|
کدخبر: 312599

جنگ غزه/رژیم صهیونیستی/وحدت کشورهای اسلامی

رئیسی: بمباران غزه باید سریعا متوقف شود

رئیسی گفت: امروز وحدت کشورهای اسلامی بسیار مهم است.

سیاست رئیسی: بمباران غزه باید سریعا متوقف شود

سید ابراهیم رئیسی که امروز (شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) برای شرکت در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه به «ریاض» پایتخت عربستان سعودی سفر کرده است، در بدو ورود با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از ۱۱ سال است و درحاشیه اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دیدارهای دیگری هم با سران کشورهای اسلامی انجام خواهد شد.

سید ابراهیم رئیسی پیش از سفر به ریاض در فرودگاه مهرآباد با اشاره به برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین  اظهار کرد: اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه مصداق کامل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

وی با بیان این‌که «سفر به ریاض به دعوت رئیس سازمان کنفرانس اسلامی انجام می‌شود» یادآور شد: در روزهای ابتدایی شروع جنگ طوفان الاقصی درخواست تشکیل جلسه را دادیم که به دلایلی با تاخیر مواجه شد و امروز برگزار می‌شود.

رییس‌جمهور کشورمان گفت: این سفر به دعوت رییس سازمان همکاری‌های اسلامی یا همان رییس کنفرانس اسلامی که ریاست دوره‌ای آن با پادشاه محترم عربستان است، انجام می‌شود. نشستی با موضوع فلسطین در ریاض برگزار می‌شود. ما چند روز بعد از آغاز مسئله فلسطین درخواست برگزاری سریع این نشست را داشتیم اما بنا بر دلایل مختلف با تاخیر برگزار شد. نشست امروز با حضور سران کشورهای اسلامی در ریاض برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوع بسیار مهمی است برای امت اسلامی و بشریت. فریاد ملت فلسطین از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از نسل‌کشی این رژیم، بلند است. جنایت علیه بشریت در غزه مصداق کامل جنایات جنگی است. حقیقتا جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اگر جنایت علیه بشریت نباشد، پس چه مصداقی می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان این‌که «آمریکا مدام پیام می‌دهد دامنه جنگ گسترش نیابد در صورتی که ماشین جنگی در غزه در اختیار آمریکایی‌هاست» گفت:کسی که جلوی آتش بس در غزه را گرفته است آمریکایی ها هستند و امروز دنیا باید چهره اصلی و واقعی آمریکا را بشناسد.

رئیسی تاکید کرد: بمباران غزه باید سریعا متوقف، محاصره رفع و راه‌های ارسال کمک‌ها باز شود. امروز وحدت کشورهای اسلامی بسیار مهم است. میدان غزه به هیچ وجه میدان سخن نیست باید میدان عمل باشد. امروز وحدت کشورهای اسلامی بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: اگر جنایت هایی که امروز در غزه انجام می شود جنایت علیه بشریت نباشد، پس جنایت علیه بشریت چه مصداقی دارد؟ آمریکا در اظهارات خود اعلام می‌کند که می خواهد دامنه جنگ گسترش پیدا نکند و به ایران و برخی کشور ها هم پیغام داده اند ولی این حرف با عمل آمریکا همخوانی ندارد. ماشین جنگی در غزه در اختیار آمریکا است.امریکا جلوی آتش بس در غزه را گرفته است و دامنه جنگ‌را گسترش می دهد، چهره واقعی آمریکایی را باید دنیا بشناسد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه این نشست مورد انتظار همه مردم، به ویژه امت اسلامی است، عنوان کرد: انتظار است سران کشور های اسلامی در موضوع فلسطین که مهمترین مسئله جهان است به یک تصمیم قاطع برسند و این تصمیم کاملا اجرایی و عملیاتی شود. این میدان، دیگر میدان سخن گفتن و اعلام موضع نیست باید میدان عمل است.

وی توقف سریع بمباران و باز شدن راه برای کمک رسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه و رفع محاصره غزه و احقاق حقوق غزه را فلسفه اصلی تشکیل این سازمان برشمرد و گفت: اگر به تاریخ بنگریم فلسفه تشکیل این سازمان فلسطین است.

به دنبال حملات وحشیانه و جنایت‌بار رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه، آیت الله رئیسی در پی یک سلسله تحرکات دیپلماتیک و در گفتگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای اسلامی، پیگیر برگزاری اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی بود که این نشست امروز به میزبانی رئیس دوره‌ای این سازمان در ریاض عربستان برگزار می‌شود.

رئیس جمهور همچنین در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان، علاوه بر تاکید بر ضرورت اعمال فشار کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، بر اهمیت اجرای راهکار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به‌عنوان راهکاری بازدارنده تاکید کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها