|
کدخبر: 94363

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن مطرح شد؛

عرضه ۶۴۰۰ تنی سولفور مولیبدن در بورس

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن اظهارکرد: درحال‌حاضر عرضه‌کننده انحصاری سولفور مولیبدن در کشور فقط شرکت صنایع ملی مس ایران است و این شرکت در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای خود امکان افزایش تولید سولفور مولیبدن را خواهد داشت.

گسترش نیوز: مولیبدن عنصری با عدد اتمی ۴۲ در جدول تناوبی است. این عنصر طی فرآیندی به سولفور مولیبدن که ماده اولیه تولید اکسید مولیبدن و فرومولیبدن است تبدیل می شود. واحدهای تولید‌کننده مولیبدن نیز با خریداری سولفور مولیبدن از بورس کالا اقدام به تولید اکسید مولیبدن و فرومولیبدن می‌نمایند. در ارتباط با این عنصر گفت‌وگویی با مسعود کلانتر مجد، دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مولیبدن ترتیب‌داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

kalantarmajd0130.jpg

عرضه ۶۴۰۰ تنی سولفور مولیبدن در بورس

کلانتر مجد در ارتباط با میزان تولیدات مولیبدن در کشور گفت: سال گذشته حدود ۸۳۰۰ تن سولفور مولیبدن تولید شده است که حدود ۶۴۰۰ تن آن در بورس عرضه شده است و حدودا پنج هزار تن آن به محصولات مولیبدنی به صورت اکسید و فرومولیبدنی تولید می شود. از این مقدار نیز ۷۰ درصد آن به خارج از کشور صادر شده و مابقی آن نیز به مصرف شرکت‌های فولادی و فولاد آلیاژی می‌رسد. در فرآیند تبدیل سولفور مولیبدن به اکسیدن مولیبدن ۳۰ درصد از وزن محصول نهایی به دلیل خروج گاز گوگرد از سولفور مولیبدن کاسته می‌شود.

وی در ارتباط با استخراج رنیوم از سولفور مولیبدن گفت: برخی از واحدهای تولیدی در صورت به صرفه بودن اقدام به استخراج این فلز از سولفور مولیبدن می‌کنند که این اقدام نیز به دلیل غیراقتصادی بودن و فرآیند پیچیده آن صرفه اقتصادی ندارد.

کلانتر مجد درباره واحدهای مولیبدنی در کشور گفت: درحال‌حاضر ۲۰ شرکت در زمینه تولید مولیبدن و محصولات مولیبدنی فعال هستند که مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند.

استخراج مولیبدن و صرفه‌ اقتصادی

وی در ارتباط با استخراج کانی مولیبدن گفت: مولیبدن در دنیا به دو صورت یافت می‌شود. یک همراه با مس در معادن مس‌مولیبدن و دیگر به صورت معادن مولیبدنیت. معمولا کانی‌های محتوی مس مولیبدن به دلیل هزینه تولیدی جانبی پایین که برای مس صرف می‌شود از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار هستند. ولی در رابطه با معادن مولیبدنیت در صورتی که قیمت‌های جهانی به گونه‌ای باشد که هزینه‌های تولید را پوشش دهد، تولید‌ آن را به صرفه خواهد کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن اظهارکرد: درحال‌حاضر عرضه‌کننده انحصاری سولفور مولیبدن در کشور فقط شرکت صنایع ملی مس ایران است و این شرکت در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای خود امکان افزایش تولید سولفور مولیبدن را خواهد داشت. سال گذشته این شرکت حدودا ۸۴۰۰ تن سولفور مولیبدن تولید نموده که باتوجه به ظرفیت جذب واحدهای تولید‌کننده مولیبدن که در حدود ۳۰ هزار تن می‌باشد این میزان فقط تکاپوی ۲۰ درصد نیازها واحدها را برآورده می‌نماید.

صدور مجوز با توجه به مواد اولیه مولیبدن

کلانتر مجد یکی از مشکلات را صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری واحد مولیبدنی بدون توجه به کمبود مواد اولیه این صنعت (سولفور مولیبدن )برشمرد و افزود: انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در این خصوص تاکنون مکاتبات زیادی با وزرات صمت داشته است که با توجه به کمبود مواد اولیه از صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری واحد مولیبدنی جلوگیری کند.

عرضه مولیبدن در بازارهای جهانی

وی درباره نرخ جهانی مولیبدن اظهارکرد: نرخ جهانی مولیبدن متاثر از عواملی چون قیمت‌های انرژی، نوسانات در بازارهای بورس، قیمت‌های جهانی فولاد و میزان رونق اقتصاد جهانی تعیین می‌شود.

وی بزرگترین تولیدکنندگان سولفور مولیبدن را چین، شیلی و پرو و کشورهایی که بیشترین ذخایر مس را دارند دانست و گفت: عمده خریداران مولیبدن ما نیز کشورهای اروپایی، کره‌جنوبی و هند است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان با اشاره به مشکلات صادرات گفت: به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده است و احتمال قرارگیری خریداران در لیست تحریم‌های امریکا از خرید مولیبدن ما خودداری می‌کنند و یا تحت شرایط خاصی و با تخفیف بالا از ما خریداری می‌کنند که درصورت فروش هم برای بازگشت ارز حاصل از آن دچار مشکلات فراوانی هستیم.

کیفیت سولفور مولیبدن افزایش یابد

وی درباره کیفیت سولفور مولیبدنی که در ایران تولید می‌شود گفت: در گذشته کیفیت سولفور مولییدن تولید شده توسط شرکت ملی مس استاندارد بود و به همین دلیل شاهد محصول نهایی استاندارد بودیم. در صورتی که میزان مس موجود در سولفور مولیبدن استاندارد می‌بایست کمتر از ۰.۵ درصد باشد ولی درحال‌حاضر سولفور مولیبدن عرضه شده در بورس کالا در چند سال اخیر بیشتر از این مقدار و اغلب بین ۱ تا ۲ درصد است.

کلانترمجد درباره دلیل غیراستاندار بودن سولفور مولیبدن ادامه داد: شرکت ملی صنایع مس در گذشته عملیات مس‌زدایی را به طور کامل و با دقت انجام می‌داد. اما اکنون به دلایلی که برای این انجمن هم روشن نیست. سولفور عرضه شده این شرکت در بورس کالا از مقدار مس بالایی برخوردار است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در پایان از دولت خواست تا نسبت به افزایش عرضه سولفور مولیبدن در بورس کالا، کاهش هزینه‌های LCهای داخلی و تسریع در استرداد مالیات برارزش افزوده برای واحدهای تولید‌کننده و صادراتی اقدام نماید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها