|
کدخبر: 91839

کارشناس اکتشافات وزارت صمت در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

پنجره واحد راهگشای استعلامات اکتشافی

کارشناس اکتشافات وزارت صمت گفت: میزان برداشت از هر معدن در چند لایه اطلاعاتی به ثبت می‌رسد و یکی از آنها سامانه کاداستر است.

گسترش‌نیوز: سامانه کاداستر یک سامانه جامع در زمینه صدور مجوزهای معدنی است که ۷۶ فرآیند را شامل می‌شود و افراد با مراجعه به این سامانه در هر ساعتی از شبانه‌روز امکان دسترسی به این اطلاعات و پیگیری مسائل مربوط به آن را خواهند داشت. در همین ارتباط گفت‌وگویی با آیدین زینال‌زاده، کارشناس اکتشافات وزارت صمت ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

zeynalzade.jpg

سامانه کاداستر چیست؟

زینال‌زاده گفت: در گذشته صدور مجوزهای معدنی کاغذی بود و محدوده‌های معدنی روی کاغذهای کالک نقشه‌های استانی مشخص می‌شد و طبق قانون می‌بایست این نقشه‌ها در معرض دید متقاضیان قرار می‌گرفت که برخی استان‌ها از انجام این کار امتناع می‌کردند و برخی دیگر از استان‌ها نیز با تاخیر اقدام به ترسیم محدوده‌ها بر روی نقشه و نصب آن می‌کردند. از این رو و با توجه به الکترونیکی شدن فعالیت‌ها در بستر اینترنت تصمیم به راه‌اندازی سامانه کاداستر گرفته شد به نحوی که هم‌اکنون در هر نقطه از ایران و در هر ساعت از شبانه روز امکان نمایش محدوده‌های معدنی وجود دارد و می‌توان امور اداری را حتی در ساعات و روزهای تعطیلی نیز مشاهده و پیگیری کرد.

۷۶ فرآیند در سامانه کاداستر

وی در ارتباط با انجام فرآینده‌ها در کاداستر گفت: در این سامانه تلاش می‌شود تا تمامی فرآیندهای کاغذی به کاداستر منتقل شود و هم‌اکنون نیز اغلب این فرآیندها الکترونیکی شده و قابل دسترس است. سامانه کاداستر دارای ۷۶ فرآیند شامل حقوق دولتی، درخواست سوخت و تمدید پروانه اکتشاف، گزارش عملیات اکتشاف و... است و تمامی این فرآیندها می‌بایست در سامانه کاداستر تعریف شود. متقاضی با ایجاد کاربری در سامانه کاداستر و ارائه مدارک و احراز هویت و براساس امتیازی که دارد اقدام به ثبت محدوده معدنی می‌کند و تا زمان اخذ پروانه بهره‌برداری، فعالیت‌های خود را با سامانه کاداستر انجام می‌دهد.

صدور پروانه اکتشاف با استعلام از سازمان‌های مربوطه

زینال‌زاده، استعلامات اولیه در زمان صدور پروانه اکتشاف لازم و را ضروری دانست و افزود: متقاضی می‌بایست از سازمان‌های مربوطه طبق ماده ۲۴ قانون معادن استعلام بگیرد. چرا که این قانون مشخص می‌کند که تحت چه شرایطی و از چه ارگانی باید استعلام صورت گیرد. متقاضی در ابتدا می‌بایست از یکی از ۲ سازمان منابع طبیعی یا محیط‌زیست استعلام اخذ کند. اگر محدوده در مناطق حفاظت‌شده چهارگانه باشد تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است و باید از آنها استعلام ‌شود و اگر خارج از این محدوده چهارگانه باشد به اراضی ملی مربوط می‌شود که متقاضی می‌بایست از منابع طبیعی استعلام کند و در غیر این‌صورت نیز اگر در این محدوده در زمین کشاورزی و زمین شخصی و سند دار باشد امور اراضی استعلام‌های مربوطه را ارائه می‌کند.

پنجره واحد راهگشای استعلامات

وی در ادامه به آیین‌نامه ایجاد پنجره واحد در سامانه کاداستر اشاره کرد و گفت: برای یک محدوده معدنی نیاز است تا از چند ارگان استعلام و نظرخواهی صورت گیرد. اما متاسفانه علی‌رغم اینکه طبق آیین‌نامه اجرایی مصوب شده این قانون در سال ۹۱-۹۲ مبنی بر تشکیل پنجره واحد، اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است. این در حالی است که سامانه کاداستر بستر مناسبی برای این اقدام به شمار می‌رود.

زینال‌زاده درباره اینکه چه تعداد از ارگان‌ها در پنجره واحد حضور دارند گفت: هم‌اکنون مناطق چهارگانه محیط‌زیست در این پنجره واحد حضور دارند و لایه‌های آنها ایجاد شده است و در صورتی که محدوده‌ای ثبت شود و در این مناطق قرار گیرد پیامی مبنی بر استعلام از محیط‌زیست داده می‌شود.سازمان انرژی اتمی نیز با داشتن محدوده‌های پرتوزا در کشور لایه‌های خود را در این سامانه وارد کرده است. در زمان قرارگیری محدوده اکتشافی اخطاری مبنی بر استعلام از سازمان انرژی اتمی به متقاضی ثبت محدوده داده می‌شود. در این سامانه تلاش شده تا جواب منفی در صدور مجوزهای معدنی داده نشود مگر اینکه این محدوده‌ها در محدوده متقدم و یا حفظ نشدن حریم‌ها صورت گیرد.

ثبت حقوق دولتی معادن در کاداستر

وی گفت: حقوق دولتی معادن در واقع مالیاتی است که معدن‌کار به ازای برداشت هر تن ماده معدنی براساس درصدی از نرخ فروش ماده معدنی پرداخت می‌کند.

زینال‌زاده افزود: حقوق دولتی در واقع براساس خوداظهاری بهره‌بردار به صورت گزارش‌های ماهانه سه ماه و سالانه اخذ می‌شود. در پروانه بهره‌‌برداری ظرفیت استخراجی وجود دارد که براساس آن استخراج سالیانه و اسمی ثبت شده است. همچنینن در کنار آن استخراج واقعی داریم که از میزان استخراج اسمی ممکن است کمتر بیشتر و یا برابر رقم اسمی باشد و هرکدام از آنها احکام جداگانه‌‌ای دارند. با توجه به آن، قوانین خاص اجرا خواهد شد.

وی در مورد ثبت حقوق دولتی قوانین اظهارکرد: میزان برداشت از هر معدن در چند لایه اطلاعاتی به ثبت می‌رسد و یکی از آنها سامانه کاداستر است. یکی از لایه‌های اطلاعاتی گزارشاتی است که مسئول فنی معدن در سایت سامانه نظام مهندسی در بخش مخصوص به صورت ماهیانه ثبت می‌کند.لایه اطلاعاتی دیگر گزارشی است که توسط خود متقاضی در سامانه کاداستر به ثبت می‌رسد. یکی از لایه‌های اطلاعاتی برگه‌های باسکول است که مشخص می‌کند چقدر ماده معدنی در یک بازه زمانی از معدن خارج شده است و لایه اطلاعاتی دیگری نیز که دفترهایی در معادن وجود دارد و در آنجا میزان بار توسط کامیون و با ذکر مشخصات پلاک به ثبت می‌رسد. یک لایه اطلاعاتی دیگر نیز به بارنامه‌های صنعت، معدن و تجارت داده می‌شود تا در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد ( بارنامه‌ها سه برگی هستند که یک نسخه از آن در درست بهره‌بردار، یک نسخه راننده و نسخه آخر نسخه‌ای است که بهره‌بردار به سازمان صنعت و معدن و تجارت می دهد. )

محدوده‌های ثبتی در اکتشافات

درحال‌حاضر حریم بین معادن در معادن روباز ۱۵۰ متر است و برای معادن زیرزمینی ۲۵۰ متر است. غیر از این محدوده‌ها فاصله بین دومحدوده داریم که اگر بیشتر از ۱۲۰۰ متر باشد متقاضی امکان ثبت مکان بین این دو محدوده برای یک محدوده جدید را دارد.اگر فاصله دو محدوده بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر باشد اگر امکان تعریف محدوده در این فاصله بین محدوده‌های متقدم وجود داشته باشد آن محدوده فقط باید از طریق مزایده واگذار شود. اگر فاصله محدوده نیز کمتر از ۸۰۰ متر باشد اجازه ثبت محدوده بین محدوده‌های متقدم داده نمی‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها