|
کدخبر: 215470

راه‌اندازی فولاد قاینات در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: راه اندازی طرح فولد قاینات، انقلاب صنعتی استان است و این صنعت جایگاه ارزشمندی بین صنایع این منطقه دارد.

صنعت و معدن  راه‌اندازی فولاد قاینات در خراسان جنوبی

"حمید ملانوری" استاندار خراسان جنوبی در نشست با مدیر عامل شرکت ملی فولاد که در تهران برگزار شد، افزود: کارخانه فولاد قاینات در حال حاضر زمینه اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم آورده و قطعا با توسعه‌ای که در برنامه است، اشتغالزایی نیز بیشتر خواهد شد.

وی از راه‌اندازی فولاد قاینات به عنوان انقلاب صنعتی در استان نام برد و گفت: در کنار چند واحد صنعتی بزرگ استان همچون کویر تایر، سیمان باقران، سیمان قاین و منیزیم سربیشه، فولاد نیز دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: فولاد می‌تواند با ایجاد انگیزه در دیگر سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی به رشد و توسعه استان کمک کند.

استاندار در عین حال خراسان جنوبی به ۲ دغدغه بزرگ تامین مواد اولیه و آب برای این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: بنا به توضیحات متولیان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه فولاد، صنعتی آب‌بر است افزود: چاه‌هایی که در محدوده حفر شده در حال حاضر پاسخگوی نیاز کارخانه هست اما در ادامه کار و با توسعه این واحد، آب بیشتری نیاز است.

وی با بیان اینکه مهمترین منبع آبی که می‌توان به این واحد تخصیص داد، پساب فاضلاب شهر قاین است گفت: شبکه فاضلاب قاین با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و میزان آب استحصالی از آن ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی اظهار داشت: کارخانه فولاد، ایجاد شده و وظیفه همه ماست که کمک کنیم این واحد زنده روز به روز توسعه پیدا کند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین پیش از این، در بازدیدی که از کارخانه فولاد قاینات داشت، گفت: خط احیای این کارخانه که آهن اسفنجی تولید می‌کند، آماده افتتاح رسمی است.

ملانوری افزود: با اقدامات خوبی که انجام شده خط احیا در حال فعالیت آزمایشی است.

طرح فولاد قاینات در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجراست و فاز اول این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن در حال تولید آزمایشی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ما در خراسان جنوبی ۴۸ نوع کانی معدنی داریم که فقط بخشی از آنها فرآوری می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی در امنیت سرمایه‌گذاری رتبه اول را دارد اما در جذب سرمایه‌گذار هنوز در حد و اندازه استان توفیق نداشته‌ایم.

فاز دوم کارخانه و تولید فولاد نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد. در این دیدار همچنین با نصب و راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری اسلب و بیلت در پروژه ساخت کارخانه فولاد قاینات موافقت شد.

در این دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی حضور داشتند.

ارسال نظر