲۰ هزار واحد صنفی، سهم زیادی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: صنعت، معدن و تجارت گیلان بیش از ۵۵ درصد مجموع اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

فرزام صفت همچنین با بیان این‌که بیش از دو هزار و ۳۵۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان گیلان فعال است، اظهار داشت: متأسفانه ۵۷۰ واحد صنعتی نیز غیرفعال است که نیازمند رفع موانع و مشکلات می‌باشند.

همدلی و تعامل برای رفع دغدغه‌های مردم

در بخش دیگر این مراسم نیز مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان ضمن قدردانی از تلاش‌های فرهاد دلق پوش رئیس سابق این سازمان گفت: حوزه صنعت، معدن و تجارت گیلان با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

تیمور پورحیدری با تأکید بر انجام اقدامات عملیاتی و میدانی و کار جهادی برای حل این مشکلات افزود: از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و تقویت حوزه صنعت، معدن و تجارت گیلان استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با همدلی و تعامل دوسویه در راستای رفع دغدغه‌های مردم استان گیلان گام‌های مؤثری برمی‌داریم.

استاندار گیلان نیز صبح امروز در نشست با مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید به مسئولان برای استفاده بهینه از منابع و عزم جهادی برای پیشبرد امور و تصریح این‌که در امر توسعه، نیازمند مدیریت تحول‌ محور هستیم،‌ گفت: بهره ‌گیری از دانش نوین، امکان سنجی برای توسعه صنایع در گیلان و نیز توجه جدی به صنایع دانش بنیان امری مهم است.

اسدالله عباسی به نقش و جایگاه صنعت در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که برای توسعه صنعتی در کشور صورت گرفته است، خلاءهایی در این بخش وجود دارد که باید در جهت رفع آن تلاشی مضاعف صورت گیرد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت در گیلان و محدودیت‌ها و محرومیت‌های موجود اضافه کرد: با وجود مواهب طبیعی ارزشمند در این استان و ظرفیت بالای آن در بخش‌های دیگر از جمله گردشگری، توسعه صنعتی گیلان مغفول مانده است.

استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به کمبود زمین در گیلان، لازم است استفاده بهینه از منابع و عزم جهادی برای پیشبرد امور مورد توجه مسئولان و فعالان حوزه صنعت قرار گیرد.

عباسی زمین‌های کشاورزی گیلان را بسیار باارزش خواند و یادآور شد: تغییر کاربری این اراضی و تبدیل آن به ویلا موجب شده تا صنعت کشاورزی نیز دچار خسران شود؛ این درحالی است که با توسعه گردشگری و تبدیل منازل روستایی به اقامتگاه‌های بوم گردی، می‌توان علاوه بر صیانت از بافت روستایی، توسعه اقتصاد روستا محور را نیز رقم زد.

وی بهره گیری از دانش نوین، امکان سنجی برای توسعه صنایع در گیلان و نیز توجه جدی به صنایع دانش بنیان را امری مهم دانست و با اشاره به واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال استان، بر ضرورت واگذاری این بنگاه‌‌های اقتصادی به افراد دارای صلاحیت برای بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید تأکید کرد.

استاندار گیلان همچنین اهمیت شهرک‌های صنعتی در امر تولید و توسعه اقتصادی را بالا خواند و با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی در این حوزه، تلاش برای خروج واحدهای تولیدی از رکود را حیاتی ذکر کرد.

عباسی حمایت از سرمایه گذار را امری مهم در مسیر اعتلای صنعت دانست و افزود: در امر توسعه، نیازمند مدیریت تحول محور هستیم.

وی با اشاره به محدودیت منابع در استان و ضرورت بهره مندی هوشمندانه از داشته‌ها، از مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت گیلان خواست تا برنامه تحولی خود را مطابق با سیاست‌های دولت و برنامه‌ریزی‌های کلان استانی در امر توسعه، تدوین و اجرا کند.

استاندار گیلان با تقدیر از تلاش‌های رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان، مسئولیت را امانتی نزد افراد دانست که در آن جایگاه باید دقت و تمرکز بالایی برای خدمت صادقانه به مردم صورت گیرد.

عباسی همچنین شکوفایی اقتصاد صنعتی را انتظار خود از مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان ذکر و اضافه کرد: در این مسیر باید علاوه بر مدیریت منابع، از ظرفیت افراد متخصص و نیروهای جوان بهره مند شد و از اجرای اقدامات غیرکارشناسانه پرهیز کرد.

در پایان این مراسم که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولید کنندگان انجام شد، با قدردانی از تلاش‌های بیش از ۴ ساله فرهاد دلق پوش رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت و خدمات بیش از یک ساله فریبرز سعیدی کیا مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی، تیمور پورحیدری به‌عنوان مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت و مهدی محبوبی حسن کیاده به‌عنوان سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان تعیین و معرفی شدند.

شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان اکنون با دارا بودن ۱۷ شهرک و ۱۶ ناحیه صنعتی درحال بهره‌ برداری، یک هزار و ۸۱۸ قرارداد منعقده به گستره ۶۳۵ هکتار و بهره ‌برداری از ۹۲۱ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۱ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال، زمینه اشتغال مستقیم ۱۶ هزار و ۲۴۴ نفر را در این استان فراهم نموده است.

 

منبع: روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها