|
کدخبر: 164063

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال پیش رو

در سال جدید وبا توجه به مذاکرات انجام شده با چین بازار آهن دستخوش نوساناتی شده است . با توجه به گشایش های پیش بینی شده در سال پیش رو و مانع زدایی تولید پیش بینی می شود که تولید و صنعت رونق بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد و از رکود پیش آمده خارج شود .

قیمت آهن آلات با توجه به اینکه آهن جز محصولات وارداتی نیست ولی  به افزایش ارزهای خارجی وابسته است . به گونه‌ای که افزایش قیمت دلار موجب می‌شود تا کارخانجات تمایل به صادرات محصولات خود داشته باشند.

از این رو، عرضه در داخل کشور کم شده و به دلیل تقاضا برای خرید، قیمت آهن به شدت افزایش پیدا می‌کنند. سیاست های اقتصادی بیست و پنج ساله چین تاثیر به سزایی بر سنگ آهن و همچنین بر بازار فولاد دارد که نباید به آسانی از آن عبور کرد، اما حتما باید سیاست‌های اعمالی را نیز به صورت جدی رصد کرد.

میلگرد

کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد خام کلیه مقاطع فولادی است. این کشور، به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده سنگ آهن در دنیا شناخته می‌شود. بنابراین قیمت مواد اولیه اصلی مانند سنگ آهن و قراضه و همچنین قیمت مواد اولیه پایه مانند نیکل و کروم از مهمترین عواملی هستند که در قیمت نهایی آهن آلات تاثیرگذار هستند.

در نتیجه میزان تولید سنگ آهن در کشور چین، مقدار مصرف داخلی آن و موجودی‌های اعلام شده انبارهای بنادر چین بر قیمت جهانی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند. و باتوجه به روابط مصالحه آمیز کشور ایران و چین انتظار میرود بازار آهن در سال های پیش رو بهبود یابد.

در بورس کالا قیمت پایه عرضه آهن آلات در یک چهارچوب خاص و تحت نظارت وزارت صمت انجام می پذیرد. هر چقدر این عرضه و تقاضا به صورت واقعی انجام شود کمک بسیار زیادی به رسیدن محصولات فولادی به قیمت متعادل تر می‌کند. دو عامل اساسی قیمت دلار و قیمت جهانی آهن آلات بر تعیین قیمت پایه شمش آهن و دیگر مقاطع آهن آلات تاثیر مستقیم دارند.

یکی از موارد تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات هزینه های حمل و نقل می باشد . برای نمونه  میلگرد که یکی از پر مصرف ترین مقاطع فلزی می باشد  و باید در بعضی از موارد با کشتی‌ها و کامیون‌ها جا به جا شوند. از آنجایی که کامیون و کشتی‌ها برای جابه جایی به سوخت نیاز دارند، افزایش قیمت سوخت و حمل نقل هم تاثیر مستقیمی در گران شدن قیمت میلگرد خواهد داشت.

با توجه به ثبت نوسانات قیمت روز آهن ، خریدارانی ک قصد خرید آهن را دارند با رصد بازار و باتوجه به نمودار قیمت آهن در سایت بورس اهن آلات می توانند خرید مطمئن داشته باشند.

قیمت ورق گالوانیزه در بازار

یکی از مقاطع فلزی که در پی نوسان قیمت شمش آهن تاثیر پذیر است ورق می باشد . قیمت ورق گالوانیزه در بازار آهن فعلا در آرامش نسبی قرار دارد و با توجه به کاهش نرخ ارز ثابت مانده است .

ورق گالوانیزه به‌نوعی صفحه آهنی با لایه محافظتی روی گفته می‌شود که، حتی در صورت هرگونه آسیب به این لایه محافظتی، در مقابل زنگ‌زدگی مقاوم است. پروسه گالوانیزه این ورق‌های آهنی و فولادی به دو صورت انجام می‌شود:

  • غوطه‌وری گرم
  • الکترو گالوانیزه.

 وزارت صمت تلاش می کند تعرفه واردات ورق‌های فولادی را به پایین‌ترین حد ممکن برساند تا اشخاص حقیقی و حقوقی که به این محصولات نیاز دارند، بتوانند آن را به راحتی تامین کنند؛ هرچند فولاد مبارکه موظف به تامین نیاز تولیدکنندگان پایین‌دستی به ورق‌های فولادی است، اما در شرایط حاضر که بازار ورق متلاطم شده است، نیاز به تسهیل شرایط واردات ورق احساس می‌شود و ارز مربوط به این واردات نیز از محل صادرات محصولات فولادی تامین خواهد شد. کمبود 2 تا 3 میلیون تن ورق در سال  موجب بر هم زدن بازار شده است.

ورق-فولاد

قیمت پروفیل و نوسانات بازار

از زمان اعلام خبر تلاش وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات ورق فولادی، قیمت انواع ورق  در بازار آزاد به طور تقریبی بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان کاهش یافته بود ومتوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد نیز در این بازه زمانی با افتی حدودا ۸۰۰ تومانی را تجربه کرده بود. 

پروفیل مقطعی فلزی است که طول مشخصی ندارد اما شکل مقطع آن ثابت است. این مقطع توخالی که کاربردهای گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعت و ساختمان سازی دارد، از طریق شکل‌دهی انواع ورق تولید می‌شود.

 کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده مقطع تو خالی پروفیل، بخش بزرگی از بازار این مقاطع را در سراسر دنیا در اختیار دارد.تنها یکی از استان های چین 2.5 درصد از کل ظرفیت فولاد چین را  تشکیل می دهد در مرکز ویروس کرونا  بود .میتوان گفت کاهش تولید از کاهش تقاضا بیشتر است درنتیجه افزایش قیمت پروفیل در سال گذشته را داشتیم .

قیمت پروفیل های تولید شده در کشور چین در بازار جهانی در رقابت پیروز میشوند . قیمت پایین پروفیل های چینی به دلیل پایین بودن نیروی کار در آن کشور و همچنین دپوی فراوان مواد اولیه  می باشد.

قیمت پروفیل آهنی به میزان زیادی به برند تولید آن وابسته است. بنابراین نیاز است تا برندهای تولیدکننده پروفیل در کشور را بشناسید تا بتوانید بهترین محصول از نظر کیفیت و قیمت را خریداری نمایید.

تیرآهن

قیمت قوطی پروفیل نیز به تاثیر از موج افزایش یا کاهش قیمت اهن الات دچار نوساناتی می شود اما میزان نوسان آن نسبت به میلگرد و تیر آهن کمتر می باشد. پروفیل جز محصولات نهایی صنعت فولاد است که تمامی عناصر اثر گذار بر قیمت آهن آلات برای پروفیل هم در نظر گرفته می شودعلی الخصوص قیمت ورق استفاده شده در تولید پروفیل میباشد . همچنین در نظر بگیرید قیمت پروفیل زد و پروفیل مبلی نیز وابسته به قیمت روز پروفیل می باشد.

در ایران پروفیل ها از تنوع زیاد و گستردگی برخوردار است و به حدی است که انتخاب آن برای کاربران و سازندگان پروژه های عمرانی بسیار سخت کرده است. اما خوشبختانه عمده بازار پروفیل ایران در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد وفقط در موراد خاص واردات پروفیل صورت می گیرد.

 اگر از مصرف‌کنندگان پروفیل هستید بنابراین تغییرات قیمت این محصول فولادی در کوتاه‌مدت نیز اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. بنابر این با رصد نمودار قیمت پروفیل در سایت بورس آهن می توانید از تغییرات قیمت با خبر شوید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها