|
کدخبر: 306295 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

هیچ مانعی برای پایان تحریم های تسلیحاتی نداریم!

کوثری گفت: زمان برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی برسد، ما عین مصوبه را عمل می‌کنیم و در واقع کار خودمان را دنبال خواهیم کرد.

سیاست  هیچ مانعی  برای پایان تحریم های تسلیحاتی نداریم!

برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، طبق توافقی که با امریکا و اروپا صورت گرفته است ( برجام ) قرار است که در مهرماه امسال برداشته شود. این موضوع در سال گذشته نیز مطرح شده است اما گویا عزم جدی در این مسیر وجود نداشته است و باید به صورت جدی‌تر چنین مسئله مهمی پیگیری شود.

برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی، این اجازه را به ایران می‌دهد که بتواند در این زمینه، صادرات و واردات انجام دهد. به گفته کارشناسان امنیت ملی و همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، امسال در مهر ماه و زمانی که روز برداشته شدن این تحریم‌ها فرا برسد، ایران فعالیت خود را آغاز می‌کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده است که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع اجرای تعهدات این توافقنامه شود و قطعا در زمان مقرر، فعالیت ما آغاز خواهد شد.

تحریم-تسلیحات

سابقه برداشته شدن تحریم ها در سال ۹۹

تحریم تسلیحاتی ایران یک بار در مهر ۱۳۹۹ و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به پایان ‌رسید. امریکا با برداشته شدن این تحریم‌ها مخالفت و اعلام کرد علیه آن اقدام می‌کند. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های تسلیحاتی یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد که تا ۲۶ مهر امسال ادامه دارد.

فوریه ۲۰۰۷ اتحادیه اروپا  تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که بر اساس آن، ارسال قطعات، تجهیزات و فناوری‌هایی که می‌توانست در گسترش فناوری‌های موشکی و اتمی کاربرد داشته باشد، هدف نخستین دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا بود. بر اساس برجام، این تحریم‌ها در اکتبر سال ۲۰۲۳ تعلیق خواهند داشت.

به گفته کارشناسان به دنبال پایان تحریم تسلیحاتی ایران، خرید سامانه‌های پدافندی برای محافظت از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های مهمی کشورمان است و در این راستا سامانه پدافندی بردبلند اس‌ــ‌۴۰۰ و برد کوتاه پنتسیر اس۲ئی (Pantsir S۲E) از روسیه خریداری خواهد شد تا توانایی دفاعی نیروی پدافند هوایی ارتش (پداجا) و فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه را افزایش دهد.

زمان قطعی برداشته شدن تحریم های تسلیحانی مهر ماه است

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در ارتباط با تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین زمان برداشته شدن این تحریم به گسترش نیوز گفت: بر اساس توافقی که صورت گرفت ( برجام) و توافق ۲ طرفه‌ای که انجام شد، در یکی از بندهای این توافقنامه به بحث تسلیحات نظامی ایران در رابطه با صادرات و واردات این تسلیحات است. طبق اطلاعات به‌دست آمده، گفته می‌شود که زمان برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی در مهر ماه خواهد بود.

کوثری ادامه داد: بنابراین، باید همان مصوبه‌ای که به تصویب رسیده است، اجرایی شود. در اصل ما بلافاصله، عین مصوبه را اجرایی کردیم و تعهدهایی را که در این راستا داده بودیم، بعد از برجام، عملی کرده‌ایم. به این نکته باید اشاره کنم که متاسفانه، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها، به ویژه امریکایی‌ها، به این مصوبه توجه نکرده و به تعهداتی که داده بودند توجهی نشان ندادند.

وی افزود: زمانی که تاریخ این مصوبه و زمان برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی برسد، ما عین مصوبه را عمل می‌کنیم و در واقع کار خودمان را دنبال خواهیم کرد. در اصل باید گفت که این مصوبه یک توافقی است که از آن تاریخ به بعد، ما هیچ محدودیتی در ارتباط با بحث تسلیحاتی نخواهیم داشت و می‌توانیم در بحث واردات و صادرات تسلیحات نظامی، فعالیت کنیم.

اسماعیل-کوثری

این نماینده مجلس در ادامه به گسترش نیوز گفت: کشورهایی مانند اسرائیل و سایر کشورهایی که با توافق ایران و امریکا و همچنین برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی موافق نبوده‌اند، با برداشته شدن تحریم‌ها، قطعا عصبانی‌تر خواهند شد. چراکه این کشورها، نمی‌توانند موفقیت ایران را در تمام مسائل ببینند.

کوثری گفت: بنابراین، مخالف بودن این کشورها، هیچ ارزشی برای ما ندارد و نمی‌تواند مانعی برای کشورمان باشد. زمانی که موقع برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی برسد، ما مانند قانونی که در این زمینه وجود دارد و عین توافقی که صورت گرفته است، در زمان مقرر، عمل خواهیم کرد و کارمان را آغاز می‌کنیم.

باید پاسخگو باشند که چرا به برجام عمل نکردند

وی افزود: هیچ مانعی نمی‌تواند با فرا رسیدن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، سد راه ما شود و ما این پیام را به کشورهایی که عصبانی می‌شوند از این موضوع می‌دهیم که ما از عصبانیت شما ناراحت نمی‌شویم و اصلا از این عصبانیت بمیرید. آنها هستند که باید پاسخگوی این موضوع باشند که چرا بندهای دیگر و مصوبات دیگر برجام را عمل نکرده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که مشاهده کردید، ترامپ در سخنرانی که داشت، با قلدری اعلام کرده بود که برجام هیچ معنی ندارد. ما می‌گوییم که توافقی که صورت گرفته است باید دقیقا عین توافق انجام می‌شد و به بندهای این توافقنامه متعهد بود. خودشان به این توافق عمل نکردند و همین امر سبب شد تا کار به این زمان کشیده شود. تاریخ اجرایی شدن این توافق برسد، اگر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند مانعی ایجاد کنند، قطعا باید پاسخگوی امضایی که پای برجام کرده‌اند باشند. تاریخ برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی در مهر ماه خواهد بود.

کلام آخر

امید است، سیاست خارجه ایران، در ارتباط با بحث تحریم‌ها و برداشته شدن آن‌ها، عزم بیشتری داشته باشد و بتواند در تمام زمینه‌ها، عملکرد خوبی برای کشور داشته باشد. بحث تحریم‌ها، مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست که بتوان راحت از کنار آن گذر کرد و نیازمند اراده قوی در این مسیر است. همچنین دیپلماسی سیاسی و سیاست خارجه نیز باید تمام توانمدی‌های خود را در این راستا به کار گیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها