|
کدخبر: 206380

رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان:

احداث شهرک فرآوری سنگ‌های تزئینی در همدان ضروری است

محمد بشیر یوسفی با اشاره به وجود بالغ بر چهل میلیون تن ذخایر سنگ تزئینی در استان همدان، احداث شهرک فرآوری سنگ تزئینی را ضروری دانست.

صنعت و معدن احداث شهرک فرآوری سنگ‌های تزئینی در همدان ضروری است

به گزارش گسترش نیوز در همدان، محمد بشیر یوسفی ، رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان با اشاره به غنی بودن استان همدان از نظر سنگ‌های تزئینی، گفت: وجود گرانیت‌های الوند، تراورتن و مرمریت سبب شده است استان همدان به عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ‌های تزئینی معرفی شود. در گرانیت‌های الوند، هورنفلس، گابرو  و گرانیت خاکستری دیده می‌شود. سنگ گابرو و هورنفلس (سنگ مشکی همدان) در ایران و جهان شناخته شده است. زیرا بهترین رنگ و سالم‌ترین سنگ‌ها را دارد، به‌گونه‌ای که در سراسر ایران و حتی خارج از ایران سنگ مشکی تویسرکان شناخته شده است.

یوسفی افزود: تراورتن همدان شاید به پای سایر تراورتن‌های ایران نرسد؛ اما ذخایر خوبی در دینگله کهریز، تجر و سراب گل‌تپه وجود دارد. تراورتن‌های دینگله کهریز و سراب از کیفیت خوبی برخوردارند.

وی یادآور شد: همچنین ذخایر خیلی خوبی از مرمریت در کبودرآهنگ وجود دارد که رنگ مناسبی نیز دارند؛ تنها مشکل موجود، تکتونیزه بودن منطقه‌است که بر سلامت این مرمریت‌ها اثر گذاشته است. البته با توجه به سیستم و تجهیزات مدرنی که جدیدا به کار گرفته می‌شود و همچنین بهره‌گیری از رزین‌های مناسب، تکتونیزه بودن و خردشدگی این دست سنگ‌ها حل شده است. با توجه به وجود این ذخایر خوب مرمریت لازم است سرمایه‌‌گذاری مناسبی در این عرصه انجام شود و معادن مربوطه به بهره‌برداری برسند. اکثر معادن این منطقه ثبت شده‌اند، حدود 5 تا 6 معدن در حال استخراج هستند.

یوسفی تاکید کرد: نکته‌ حائز اهمییت درباره سنگ‌های تزئینی استان، این است که با وجود سنگ‌های فراوانی که در استان وجود دارد در زمینه فرآوری بسیار ضعیف هستیم. تمام سنگ‌بری‌های موجود در استان در حد لاشه‌بری فعالیت می‌کنند. در صورتی که با توجه به ذخایر وافر موجود در استان همدان و استان‌های مجاور  وجود واحدهای فرآوری ضروری است.

رئیس نظام مهندسی معدن با بیان اینکه بخش اعظمی از استان همدان در زون سنندج- سیرجان واقع شده است، گفت: این زون نیز در همه جا غنی از مواد معدنی است؛ از جمله غنی از سنگ‌تزئینی. استان‌های همجوار و نزدیک مانند کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، مرکزی نیز از نظر وجود سنگ‌تزئینی قوی هستند اما فاقد یا محروم از واحدهای فرآوری به‌روز سنگ هستند.

وی تصریح کرد: همدان علاوه بر داشتن منابع غنی سنگ تزئینی و همجواری با سایر استان‌های دارای این دست سنگ‌ها، بر سر شاه‌راه تجاری ایران- عراق قرار گرفته است. در نتیجه می‌طلبد که در استان همدان شهرک سنگ‌بری احداث شود. این شهرک بایستی با تجهیزات مدرن روز به فرآوری بپردازد. در این قسمت از کار ما جامانده‌ایم!

یوسفی عنوان کرد: سنگ تمام این استان‌ها به سمت اصفهان و تهران حمل می‌شود در حالی که سنگی که از تکاب به سوی اصفهان حمل می‌شود اگر در همدان فرآوری شود هزینه حمل به نصف کاهش می‌یابد در نتیجه هزینه تولید کاهش می‌یابد. این موضوع درباره سایر استان‌ها هم صادق است. اگر در همدان شهرک سنگ‌بری را پیش‌تر از این در نظر می‌گرفتند (همانگونه که بارها در جلسات متعدد مطرح کرده‌ام) سنگ‌بری‌های مدرن و اشتغال‌زایی مناسبی نیز ایجاد می‌شد. اکنون اگر انبوه‌سازان استان بخواهند سنگی را تهیه کنند از اصفهان یا تهران سنگ موردنیاز خود را تامین می‌کنند. به این معنا که سنگ ما به صورت خام به اصفهان و تهران منتقل می‌شود و پس از فرآوری و اضافه شدن هزینه رفت و برگشت سنگ به استان باز می‌گردد. افزایش هزینه تولید سنگ تزئینی به عنوان جزئی از ساختمان طبیعتا بر قیمت نهایی مسکن نیز تاثیر گذار است.

 

این بهره‌بردار سنگ‌های تزئینی ادامه داد: هزینه‌های تجهیزات مدرن سنگ‌بری و فرآوری سنگ  چندان بالا نیست که نشود سرمایه‌گذار جذب کرد. مسئولان می‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن این فرصت را غنیمت شمرده و نسبت به احداث شهرک سنگ‌بری و فرآوری سنگ‌های تزئینی اقدام کنند. اصفهان با داشتن دو شهرک سنگ بری به قطب سنگ تزئینی تبدیل شده است. در حالیکه استانی مثل همدان با وجود منابع غنی و وافر همچنان در حد لاشه‌بری‌های پراکنده مانده است. در واقع احداث شهرک سنگ‌بری علاوه بر کاهش هزینه تولید، باعث صرفه جویی در وقت و افزایش گزینه‌های انتخاب می‌شود، گویی که نمایشگاه دائمی از سنگ‌ها برپا است.

رئیس نظام مهندسی معدن همدان با بیان اینکه ضرورت احداث این شهرک تخصصی بارها در جلسات مختلف بیان شده است، گفت: این موضوع حمایت استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت را می‌طلبد تا شهرک را جانمایی کرده و تسهیلات مناسب را به فعالین این عرصه ارائه کنند. این پروژه سرمایه کلانی نمی‌خواهد که بگوییم احداث و فعالیت در آن شدنی نیست. این اتفاق طبیعتا تاثیر بسزایی در افزایش اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان همدان و حتی تاثیر مثبت در بازار سنگ غرب کشور خواهد داشت.

یوسفی اعلام کرد: اکنون در استان همدان ۳۷ معدن سنگ تزئینی با ذخایری بالغ بر ۴ میلیون تن در حال فعالیت هستند که ۳۰۰ نفر هم به طور مستقیم در این معادن فعالیت دارند.

خبرنگار: ذلیخا کرمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها