|
کدخبر: 156921

سامانه حمایت از دستفروشان راه اندازی شد

شهرداری تهران در آستانه فرا رسیدن عید نوروز، مکان‌های مشخصی را برای دست‌فروشان در نظر گرفته است. به این ترتیب، سامانه «سامان بازار» برای نظم‌دهی به فعالیت دست‌فروشان در شهر آماده ارائه خدمات و نظم‌دهی به کسب‌وکار دستفروشان در ۳۷ بازار تهران است.

شهری  سامانه حمایت از دستفروشان راه اندازی شد

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در این باره گفت: تا کنون ۲ هزار دستفروش در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اما به مناطق اعلام شده که باید پیمانکاران را ملزم به ثبت‌نام دست‌فروشان خود در این سامانه کنند.

مفاخریان اضافه کرد: اطلاعات شخصی همه دست‌فروشان در این «سامان بازار» ثبت می‌شود اما تنها دست‌فروشان ساکن تهران اجازه کار در بازارها را خواهند داشت. چراکه این سامانه مانع جانمایی دست‌فروشان از شهرهای دیگر در بازارهای تهران می شود.

به گفته مفاخریان، این سامانه به ثبت احوال متصل است و پس از احراز هویت اشخاص، در صورتی که فردی ساکن تهران نباشد از سامانه حذف می‌شود. بنابراین برای اثبات این امر، دستفروشان باید اجاره‌نامه یا سند ملک‌شان در تهران را در سامانه ثبت و بارگذاری کنند.

او با بیان این که در حال حاضر ۳۵ روز بازار و ۲ شب بازار در تهران وجود دارد، گفت: در مورد دست‌فروشان خیابانی که به ویژه ایام عید در برخی میادین جمع می‌شوند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مکان‌های خاصی را برای آنها در نظر بگیریم. اطلاعات این مکان‌ها و حتی نقشه آنها در سامانه ثبت می‌شود و شخصی که احراز هویت شده می‌تواند در بازار نزدیک محل زندگی خود، غرفه‌ای انتخاب کند و پس از پرداخت هزینه با دریافت بارکد، در بازار مورد نظر مستقر شود. پیمانکاران هم برای هماهنگی با شهربان و نظافت و مهیا کردن محیط در محل بازار حاضر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر افزود: هزینه‌ای که دست‌فروشان پرداخت می‌کنند بر اساس نرخ مصوب شورای شهر و بستگی به متراژ هر غرفه دارد.

 حمایت از دستفروشان با حذف واسطه‌گری

مفاخریان با بیان اینکه این سامانه با حذف واسطه‌گری از حقوق دست‌فروشان حمایت می‌کند، توضیح داد: دست‌فروشان در حال حاضر درگیر پیمانکارانی هستند که حقوق آنها را به شکل‌های مختلف تضییع می‌کنند. آنها در این سامانه با حذف واسطه و پرداخت قیمت مصوب می‌توانند، غرفه اجاره کنند. در حالی که پیمانکاران واسطه مبالغ بالایی از دست‌فروشان می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با تاکید بر این که سامان بازار در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند، افزود: ۲ هزار دستفروش تاکنون در سامانه ثبت‌نام کردند که باید احراز هویت شوند. هنوز به دلیل اشکالاتی که در مورد بارگذاری نقشه‌ها وجود داشت کار سامانه به طور کامل آغاز نشده اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ این سامانه فعالیت خود را کامل می‌کند و دست‌فروشان می‌توانند بارکدهای خود را دریافت کنند.

مفاخریان درباره راه‌اندازی روزبازارهای برای فعالیت دست‌فروشان، اظهار کرد: پیمانکاران این حوزه با اعلام منطقه به شرکت ساماندهی ارجاع می‌شوند و با معرفی زمین مورد نظر خود برای بررسی کارشناسی، تقاضای راه‌اندازی روز بازار می‌دهند. کارشناسان شرکت پس از بررسی شرایط زمین، در صورت اعلام موافقت، مجوز سه ماهه روزبازار را به پیمانکار ارائه می‌کنند و به این ترتیب یک روز در هفته در آن منطقه روزبازار برگزار می‌شود. معمولا پیمانکاران یک تعداد دستفروش همراه دارند. اما زمین باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد به طور مثال از نظر تامین نیازهای بهداشتی و شرایط محیطی از جمله پوشش آسفالت، برق و روشنایی داشته باشد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا در همین سامانه دست‌فروشان می‌توانند در مورد بیمه هم اقدام کنند، گفت: بیمه بحث جدایی است ولی برای تسهیل این امر تلاش می‌کنیم تا ارتباط دست‌فروشان با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه را برقرار کنیم تا از طریق گردش حساب، بیمه آنها عملی شود و بانک‌هایی هم در این مورد پیشنهادهایی ارائه دادند.

ارسال نظر