|
کدخبر: 307109

جدید ترین خبر از لایحه عفاف و حجاب

اظهارات حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مورد به‌پایان رسیدن مراحل تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون ویژه و وعده او برای تصویب نهایی لایحه در صحن علنی مجلس در روزهای پس از اربعین، از رسیدن لایحه به خوان هفتم و وارد شدن به مراحل اجرایی خبر می‌داد.

اما با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به‌نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن لایحه به صحن علنی مجلس مسیر نرفته‌ای باقی است و باید اصلاحات دیگری نیز روی لایحه اعمال شود. موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد از سوی ریاست قوه قضاییه به برخی از تعاریف و موضوعات لایحه ایراداتی وارد شده که باید در کمیسیون حقوقی و قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد و سپس لایحه در دستور کار مجلس واقع شود. در گزارش زیر آخرین مراحل رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب بررسی شده است.

پس از تهیه و تدوین لایحه عفاف و حجاب در قوه قضاییه و پس از تایید دولت، رسیدگی به آن ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون‌ حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی واگذار شد که به‌گفته احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این تصمیم باهدف بررسی دقیق و سریع لایحه گرفته شده است. احمد راستینه در این‌باره می‌گوید : «با توجه به اهمیت مسائل معیشتی و اقتصادی مردم و بررسی لوایح و طرح‌های مرتبط با این حوزه و همچنین حجم بالای متن لایحه عفاف و حجاب، تصمیم نمایندگان بر این شد تا به‌منظور رسیدگی به مسائل معیشتی مردم و همچنین تصویب سریع‌تر لایحه عفاف و حجاب در مجلس، این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. » اگرچه سرعت در رسیدگی و تصویب لایحه از اولویت‌های اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی بوده، اما لزوم دقت و ریزبینی در بررسی لایحه سبب شد بررسی لایحه از اردیبهشت تا شهریور به درازا بکشد. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در این‌باره می‌گوید : «در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جلسات متعددی را با حضور کارشناسان این حوزه برگزار و اصلاحاتی را در لایحه عفاف و حجاب اعمال کردیم. در لایحه اولیه عفاف و حجاب که به مجلس ارائه شد، ابهاماتی وجود داشت که باید اصلاح می‌شد. » او ادامه می‌دهد : «در لایحه عفاف و حجاب که به مجلس ارائه شد، آنطور که باید و شاید مباحث فرهنگی مدنظر قرار نگرفته بود، اما ما حدود ۵۰ماده با محتوای فرهنگی در قالب تکالیف دستگاه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها به این لایحه اضافه کردیم. همچنین برای افرادی که در جامعه و به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌ها مسئله حجاب را ترویج کنند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است. ما لایحه عفاف و عفاف را جامع‌تر و کامل‌تر دیدیم و تشویق به رعایت حجاب را هم آوردیم و مباحث فرهنگی هم در این لایحه گنجانده شده است. »

اصلاح تعاریف و موضوعات

اظهارنظر حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی درباره روند تصویب لایحه عفاف و حجاب کافی بود تا شمارش معکوس برای تصویب آن در صحن علنی مجلس آغاز شود. نوروزی در اوایل شهریور از به‌پایان رسیدن مراحل بررسی لایحه خبر داد و گفت : «این لایحه از نظر ما به‌پایان رسیده است. ما فقط منتظر رای‌گیری در مجلس هستیم که مدت زمان اجرای آزمایشی این لایحه ۳ساله باشد یا ۵‌ساله؛ بعد از مشخص شدن زمان اجرایی، لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود. لایحه نهایی شده عفاف و حجاب، ۷۰ ماده است و بعد از اربعین به مجلس می‌رود. »

آخرین اظهارات غضنفرآبادی نشان می‌دهد با آنکه تصویب لایحه تا رسیدن به مرحله اجرایی راه کوتاهی در پیش دارد، اما هنوز هم مرحله بازبینی و موشکافی مواد آن به‌پایان نرسیده است. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید : «این لایحه ایرادات کمی داشت که رئیس قوه قضاییه درباره آنها اعمال‌نظر کرد و ما نیز باید در کمیسیون حقوقی و قضایی به آنها رسیدگی کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره ایرادات لایحه توضیح می‌دهد : «برخی از تعاریف و موضوعات مطرح‌شده در لایحه ایراداتی داشتند که باید اصلاح شوند. »‌

رفع ایرادات زمانبر نیست

غضنفرآبادی زمان لازم برای اصلاح لایحه را محدود عنوان می‌کند و می‌گوید : «اشکالات واردشده زیاد نیستند و پیش‌بینی می‌کنیم طی ۲جلسه ایرادات رفع شوند و پس از تصویب در کمیسیون، در دستور کار مجلس قرار بگیرند. »

درحالی‌که رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار گرفتن لایحه عفاف و حجاب در دستور کار مجلس را مشروط به تایید لایحه از سوی قوه قضاییه می‌داند، اظهارنظر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره این لایحه نشان می‌دهد فصل‌الخطاب همه بررسی‌ها و اظهارنظرهای مختلف، رای و نظر قانون است. او می‌گوید : «در مورد این لایحه، دولت عبارت‌هایی را اصلاح کرد و در بخش‌هایی اصلاحات ناظر بر جرائم اعمال شد که اقدام مطلوبی بود؛ مجلس نیز اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند و ما ملتزم به اجرای هر آنچه تبدیل به قانون شد، هستیم. »

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها