|
کدخبر: 175892

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو خبر داد:

فراخوان طرح تولید تایرسنگین زابل

از تایر به‌عنوان کفش خودرو نام برده می‌شود که تاثیر زیادی در راحتی استفاده از آن دارد.

صنعت و معدن فراخوان طرح تولید تایرسنگین زابل

بخشی از میزان سوخت مصرفی و آلودگی هوا مربوط به عملکرد و کیفیت تایر است که البته شاهد تحولات اساسی در این حوزه هستیم. با پیشرفت فناوری، تولید تایرهای سبز بر پایه دانش‌بنیان‌ها در حال توسعه است. صنعت تایر کشور هم در حوزه تایرهای سبک به این سو حرکت کرده اما همچنان در حوزه تایرهای سنگین به‌لحاظ تیراژ و کیفیت با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و بخش زیادی از تایرهای سنگین مورد نیاز آن از خارج تامین می‌شود. در راستای تامین نیاز داخل، تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی خط تولید تایرهای سنگین در حال انجام است و یکی از تولیدکنندگان تایر کشور بخشی از ظرفیت خود را به تولید این تایرها اختصاص داده اما همچنان بازار در بخش عرضه این تایرها خلأهای زیادی دارد. معاون نوسازی و بهره‌برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامه‌ریزی این سازمان برای احداث کارخانه تولید تایر‌های سنگین در شهرک صنعتی رامشار زابل خبر داد.

اعلام فراخوان در حوزه تولید تایر سنگین

براساس سخنان تولیدکنندگان تایرهای سواری و آمارهای اعلام شده، تمام نیاز بازار تایرهای سواری پوشش داده می‌شود. در این بخش، نیازی به واردات نیست. پیش از تحریم حتی بخشی از تایرهای سبک به کشورهای همسایه صادر می‌شد که پس از تحریم، تولیدکنندگان ملزم به تامین نیاز بازار داخل شدند. اما تایرهای سنگین و هزینه بالا آنها به‌دلیل افزایش نرخ ارز و واردات مشکلاتی را برای صاحبان خودروهای سنگین به‌وجود آورده است. روش توزیع تعاونی این تایرها برای حل کمبود بازار چند سالی است که در حال انجام است. از این‌رو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نظر دارد با کمک بخش خصوصی کارخانه‌ای با ظرفیت تولید بالا در حوزه تایرهای سنگین راه‌اندازی کند. به‌گزارش ایدرونیوز، محمد نوری‌امیری، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو با اشاره به فراخوان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای شناسایی سرمایه‌گذار مکمل برای اجرای این طرح گفت: ایدرو در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه صنعتی مناطق کمتر توسعه‌یافته از تمام اشخاص و فعالان بخش صنعت و تجارت که از توانمندی مالی، فنی و صنعتی مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی برخوردارند، برای مشارکت در این طرح دعوت به‌عمل آورده است.

ظرفیت تولید

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو با بیان اینکه ظرفیت این طرح، تولید ۲۷ هزار تن انواع تایرهای باری، اتوبوسی، راهسازی و معدنی ( OTR-TBR) خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: به انجام رسیدن چنین طرح‌هایی در استان سیستان‌وبلوچستان به اشتغالزایی پایدار و کاهش سطح محرومیت این استان کمک کرده و از سوی دیگر می‌تواند به توانمندی شرکای غیردولتی ایدرو منجر شود.

نوری‌امیری رفع بخش عمده‌ای از نیاز روزافزون بخش‌های معدن، کشاورزی و حمل‌ونقل زمینی کشور به تایرهای سنگین و فوق‌سنگین و بهبود حجم و سرعت ترانزیت جاده‌ای کالا را مهم ارزیابی و تصریح کرد: اجرای این طرح در نهایت به صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج مستمر ارز برای تامین این نوع تایرها می‌انجامد.

آمار تولید فعلی

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو با اشاره به میانگین فعلی تولید سالانه ۶۷ هزار تن تایر باری و اتوبوسی و حدود ۲۰ هزار تن تایرهایی کشاورزی در سال، برآورد نیاز و مصرف داخلی تایر در سال ۱۴۰۴ را حدود ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد. نوری‌امیری افزود: حجم نیاز آینده کشور، سرمایه‌گذاری در این حوزه را توجیه‌پذیر و ضروری می‌کند. همچنین فناوری ۷۰ درصد واحد‌های تولید تایر کشور نیاز به روزآوری دارد، به‌گونه‌ای که فقط حدود ۳۰ درصد کارخانجات فعلی با فناوری رادیال از نوع استیل‌بلت یا تمام سیمی به تولید می‌پردازند و از این‌رو، ایدرو با توجه به رسالت نوسازی و همگام‌سازی صنایع با استاندارد‌های نزدیک‌تر به فناوری روز جهانی در این زمینه آغاز به اجرای طرح کرده است. معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو همچنین اضافه کرد: بخش غیردولتی مشارکت‌کننده در این طرح از مزایای پیش‌بینی‌شده قانونی برای شرکای سازمان‌های توسعه‌ای در اخذ تسهیلات از نهادهای پولی و بانکی و نیز سایر حمایت‌های نرم‌افزاری و توسعه‌ای برخوردار خواهد شد.

سخن پایانی

بنا بر این گزارش خط تولید جدید تایر سنگین با استانداردهای جهانی راه‌اندازی خواهد شد و برعکس تولیدات فعلی که بخشی زیادی از آنها براساس فناوری گذشته است، تایرهایی با استاندارد روز جهانی خواهند بود. یکی از چالش‌های تولید در کشور، ماشین‌آلات قدیمی با عمر بیش از ۳ دهه است؛ از این‌رو راه‌اندازی خط تولید با ماشین‌آلات به‌روزتر روی بهره‌وری و راندمان تولید اثر مثبت داشته و بخشی از چالش‌های تامین تایرهای سنگین داخل را برطرف خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها