|
کدخبر: 160404

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

نقش ویژه ایدرو در صنعت خودروسازی

ایدرو با ایجاد زمینه مناسب برای توسعه صنعتی کشور با رویکردهای توسعه فناوری و دانش فنی، توسعه مدیریت در صنعت، توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و نوسازی و بهسازی صنایع؛ ضمن اجرای طرح‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری مستقیم با هدف توسعه زمینه‌های اولویت‌دار صنایع هدف را با نگاه کلان انجام می‌دهد.

صنعت و معدن نقش ویژه ایدرو در صنعت خودروسازی

ایدرو از نیم قرن پیش آغازگر توسعه صنعتی در کشور بوده و با توسعه زیرساخت‌های صنعتی سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی داشته است.

امسال همزمان با پنجاه و چهارمین سال فعالیت این سازمان، انعطاف‌پذیری و چابکی در انطباق با شرایط روز صنعت، و تولید کشور یکی از الزامات مهم مدنظر ایدرو به عنوان پرتجربه‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور است.

عمق ساخت داخل و تامین مالی پایدار

از برنامه‌های این سازمان در سال جاری می‌توان به  تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، تعمیق ساخت داخل و تامین مالی پایدار از برنامه‌های ایدرو در راستای تحقق جهش تولید نام برد، همچنین اجرایی شدن اولویت‌های ابلاغی جایگزینی واردات در طرح‌های تولید پارچه چادر مشکی، تولید گوشی تلفن همراه، تولید موتورسیکلت برقی و تولید تایر سنگین را از دیگر برنامه ایدرو در سال جاری عنوان کرد.

این سازمان درحال‌حاضر ۳۴ طرح و پروژه را در دست اجرا دارد. از این تعداد، ۲۵ طرح سرمایه‌گذاری، یک طرح در حوزه پیمانکاری عمومی، ۲ مورد مدیریت طرح و ۶ مورد پروژه‌های جهش تولید است. همچنین پروژه‌یابی در مناطق محروم و کمتر برخوردار را یکی دیگر از اقدامات سازمان گسترش است.

ضمن اینکه ایدرو در ۱۲ استان ۳۹ طرح اولویت‌دار را شناسایی کرده و برای همکاری با بخش خصوصی در خصوص شناسایی سرمایه‌گذار فراخوان عمومی داده است. ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۱۹۳ هزار میلیارد ریال براورد شده است که سبب اشتغالزایی مستقیم ۵۶۰۰ نفر خواهد شد.

طرح تکمیل مجمتع صنعتی اسفراین، واحد بیو اتانول سوختی کرمانشاه، طرح تولید بیو ایمپلنت‌های الو گرافت در تهران و کرمانشاه و طرح تولید فیلتر‌های تصفیه آب در ایلام از جمله طرح‌های هستند که امسال به بهره‌داری می‌رسند.

گام بلند ایدرو در تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی

معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جریان بازدید از فاز ۱۴ پارس جنوبی و در نشست با مجری طرح این فاز تاکید کرد: «برای ایدرو به عنوان نخستین سازمان توسعه‌ای که بیش از نیم قرن به طور مستمر در حال اجرای طرح‌های عظیم و حیاتی کشور می‌باشد شتاب بخشی و تکمیل این پروژه یک دغدغه و اولویت ملی است».

تجربه و دانش انباشته ایدرو در اجرای فازهای ۱، ۶، ۷، ۸، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی یک مزیت و سرمایه ملی است که در سایه اعتماد وزارت نفت به توان متخصصن داخلی در فاز ۱۴ بیشترین تبلور و نمود را یافته است.

این سازمان با ثبت رکوردهای افتخارآمیز در بخش دریایی و ساخت سکو و سازه‌های دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی به وسیله متخصصان داخلی توانست در مقام راهبر کنسرسیوم سازندگان فاز ۱۴ نگاه و دغدغه کلان خود را با وزارت نفت همگام کند.

نقش ویژه ایدرو در صنعت خودروسازی

معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو با بیان این‌که صنعت خودرو حتی پیش از برجام جزء اولین صنایعی بود که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت تصریح کرد: «علیرغم شدت تحریم‌های اخیر، خودروسازی همچنان جز، تاثیرگذارترین صنایعی است که توانست با توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور تحریم‌ها را به خوبی مدیریت کند‌».

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت افزود: «به عنوان بخش سیاست‌گذار و از طرف وزیر صمت اعلام می‌کنم که توسعه محصولات بر پایه هم‌افزایی مراکز دانش‌بنیان و بخش‌های تولیدی برای داخلی‌سازی حداکثری قطعات، یکی از سیاست‌های جدی این وزارتخانه است».

وی همچنین صنعت خودروسازی را در حوزه افزایش تولید و ارائه محصولات آن هم در شرایط و تنگنای تحریم، موفق ارزیابی کرد.

صالحی نیا همچنین اظهار کرد: «وزارت صمت حمایت از صنایع مادر و صنایع زنجیره‌ای کوچک‌تر آنها در چارچوب برنامه‌های واقع‌بینانه و کیفیت‌محور را در دستور کار دارد و روش‌های حمایتی را برای خودروسازان و قطعه‌سازان در نظر گرفته و آنها را همراهی می‌کند».

معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: «برنامه افزایش تولید انواع خودرو از سوی این سازمان طراحی و به وسیله خودروسازان در حال اجراست که استمرار این روند افزایشی با تعامل و پشتیبانی نهادهای پولی و بانکی محقق می‌شود».

محسن صالحی نیا با اشاره به دستاوردهای مناسب صنعت خودروسازی در تعمیق و گسترش ساخت داخل قطعات، نقدینگی جهت تزریق به موقع به زنجیره تامین و قطعه‌سازان خودرو و اجرای طرح های توسعه محصول و فناوری را ضرورتی کلیدی برشمرد و افزود: «علی‌رغم متنوع بودن شیوه‌های تامین منابع مالی خودروسازی‌ها در نهایت سهم پشتیبانی نهادهای پولی و بانکی در این زمینه بسیار اثرگذار است که با مشارکت موثر این حوزه شاهد استمرار مثبت تولید خودرو، افزایش عرضه به مصرف‌کنندگان نهایی و منطقی شدن قیمت‌ها در بازار و کارخانه با هدف پاسداری از حقوق مشتریان و تولیدکنندگان خواهیم بود».

وی رفع کاستی‌های ناشی از زیان انباشته صنعت خودرو و حفظ روند صعودی شمارگان تولید را مستلزم تعامل بیش از پیش بخش صنعت و حوزه‌های مالی کشور برشمرد.

معاون وزیر صمت همچنین اقدامات طراحی و توسعه پلت فرم و مشترک‌سازی حداکثری قطعات در عین رعایت کیفیت و تنوع مورد نظر مشتری را مسیر مناسب کاهش هزینه‌های تولید خودرو بیان کرد که در حال انجام است و به طور مشخص طراحی و تولید گونه‌های کم‌مصرف موتور و بهبود قوای محرکه هم در راستای صرفه‌های واحد مقیاس و هم در مسیر کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفی در ایران‌خودرو صورت پذیرفته است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر