|
کدخبر: 217559

اختصاصی گسترش نیوز:

راه های کمک به معادن کوچک

سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اظهار داشت: گلوگاه اصلی این حوزه، تامین مواد اولیه است. در ارتباط با اهمیت معادن کوچک باید گفت که در جهان حدود ۴۰ میلیون نفر کار می کنند.

صنعت و معدن راه های کمک به معادن کوچک

در کشور ما ۶۳ درصد از تولیدات معدنی توسط معادن کوچک تامین می شود. معادن کوچک مخاطرات کمتری دارند چون سرمایه گذاری های بزرگ و فناوری پیچیده را طلب نمی کنند.

وی افزود: کمک به تامین مالی و تعریف بسته های حمایتی و ارائه فراخوان برای جذب سرمایه گذار از جمله مهم ترین روش ها برای حمایت از معادن کوچک است. خرید تضمینی و اکتشاف تکمیلی هم شاه کلید احیای معادن کوچک به شمار می آید. مازاد ماشین الات مجموعه های بزرگ را می توان در معادن کوچک استفاده کرد.

عظیمی خاطرنشان کرد: استفاده از سرمایه بخش خصوصی یکی از اهداف اصلی طرح احیا است. سوال اینجاست که در قالب طرح احیا چه اقدامانی انجام شده است. استانداردسازی فرایندهای اجرایی و تصمیم گیری، تجهیز طرح و معرفی ان در جامعه، ایجاد کارگروه های استانی، حضور افرینی پررنگ تشکل های معدنی، پیگیری اعتبار برای تامین زیرساخت، مهیا شدن برنامه های حمایتی برای کسب و کارهای نوپا از جمله مهمترین اقدامات انجام شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: کاناهای ارتباطی متعددی برای ارتباط گیری با معادن کوچک وجود دارد. ایحاد کارگروه های تخصصی، بازدیدهای میدانی، برگزاری تورهای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، تعریف پروژه های پژوهشی، آموزش و تامین مالی و ایجاد بازار مشترک کانال های ارتباطی بسیار موثر و کارامدی هستند. البته آموزش باید با کمک و حمایت همراه باشد.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: باید به دید حمایتی به معادن کوچک نگاه کرد. شرکت های بزرگ می توانند در قالب مشاوره، در دسترش قرار دادن امکانات آزمایشکاهی و کمک به فرایند اکتشاف، تسهیل فرایندهای اداری می توانند به واحدهای معدنی کوچک کمک کنند. مشارکت مالی و ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای کوچک هم رویه های حمایتی مفیدی هستند.

باید دپارتمان های تخصصی معدن خلق کرد و جایگاهی سازمانی با نام معادن کوچک مقیاس در نظر گرفت.

عظیمی در پایان گفت: در طرح احیا تصویری جامع از معادن کشور ارائه کردیم. چابک سازی بخش معدن باید جدی گرفته شود و اطلاعات تحلیلی بیشتری درباره این حوزه مهم فراهم شود. بعضی معادن صرفا به دنیل نبود اطلاعات یا یک مانع کوچک سال ها غیرفعال مانده اند. مجموعه های بزرگ درامد خوبی دارند و می توانند بخشی از ان را به رشد معادن کوچک اختصاص دهند. ایریتیک هم می تواند یاری رسان باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها