|
کدخبر: 324005

رهبر انقلاب

۱۵ توصیه‌ای که در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در دیدار حدود ۳ هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها توصیه‌ها و سفارش‌هایی را درباره آینده نظام و کشور به آنان داشتند.

سیاست ۱۵ توصیه‌ای که در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح شد

گزیده مهمترین توصیه‌ها ، بایدها و نبایدهایی که حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در دیدار ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با دانشجویان مطرح کردند، به این شرح است:

تفاوت دیدگاه فعلی با دیدگاهم در سال ۱۳۸۰ این است که در حال حاضر اصرار بنده بر عدالت بیشتر شده است.

طبیعت محیط دانشجویی شاد، زنده، پرهیجان، مطالبه‌گر و شوق‌آفرین است. هر پیشنهادی باید ضمن داشتن عمق تحلیلی و فکری، واقع‌بینانه و پخته باشد و به گره‌گشایی از مشکلات کمک کند.

دانشجویان برای حفظ نورانیت و طهارت ناشی از ماه رمضان باید از گناه پرهیز کنند.  توجه کنید که برخی حرف‌ها و نوشته‌ها که بدون تحقیق، توجه و دقت در فضای مجازی انجام می‌شود، مصداق گناه غافلانه است و فرد حتما باید در درگاه خداوند پاسخگو باشد.

دانشجو عنصری جوان، پرتوان، پرانگیزه، اهل علم و فکر و اندیشه و آینده‌دار است. از چنین دانشجویانی توقع می‌رود نسبت به آینده، فعال و حساس باشند.

ایرادات موجود در جامعه و کشور بسیار بیشتر از مطالب مطرح شده دانشجویان در این دیدار است. اگر جامعه دانشجویی با فکر و برنامه‌ریزی، برای آینده کشور یک منظومه کاری و ارزشی تنظیم کند و راهِ رفتن به سمت آن را مشخص نماید، ۵ سال بعد حتما مشکلات موجود کمتر خواهد شد.

همانگونه که بارها گفته شد کار اصلی دانشجو درس خواندن است اما در کنار آن، نگاه به مردم و جامعه و ارائه راه‌حل مشکلات جزو وظایف حتمی دانشجویان است.

به هیچ‌وجه به محافظه‌کاری، انتقاد نکردن و ایراد نگرفتن توصیه نمی‌کنیم اما باید در هر حرف و عمل خود دقت کافی کنیم.

از دانشجویان توقع می‌رود نسبت به آینده، فعال و حساس باشند.

«فردایی بهتر از امروز» مقصود بزرگ و اصلی کشور و نظام است، برای تحقق این هدف اساسی باید آرمان‌های مشخصی را تعریف کنیم.

آرمان‌های جمهوری اسلامی ذیل دو عنوان کلی خلاصه می‌شود: «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» که شما دانشجویان در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب باید برای نو به نو شدن راههای تحقق این دو عنوان کار و تلاش کنید.

رفاه عمومی، امنیت جسمی و اخلاقی، پیشرفت علمی، گسترش سلامت، جوان نگه داشتن جمعیت، انواع سازندگی‌ها و نوآوری‌ها و عدالت از سرفصل‌های اصلی پیشرفت مادی است.

انتشار مطلب در فضای مجازی علیه افرادی که به هر دلیلی فرصت پاسخ نداشته باشند، نمونه‌ای از نبود فرصت برابر است. عدالت فقط در مسائل مالی نیست بلکه در مسائل آبرویی، شغلی و حیثیتی هم باید رعایت شود.

اخلاق، دین‌داری، تعاون، سبک زندگی اسلامی و ایثار و مجاهدت  از جمله سرفصل‌های پیشرفت معنوی است. تحقق همه این مؤلفه‌ها و سرفصل‌های مادی و معنوی نیازمند برنامه‌ریزی و فکر و نظریه نو و به روز است که جامعه دانشجویی باید در کنار دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری‌های خود، در این زمینه کار و تلاش مداوم کند.

باید با حفظ این اعتبار، کشور را از لحاظ علمی غنی کنیم که البته قدرت‌های استکباری این قدرت و اعتبار را برای ایران نمی‌پسندند.

تشکل‌های دانشجویی باید بویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است.

با توجه به وجود تلاش‌هایی در دانشگاهها برای اینکه دانشجوی ایرانی، تشخّص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، تشکلهای دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.

*توصیه به اعضاء تشکلهای دانشجویی تقویت پشتوانه‌های فکری و نظری است.

دانشجویان ضمن داشتن نگاه نقادانه، نگاه سرافرازانه هم در قبال پیشرفت‌های پُر شمار بخش‌های مختلف کشور داشته باشید و به این پیشرفت‌ها افتخار کنید.

اختلاف نظر و اختلاف مشی بین تشکلها اشکالی ندارد اما همچنان‌که در ابتدای سال تأکید و تکرار کردم، اختلاف نظری و فکری نباید در هیچ سطحی از جامعه و دستگاهها به دعوا و گریبان‌گیری منجر شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها