|
کدخبر: 107384

پیام سرپرست ایدرو به مناسبت روز صنعت و معدن

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه روز ملی صنعت و معدن گفت: در سالی سخت و متفاوت قرار داریم، سالی که در پرتو راهبرد ابلاغی جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری سخت کوشی، به کوشی و هم افزایی حداکثری همه بازیگران میدان مهم تولید و صنعت را به طور ویژه می‌طلبد.

صنعت و معدن پیام سرپرست ایدرو به مناسبت روز صنعت و معدن

امیر بیات افزود: در این میان نگاهی کوتاه به تجربه کشورهای توسعه یافته صنعتی نشان می‌دهد که سازمان‌های توسعه‌ای به عنوان نهادهای پیشرو و تسهیل گر متناسب با شرایط روز با انعطاف پذیری‌های سنجیده، همواره نقش آفرینی پویا و متناسب در مسیر توسعه یافتگی کشورها در هر دوره زمانی را داشته‌اند.

وی افزود: در کشورمان اما این ادبیات و کارکردهای کلیدی از ۵۳ سال قبل با تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وارد حیات رسمی و اثر بخش خود شده است و کارکرد نهادهای توسعه‌ای چون ایدرو در عرصه‌های چون ایجاد زیر ساخت‌های توسعه صنعتی در مناطق کمتر برخوردار، ورود به عرصه‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر، پیشرو بودن در ایجاد زمینه‌های ورود و انتقال دانش فنی روز، بهم رسانی فعالان عرصه‌های فناوری و تولید، افزایش بهره‌وری از طریق توسعه مدیریت و سرمایه گذاری‌های مولد و زاینده توسعه متوزان منطقه‌ای می‌تواند در تحقق واقعی اهداف ملموس جهش تولید بسیار اثر‌گذار باشد.

بیات ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر اساس ماهیت و عنوان خود با گسترش و ایجاد واحدهای صنعتی مجهز به فناوری‌های نو در بعد کمی جهش تولید و نیز با نوسازی و ارتقاء واحد‌های صنعتی موجود در بعد کیفی جهش تولید گام بر می‌دارد.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: در سال سخت اقتصادی ناشی از همه گیری جهانی کرونا که در کشورمان بدلیل تحریم‌های یکجانبه و خلاف مقررات بین‌المللی امریکا شرایط سخت تری را شاهد هستیم، توجه به اولویت‌ها در نیاز‌های اساسی کشور و مدیریت بهینه منابع دو شاخص بسیار حیاتی قلمداد می‌شود.

بیات گفت: با این رهیافت در حالی که تامین منابع مالی برای اقدامات توسعه‌ای دغدغه اساسی ایدرو است، به نظر میرسد وقت آن رسیده تا مطالبات ناشی از واگذاری شرکت‌های تابعه ایدرو که سال‌ها در محاق فراموشی و کم توجهی بوده است، در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی افزود: قانونگذار در تبصره ۷ اصلاحی بند الف در ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به صراحت تکلیف می‌کند تا ۷۰درصد وجوه حاصل از واگذاری بنگاههای تابعه به خود سازمان‌های توسعه‌ای برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه مناطق کمتر برخوردار و ایفای وظایف حاکمیتی در حوزه‌های فناوری پیشرفته و پر خطر اختصاص یابد.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: معطل ماندن منابع مالی معوق سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو در هر بخش دیگری سوای منافات با نص صریح قانون به لحاظ استراتژیک در سال جهش تولید همسو با تحقق راهبرد اصلی این سال نخواهد بود.

بیات ادامه داد: بی‌تردید حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین محل برای تزریق این منابع بازگشت آنها به خود سازمان‌های توسعه‌ای برای تسریع در پروژه‌های جهش تولید خواهد بود و می‌توان به جرات ادعا کرد که هیچ محل دیگری برای سرمایه‌گذاری و مصرف این منابع ضروری تر از این محل برای تحقق راهبرد سال نیست.

وی گفت: علاوه بر مطالبات پیش گفته (که اخیرا بخش هایی از آن در قالب تهاتر در قانون بودجه سنواتی دیده شده است) در فرآیند واگذاری بنگاه‌های تابعه ایدرو و دیگر نهادهای توسعه‌ای حدفاصل سال های۸۲ تا ۸۷ (پیش از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴) که در چارچوب قانون برنامه‌های توسعه سوم و چهارم صورت گرفته نیز می‌بایست ۵۰ تا ۷۰ درصد منابع حاصل از خصوصی‌سازی شرکت‌های تابعه به حساب شرکت مادر ذیربط برای اهداف توسعه‌ای برگردانده می‌شده که این موضوع نیز تا کنون انجام نشده است.

بیات تصریح کرد: جمع این مطالبات و منابع معوق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از محل خصوصی‌سازی بنگاه‌های آن قریب به ۷ هزار میلیارد ریال است که در سال جهش تولید بازپرداخت این مطالبات معوق می‌تواند سکوی پرتابی برای ملموس شدن و به بار نشستن طرح‌های توسعه‌ای ایدرو باشد.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: در روز ملی صنعت و معدن در سال جهش تولید عزم ملی بین دستگاهی و هم افزایانه برای احیای منابع و مطالبات ناشی از واگذاری شرکت‌های تابعه نهادهای توسعه‌ای کشور از جمله ایدرو می‌تواند به مثابه گره گشایی از پای این گره گشایان توسعه و شتاب دهنده حرکت این سازمان‌ها در تحقق راهبرد جهش تولید باشد.

بیات گفت: بدیهی است برای شتاب بخشی به این مهم، بازنگری در فرآیند‌های نحوه بازپرداخت نیز با همگامی همه بخش‌ها اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و...، ضروری بوده و باید با همدلی طرحی نو، منعطف و چالاک در انداخت.

 

 

منبع: شاتا

ارسال نظر