|
کدخبر: 190830 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با یکی از مدیران خودرویی کشور بررسی شد:

اثرات باورنکردنی فناوری نانو در خودروسازی

فرایند تجاری‌سازی محصولات فناوری نانو در صنعت خودرو نیازمند ایجاد شبکه ارتباطات پویا و فعال با خودروسازان و زنجیره تأمین این صنعت است.

خودرو اثرات باورنکردنی فناوری نانو در خودروسازی

فناوری نانو تأثیر شگرفی بر صنعت خودروسازی گذاشته و جنبه‌های مختلف نظیر کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی، سبک‌تر کردن و بهبود پایداری خودرو را ارتقا داده است. پیرامون استفاده از فناوری نانو در خودروسازی امیرحسین علیزاده از مدیران خودرویی کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: صنعت خودرو به دنبال نوآوری بوده و فناوری‌های جدید باعث شده است که خودرو‌های مدرن سریع‌تر، سبک‌تر، راحت‌تر و کارآمدتر شوند. بسیاری از فناوری‌ها روی این صنعت تأثیر شگرفی گذاشته‌اند و فناوری نانو یکی از جدیدترین و تأثیرگذارترین‌ها است. کاربردهای نانوتکنولوژی همه جا همراه با هزینه کمتر، دوام و عمر بیشتر، مصرف انرژی پایین‌تر، هزینه نگهداری کمتر و خواص بهتر است. یکی از چشم‌اندازهای امیدوارکننده این فناوری پیشرفته، تحول در صنعت خودروسازی هست.

علیزاده

تغییرات فناوری نانو در صنعت خودرو

علیزاده اظهار کرد: فناوری‌های میکرو و نانو قبلاً تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند. امروزه، تنظیم موتور بسیاری از خودروها توسط میکرو تراشه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، ترمز خودروها توسط سیستم‌های الکترونیکی کنترل می‌شود، احتراق موتور توسط ابزارهای الکترونیکی بررسی می‌شود و بدنه‌ی بسیاری از خودروها توسط کامپوزیت‌های مقیاس میکرو و نانو ساخته می‌شود. این‌ها هم در جهت زیبایی و راحتی خودرو و هم در جهت افزایش کار آرایی و عمر خودرو هست.

کاربرد فناوری نانو در صنعت خودروسازی

وی افزود: صنعت خودرو از طریق دست‌یابی به موتورهای پیشرفته، استفاده از انرژی‌های نو، کاهش وزن ماشین، بهبود عملکرد مواد، افزایش میزان راحتی و انعطاف‌پذیری، افزایش بهره‌وری و... از فناوری نانو بهره می‌برد. ده‌ها کاربرد فناوری نانو برای صنعت خودرو مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و تعدادی از این کاربردها امروزه در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربردها موجب می‌شود تا خودروها سبک‌تر، پُرقدرت‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر شوند و با محیط‌زیست سازگاری بیش‌تری داشته باشند. از سویی دیگر، فناوری نانو موجب کاهش هزینه‌های عملکردهای موجود نیز می‌شود. یکی از اصلی‌ترین موضوعات فناوری نانو، ساخت مواد با خواص جدید است. این مواد ارزش‌افزوده‌ی بسیار بالا و کارایی بالاتری در تمام صنایع از جمله صنعت خودرو خواهند داشت.

فناوری نانو، بازده را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد

این کارشناس خودرو تأکید کرد: یکی از اثرات مثبت فناوری نانو، افزایش بازده موتورهای درون‌سوز کنونی است. این موتورها، حدود ۱۵ درصد از انرژی ذخیره شده در بنزین را به نیروی محرکه تبدیل می‌کنند. از سوی دیگر، جرم متوسط خودروهای امروزی حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم است. با استفاده از فناوری نانو، پیش‌بینی می‌شود که بتوان بازده را تا ۵ برابر افزایش داد و نیز جرم وسایل نقلیه را به میزان ۱۰ برابر کاهش داد.

جایگاه ایران در استفاده از فناوری نانو

علیزاده خاطرنشان کرد: در زمان قبل از انقلاب ایران رتبه‌ای در سطح دنیا از منظر فناوری نانو نداشت. آن سال‌ها رتبه ما در این فناوری ۵۷ بود اما حالا به همت محققان توانسته‌ایم، رتبه چهارم را کسب کنیم. از سوی دیگر کشور در فناوری نانو تا حدی پیش رفته که تعداد محصولات نانویی روز به روز در حال افزایش است. به طوری که ماهانه ۱۲ تا ۱۵ محصول نانویی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود.

استفاده از فناوری نانو در صنعت قطعه‌سازی

وی افزود: فیلترهای خودروی نانویی (خودروی سبک و سنگین)، روغن‌موتورهای نانویی، افزودنی‌های سوخت، کامپوندهای پلیمری پیشرفته، سره‌های جوش نانوکامپوزیتی، قطعات خودرو با پوشش فوق سخت، کاتالیست های نانویی، رنگ‌های پیشرفته، پوشش‌های پیش رنگ، عایق‌های نانویی، گرمکن های صندلی با تکنولوژی پرینت، آینه‌های پیشرفته نانو، هیتر تشعشعی قابل استفاده در خط رنگ، راه‌اندازی خطوط پلاسما و کرونا جهت افزایش چسبندگی، پوشش‌های ضد خش از جمله محصولاتی هستند که تولید شده و در صنعت خودرو قابل استفاده هستند.

تجاری‌سازی محصولات نانو

این فعال صنعت خودرو در پایان گفت: فرایند تجاری‌سازی محصولات فناوری نانو در صنعت خودرو نیازمند ایجاد شبکه ارتباطات پویا و فعال با خودروسازان و زنجیره تأمین این صنعت است. کارشناسان معتقدند از آنجا که یکی از اصلی‌ترین موضوعات فناوری‌ نانو ساخت مواد با خواص جدید است. به منظور توسعه تجاری فناوری مواد جدید در صنعت قطعه‌سازی، ایجاد تقاضای جدید و پاسخگویی به نیازهای موجود باید سیستمی طراحی شود که تا از طریق شناسایی، ارتقا و معرفی قابلیت‌ها و گسترش کاربردهای صنعتی مواد جدید نانویی، ضمن جایگزینی مواد جدید مصرفی وارداتی، کاربردهای جدید این‌گونه مواد را در قطعه‌سازی داخلی ترویج کند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها