|
کدخبر: 116460 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

خیابانی به سرنوشت مسگر شوشتری دچار شد؟

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس: رای نیاوردن مدرس خیابانی دلایل متعدی داشته است. از فرصتی که در این مدت به وی داده شد به خوبی استفاده نکرد و نتوانست مشکلات را به خوبی پیگیری کند.

صنعت و معدن خیابانی به سرنوشت مسگر شوشتری دچار شد؟

حسین مدرس خیابانی رای اعتماد نگرفت تا وزارت کلیدی صنعت، معدن و تجارت، حدود یک سال مانده به پایان دولت تدبیر و امید، همچنان بدون وزیر بماند. چه شد که وی نتوانست نظر مساعد نمایندگان را به دست آورد؟ نمایندگان مخالفان وی از عملکرد غیرقابل‌قبول وی سخن گفتند اما گفته می‌شود که اگر رئیس‌جمهور به همراه خیابانی به مجلس می‌آمد و از کارنامه او دفاع می‌کرد به احتمال زیاد نتیجه کاملاً متفاوتی به دست می‌آمد. برای بررسی بیشتر این موضوع با محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفتگو نشستیم.

محمدخدابخشی

آیا می‌توان گفت که عملکرد خیابانی در نتیجه جلسه رای اعتماد به او، تاثیر چندانی نداشته است؟ بررسی اظهارنظرهای اخیر نشان می‌دهد که پاسخ بعضی چهره‌ها به این سوال، تلویحا مثبت است. به عنوان مثال احمد علیرضا بیگی در این باره گفته است: « عدم حضور رئیس‌جمهور تاثیر بسزایی در عدم رای اعتماد مجلس به مدرس خیابانی داشت و البته این بی‌احترامی به مجلس هم بود». اگر چنین باشد پس می‌توان پرسید که این تصمیم، مصداق «گنه کرد به بلخ آهنگری، به شوشتر زدند سری مسگری» نیست؟

رای منفی دلایل متعدی داشت

به نظر می‌رسد که نماینده الیگودرز، رای منفی خیابانی را نتیجه ترکیبی از عوامل مختلف می‌داند. محمد خدابخشی در این باره به خبرنگار گسترش‌‌نیوز گفت: «رای نیاوردن مدرس خیابانی دلائل متعدی داشته است. عملکرد ضعیف دولت در قبال مردم و نیز عملکرد ضعیف آن در قبال انتقادات فراوانی که نمایندگان به عملکرد دولت داشته‌اند از جمله دلایلی بود که در عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اثرگذار بوده است».

نیامدن رئیس‌جمهور باعث نارضایتی نمایندگان شد

یعنی عملکرد ضعیف کلیت دولت باعث شد که نمایندگان به وزیر معرفی شده برای تصدی وزارت صمت اعتماد نکنند؟ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ این سوال گفت: «یکی از دلایل همین بوده است. دلیل دیگر آنکه، گفته شد که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهور نمی‌تواند در جلسه حاضر شود. عدم حضور رئیس‌جمهور موجب نارضایتی نمایندگان بود. این در حالی است که دولت در جلسات هیئت دولت شرکت می‌کند. رئیس‌جمهور، مریضی خاصی ندارد که شرکت او در جلسات مجلس به مصلحت نباشد. اگر ایشان می‌تواند در جلسات هیئت دولت حضور داشته باشد قاعدتا باید بتواند به مجلس هم بیاید. مگر آنکه بگویند مجلس آلوده باشد که در این صورت هم نمایندگان باید فکری کنند و مجلس هم نباید تشکیل شود. اینکه بگویند آمدن رئیس‌جمهور به مجلس به مصلحت نیست قطعاً توهین به نمایندگان است. طبق شنیده‌های بنده، تعدادی از همکاران از این مسئله ناراضی بودند».

محمد خدابخشی در تشریح بیشتر دلایل عدم تائید مدرس خیابانی توسط نمایندگان مجلس گفت: «از فرصتی که در این مدت به وی داده شد به خوبی استفاده نکرد و نتوانست مشکلات را به خوبی پیگیری کند. بخشی از افزایش قیمت‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت رخ داده بود. نظارت بیشتر بر بازار می‌توانست از شدت این مشکل بکاهد ولی بخش زیادی از آن به عدم مدیریت بهینه نقدینگی مربوط می‌شود. البته مورد اخیر به عملکرد بانک مرکزی مربوط می‌شود. همه این عوامل دست به دست هم داد تا آرا مخالف مدرس خیابانی بیشتر از آرای موافق او باشد. فعلاً در ارتباط با گزینه یا گزینه‌های بعدی تصدی این وزارتخانه خبری منتشر نشده است».

به نظر می‌رسد که کرسی وزارت صمت، همچنان بی‌ثبات‌ترین کرسی دولت تدبیر و امید باشد. این در حالی است که این وزارتخانه با اختصاص بیش از ۴۰ درصد گردش مالی کشور یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور به شمار می‌آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها