|
کدخبر: 148260 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن سنگ ایران مطرح شد:

راهکار برون رفت از مشکلات صنعت سنگ کشور

درحال‌حاضر میزان مصرف در داخل کشور سالیانه ۶۰ میلیون مترمربع است و با احتساب ۱۰ میلیون مترمربع سنگ صادراتی، در مجموع ۷۰ میلیون مترمربع در سال سنگ فرآوری شده تولید داریم.

معدن راهکار برون رفت از مشکلات صنعت سنگ کشور

دو سوم ظرفیت واحدهای تولید و فرآوری سنگ‌های تزئینی به دلیل عدم صادرات عملاً به حالت تعطیل درآمده و نیاز است تا مسئولان در جهت رونق‌بخشی به این بازار کمر همت بسته و صادرات را فعال کنند.در همین ارتباط گفت‌وگویی با احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

احمد-شریفی

تولید سالیانه ۷۰ میلیون مترمربع سنگ

احمد شریفی درباره میزان مصرف سنگ‌های تزئینی ساختمانی در کشور گفت: مصرف سنگ در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دلیل افزایش پروانه‌های ساختمانی شهرداری‌های کشور به ۱۳۰ میلیون مترمربع در سال رسید اما به‌تدریج و با حاکم شدن شرایط رکورد در کشور و کاهش پروانه‌های ساختمانی این میزان از مصرف با کاهش روبه‌رو شد درحال‌حاضر میزان مصرف در داخل کشور سالیانه ۶۰ میلیون مترمربع است و با احتساب ۱۰ میلیون مترمربع سنگ صادراتی، در مجموع ۷۰ میلیون مترمربع در سال سنگ فرآوری شده تولید داریم.

وی ادامه داد: این میزان از تولید در حالی است که ظرفیت داخلی برای فرآوری سنگ سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمربع است و با توجه به میزان تولید می‌توان گفت که درحال‌حاضر با یک سوم از ظرفیت خود در حال فعالیت هستیم.

صادرات راهکار برون رفت کاهش تولیدات

دبیر انجمن سنگ ایران درباره راهکار برون رفت کاهش تولیدات در کشور افزود: ایران به لحاظ میزان مصرف سنگ‌های تزئینی ساختمان جزو کشورهای نخست قرار دارد و این در حالی است که بیشتر کشورها زیر رقم متوسط مصرف ما قرار دارند. ما درحال‌حاضر بیش از نیاز خود امکان فرآوری سنگ در کشور داریم از این رو با تقویت صادرات می‌توان ظرفیت‌های موجود را به تولید رساند.

شریفی در ادامه گفت: بهتر است تا با همکاری انجمن سنگ، دولت مجلس و وزارت صمت شرکت‌های مدیریت صادراتی و هلدینگ‌های صادراتی ایجاد کنیم چرا که با انجام این اقدامات برای فرآوری می‌توان، ظرفیت حداقل ۵۰ میلیون مترمربع سنگ برنامه‌ریزی کرد و با صادرات آن یک میلیارد دلار ارز به کشور وارد کرد.

دبیر انجمن سنگ ایران درباره امکانات سخت‌افزاری موجود در واحدهای فرآوری سنگ گفت: واحدهای فرآوری سنگ در کشور که دو سوم آن‌ها فعالیت دارند دارای امکانات سخت‌افزاری خوبی هستند و می‌توان با افزودن یک‌سری از امکانات سخت‌افزاری جدید‌تر به برخی از واحدهای تولیدی، سنگ‌های اسلب و یا تایل با کیفیت مناسب برای صادرات را تولید کرد.

واحدهای فرآوری دست به گریبان با مشکلات

وی در ادامه به مشکلات واحدهای فرآوری اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر واحدهای فرآوری با یک سری از مشکلات از جمله خرید سنگ بلوک مواجه به صورت نقدی، افزایش کرایه حمل‌ونقل و افزایش مواد مصرفی مواجه هستند که با حل این مسائل می‌توان زمینه توسعه صادرات را فراهم کرد. همچنین به همین منظور جلسات زیادی با بزرگان این صنف برگزار شده است و با جمع‌آوری نقطه نظرات به دنبال زمینه فراهم‌سازی توسعه صادرات هستیم.

برنامه مشترک انجمن سنگ و ایمیدرو برای آمارگیری از واحدهای فرآوری

شریفی درباره میزان واحدهای فرآوری سنگ تزئینی ساختمانی در کشور گفت: در انجام پروژه‌ای که با همکاری انجمن سنگ ایران و ایمیدرو تعریف شد و به تصویب رسید به دنبال این هستیم تا آمار دقیقی از واحدهای فرآوری سنگ به‌دست آوریم اما طبق برآورده حدود ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنگ در کشور به صورت کلان وجود دارد که از این میان ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها دچار توقف تولید شده و تعطیل هستند.

انتظارها برای لغو عوارض صادرات سنگ بلوک

دبیر انجمن سنگ ایران درباره عوارض بر سنگ بلوک یا خام گفت: در زمان وزارت قبلی صمت، آقای سرقینی معتقد بود که باید برای صادرات سنگ بلوک یا خام و نیمه فرآوری شده عوارض ۲۰ درصدی تعیین کرد و در حالی که اجرای این تصمیم مشکلاتی را برای بخش معدن ایجاد می‌کرد و کارشناسان شورای سیاست‌گذاری هم مخالف این اقدام بودند در شورای اقتصاد به تصویب رسید. از آن زمان تاکنون ما به دنبال حذف این عوارض هستیم و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته است ضمن این که درحال‌حاضر معاونت معدنی وزارت صمت و رئیس جدید هیات عامل ایمیدرو نیز موافق حذف این عوارض هستند و قرار است تا به‌زودی و پس از طی مراحل اداری و نامه‌نگاری‌ها این محدودیت برداشته شود.

طرح جامع سنگ‌های تزئینی در انتظار تشکیل شورای سیاست‌گذاری

وی درباره عدم داشتن برنامه جامع بلندمدت در حوزه صنعت کشور گفت: یکی از مشکلات ما برگزار نشدن جلسات شورای سیاست‌گذاری سنگ‌های تزئینی است که حدود دو سال و اندی است که برگزار نمی‌شود و علی‌رغم مکاتبات هنوز نتوانسته‌ایم این جلسات را برگزار کنیم ضمن اینکه ما بر این باوریم که وزارت صمت باید دوباره شورای سیاست‌گذاری را احیا کند. انجمن سنگ ایران مقدمات طرح جامع سنگ‌های تزئینی کشور را فراهم کرده است که درحال‌حاضر نیز اخذ آمار از واحدهای فرآوری معدنی مقدمه این طرح جامع است. تصویب این طرح جایگاه ایران در بازارهای جهانی در بخش سنگ‌های تزئینی ساختمانی را تا ۶ سال آینده ترسیم می‌کند به همین منظور امیدواریم تا با تشکیل هرچه سریع‌تر شورای سیاست‌گذاری و انجام کار کارشناسی، این طرح به تصویب برسد.

گام‌‌های بلند در مسیر بومی‌سازی

وی در ارتباط با بومی‌سازی ماشین‌آلات فرآوری گفت: خوشبختانه در این بخش با تلاش متخصصان داخلی توانسته‌ایم در مسیر بومی‌سازی حرکت کنیم ضمن اینکه تجهیزات تولیدی ما نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. هر چند که با قطعیت نمی‌توان گفت که تجهیزات ما مشابه تجهیزات ایتالیایی است اما در صورتی که جلوی واردات این دستگاه‌ها به صورت کامل مسدود شود مشکلی با تأمین سخت‌افزار لازم نداریم. درحال‌حاضر اره‌، دستگاه‌های ساب، قله‌بر و سیستم‌ کوره طبقاتی با کیفیت بالا در کشور تولید می‌شود. ضمن اینکه در دو سال اخیر هم توانسته‌ایم خط اسلب را نیز بومی‌سازی کنیم.

وی در پایان سرمایه‌گذاری در سنگ‌های تزئینی را مهم‌ترین چالش ورود سرمایه‌گذاران در این بخش دانست و تأکید کرد: در صورتی که هرچقدر هم تولید داشته باشیم اما امکان صادرات وجود نداشته باشد محصولات تولیدی تنها در انبارها خواهد ماند و سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران دیگر هم جرئت ورود به این صنعت را نداشته باشند. از این رو باید تمام تلاش‌ها را به کار بست تا صادرات در این بخش رونق بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها