|
کدخبر: 195475 رویا رئیسی

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

کامپیوترهای کوانتومی چگونه در صنایع تحول ایجاد می‌کند؟

کوانتوم برای محاسبات پیچیده در صنایع مختلف مثل صنعت هوا و فضا کاربردی هست. در هر جا که کامپیوترهای حجیم با سرعت پردازش بسیار بالا نیاز هست، کوانتوم ورود خواهند کرد.

صنعت و معدن کامپیوترهای کوانتومی چگونه در صنایع تحول ایجاد می‌کند؟

در حالی بحث بلاک چین در همه حوزه‌ها حسابی داغ هست که شرکت‌های بزرگ به فکر کامپیوترهای کوانتومی هستند. خیلی‌ها معتقدند که تولید این کامپیوترهای انقلاب در صنعت تکنولوژی ایجاد خواهد کرد. نیما امیر شکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: فیزیک کامپیوترهای امروزی بر پایه رسانا و نیمه‌رساناهاست که بر مبنای حرکت الکترون‌ها و جریان الکتریکی است. مواد نیمه‌رسانایی پیدا شده است که حالت شرطی کامپیوترها را بر قرار می‌ کنند. به این معنا که صفر و یک بودن را با یک سری از خواص مواد، خواص فیزیکی و شیمیایی تعریف می‌شود. به این طریق آی سی ها را می‌سازیم. آی سی های بزرگ‌تر سی پی یو ها و عناصر تشکیل دهنده اولیه یک کامپیوتر را ایجاد خواهند کرد. هر چه تکنولوژی بیشتر توسعه پیدا کند، قطعات در حجم و فضای کمتر جا می‌گیرند. در این روند اتم چینی می‌کنند و در فضای کوچکی تراشه ساخته می‌شود. در این تراشه از مواد نیمه‌رسانا و رسانا برای هدایت جریان الکتریکی به صورت مشروط استفاده می‌کنند. این روند نسل کنونی کامپیوترها است.

شکاری

تحول ذرات کوچک در صنعت تکنولوژی

امیر شکاری اظهار کرد: حدود ۸۰ یا ۹۰ سال پیش فضای فیزیک کوانتوم شروع شد. کوانتوم‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که از اتم کوچک‌تر هستند. در نتیجه فعلاً کوچک‌ترین ذرات در دنیا هستند. حرکت کوانتوم‌ها شناخته شده نیست. حتی جاذبه زمین بر روی آنها تأثیری ندارد. اگر رفتار کوانتوم‌ها را تحت کنترل قرار دهیم و برای ایجاد کامپیوترهای جدید استفاده کنیم؛ سرعت چند صد هزار بیشتر از کامپیوترهای معمولی خواهیم داشت. نکته مهم کارهای موازی هست که کامپیوترهای کوانتومی انجام می‌دهند. کامپیوترهای امروزی کار خطی انجام می‌دهند اما در طراحی‌های اولیه کامپیوترهای کوانتومی به این نتیجه رسیده‌اند که به صورت موازی توانایی انجام امور را دارد. میلیون‌ها جریان به صورت موازی توانایی پردازش در کامپیوترهای کوانتومی دارند. این کامپیوترها همچنان در قالب آزمایشگاهی هستند و هنوز به صورت تجاری استفاده نشده است. به این دلیل که از نظر اقتصادی هنوز مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: شرکت‌هایی مثل گوگل زمان‌بندی‌هایی را مشخص کرده‌اند که کامپیوتر تجاری خود را به بازار عرضه کنند. در کامپیوترهای کوانتوم چندین برابر سرعت پردازش بیشتری را تجربه می‌کنیم. در نتیجه عملیات پیچیده را در زمان کمتر توسط این کامپیوترها انجام خواهد شد.

کوانتوم کدام صنایع را متحول می‌کند؟

این کارشناس فناوری اطلاعات تأکید کرد: کوانتوم در محاسبات پیچیده صنایع مختلف مثل صنعت هوا و فضا کاربردی هست. برای ساخت ماهواره‌ها، موشک‌ها و ادواتی که سرعت پردازش زیاد لازم دارند، کاربردی خواهد داشت. همچنین برای کنترل و ردیابی هواپیماها، موشک‌ها و سفینه‌های فضایی استفاده خواهد شد. در صنعت خودروسازی و الکترونیکی کردن خودروها، در صنعت نفت و گاز، در بحث هواشناسی، پزشکی و تشخیص بیماری‌ها قابل استفاده هست. به صورت کلی در هر جا که کامپیوترهای حجیم با سرعت پردازش بسیار بالا نیاز هست، ورود خواهند کرد.

بلاک چین و کوانتوم رقیب هم خواهند بود؟

امیرشکاری در ادامه ضمن اشاره به تکنولوژی بلاک چین و کوانتوم در کنار هم گفت: بلاک چین، تکنولوژی مجزا از کوانتوم هست و قابل حذف توسط کامپیوترهای کوانتوم نیست. بلاک چین حذف شدنی نیست و جای خوبی برای خود ایجاد کرده است. بحثی مطرح شده است که به واسطه سرعت کامپیوترهای کوانتوم رمز کنونی تکنولوژی‌های امروزی بلاک چین را می‌شکند و معادلات بلاک چین بر هم دستخوش تغییر می‌شود. نباید فراموش کنیم که هر زمان کامپیوترهای کوانتوم به بازار عرضه شود، طبیعتاً بلاک چین‌های کوانتومی نیز عرضه خواهند شد. بلاک چین الگوریتم رمز خود را به نوعی تغییر می‌دهد که با سرعت‌بالای پردازنده‌ها سازگار باشد. در نتیجه غیر قابل هک خواهند بود. این دو تکنولوژی با هم پیش خواهند رفت. در نتیجه روش هم‌زیستی خود را پیدا خواهند کرد.

تحول کوانتوم در بحث ارزهای دیجیتال

وی در پایان تأکید کرد: بلاک چین مبتنی بر کوانتوم بحث ارزهای دیجیتال را پیچیده‌تر خواهد کرد. رمز ارزها از جنسی هستند که به تدریج الگوریتم‌هایشان کامل می‌شود. انشعاب‌های جدید در رمز ارزها، سازگار با تکنولوژی‌های جدید خواهد بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها