|
کدخبر: 294517 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

سیگنال مثبت ایران به اروپا /برجام باید احیا شود

بیگدلی گفت: روابط ایران با کشورهای غربی، یک حالت انجماد به وجود آمده است. نیاز داریم یک نرمش و در رابطه به غرب نیازمند انعطاف‌پذیری بیشتری هستم. شاید آزادی ۲ فرانسوی بتواند یک گشایش و ارتباط جدیدی را در ارتباط ما با فرانسه به وجود آورد.

بین‌الملل سیگنال مثبت ایران به اروپا /برجام باید احیا شود

در ماه‌های اخیر ایران به صورت جدی مذاکره مستقیم با بسیاری از کشورهای خاورمیانه را آغاز کرده است، تا از این راه روابط خود را با این کشور‌ها توسعه دهد و اقتصاد کشور را از حالت منجمد خارج کند؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که مذاکره ایران با کشورهای خاورمیانه برای وضعیت اقتصادی موجود کافی نبوده و برای رهایی از این شرایط، باید به فکر مذاکره با غرب باشیم.

کشور-خاورمیانه

شاید مذاکره با غرب بتواند راه‌حل مناسبی برای بهبود اقتصاد کشور باشد. عربستان به تازگی صحبت از سرمایه‌گذاری در ایران کرده است اما باتوجه به شرایطی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، این امکان وجود نخواهد داشت. چندی پیش ۲ زندانی فرانسوی که در ایران بودند آزاد شدند. به گفته کارشناسان بین‌الملل، چنین اقدامی که از سوی ایران صورت گرفت، می‌تواند یک راه گشایش برای شکل گیری یک ارتباط عادی با فرانسه باشد. فرانسه کشور تاثیرگذاری در اتحادیه اروپا است و این امکان وجود دارد تا بتواند برای پیش آمدن شرایط مذاکره موثر ایران با غرب، اقدامات تاثیرگذاری انجام دهد.

کارشناسان روابط بین معتقدند که اگر بحث منافع ملی و همچنین رفاه مردم کشور مطرح باشد، دولتمردان باید فکری به حال مذاکره با غرب کنند. مذاکره با غرب می‌تواند یک راه موثر برای گشایش وضعیت اقتصاد کشور باشد. اما اینکه چه روزی زمان مذاکره با غرب خواهد رسید مشخص نخواهد بود. کارشناسان بر این باور هستند، احیای برجام بهترین راه‌حل برای نجات اقتصاد منجمد کشور است. حال باید دید تا ایران چه اقداماتی را در جهت بهبود این وضعیت اقتصاد کشور انجام خواهد داد.

مذاکره با عربستان کمک به کاهش التهاب می‌کند

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات ایران با کشورهای خاورمیانه به گسترش نیوز گفت: گفت‌وگوی ایران با کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان، می‌تواند اندکی از شرایط التهاب حاکم بر منطقه را کاهش دهد. اما چنین مذاکراتی به آن معنا نخواهد بود که برای شرایط اقتصادی ایران مفید خواهد بود.

بیگدلی ادامه داد: چندی پیش، وزیر خارجه عربستان اعلام آمادگی کرد تا در ایران سرمایه گذاری‌های خوبی را انجام دهند. اما تمام این صحبت‌ها در حد حرف باقی ماند. با توجه به تحریم‌های ایران، سرمایه‌گذاری در ایران برای آنها فراهم نیست. همچنین ایران عضویت ( اف‌ای تی اف ) را نپذیرفت و شبکه بانک‌های جهانی به روی ما بسته شده است.

علی-بیگدلی

وی گفت: نه تنها عربستان بلکه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند. هیچ راهی نداریم تا برای بهبود شرایط اقتصادی کشور به دنبال حل مشکل برجام برویم. همچنین عضویت در ( اف‌ای تی اف ) را باید پذیرا باشیم تا از این اقتصاد منجمد نجات پیدا کنیم. رابطه ما با کشورهای منطقه، هیچ گشایشی را در وضعیت اقتصادی ما نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به حوادثی ۶ماه آخر سال گذشته، حمایت ایرانیان خارج از کشور که نهاد‌های غرب را تحت تاثیر قرار دادند، ایران دچار یک جدا افتادگی عمده‌ای شد و در یک انزوای سیاسی قرار گرفت و واکنش‌ها به زیان ایران تمام شد.

آزادی زندانیان فرانسوی می تواند تاثیرگذار باشد

بیگدلی ادامه داد: در روابط ایران با کشورهای غربی، یک حالت انجماد به وجود آمده است. نیاز داریم یک نرمش و در رابطه به غرب نیازمند انعطاف‌پذیری بیشتری هستم. شاید آزادی ۲ فرانسوی بتواند یک گشایش و ارتباط جدیدی را در ارتباط ما با فرانسه به وجود آورد.

وی افزود: باتوجه به آنکه فرانسه رئیس اتحادیه اروپا و کشور با نفوذی در اتحادیه اروپا است، آزادی ۲ فرانسوی می‌تواند مقدمه بسیار خوبی برای ایجاد یک فضای جدید و شروع برجام باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها نیز علاقه دارند تا بحث برجام برطرف شود و مذاکرات صورت گیرد. امریکا اعلام کرد تمام تحریم‌های ذیل برجام را بر می‌دارد اما ایران تقاضای بیشتری داشت و درخواست کرد تا تحریم‌های بیشتری که هیچ ارتباطی با برجام ندارد برداشته شود. باید گفت اختلافات ایران و امریکا در بحث برجام از همین جا آغاز شد.

بیگدلی گفت: امیدواریم ایران تا حدودی از این موارد کوتاه بیاید و یک سیاست انعطاف‌پذیری را در پیش بگیرد. این سیاست انتقام جویانه ما را به این وضعیت اقتصادی فعلی رو به رو کرده است. برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور، هیچ راهی به جز احیای برجام نخواهد بود. ما باید سیاست‌های خودمان را در فضای منطقه و فضای بین‌الملل تغییر دهیم. امیدوارم آزادی این زندانیان یک گشایشی برای طبیعی شدن روابط ما با فرانسه و اروپا باشد.

برجام

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا عربستان می‌تواند برای ایران قابل اعتماد باشد یا خیر گفت: در روابط بین‌الملل، چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، منافع ملی است. درحال‌حاضر که روابط ما با عربستان بهبود پیدا کرده است اما پاسخگو تمام نیازهای کشور نخواهد بود. ما سر مسائل سایر کشورهای عرب از جمله عراق، سوریه و لبنان با عربستان همچنان مشکلات بسیاری داریم.

بیگدلی افزود: آقای امیر عبداللهیان در سفری که به لبنان داشت اعلام کرد که هر رئیس‌جمهوری که شما انتخاب کنید ما همان را می‌پذیریم. چنین اقدامی را می‌توان یک عقب‌نشینی از سوی ایران دانست. درباره سوریه هم یک اجلاس ۴گانه در مسکو تشکیل شده و امیدواریم ترکیه هم یک مقدار انعطاف بیشتری به خرج دهد.

وی در پایان گفت: ما هیچ راهی نداریم و باید از سوریه خارج شویم. برای آنکه نه تنها کشورهای عربی بلکه روسیه هم ما را تحت فشار قرار داده است که هرچه زودتر از سوریه خارج شویم و همین فشار را بر ترکیه هم وارد می‌کنند. ترکیه هم اگر قرار سرمایه‌های کشورهای عربی مخصوصا امارات و عربستان را جذب کند مجبور خواهد بود خاک سوریه را ترک کند.

  • ناشناس ارسالی در

    زمستان سردبیر شدتابستان گرم داره میاد

  • جعفر ارسالی در

    آقای بیگدلی شماییکه تمام قد پیاز نطام کش ورهای سلطه گر عربی ودر جهت نابودی کشور وملت قلم فرسایی مینمایی فرض براینکه این اقدامات شما اجرا شود وآنها به اینها قانع نبوده ونه تنها هیچ اتفاقی نیافتد وضعیت بدتر شود جنابعالی چه تضمینی می‌دهی واز ک جا با این قطعیت بعنوان کارشناس نطر می‌ده ی آیا ملت وخاک کشور برایت مهم است؟ وهزار ان سوال دیگر

  • ناشناس ارسالی در

    برجام مرده ملت سرکار نزارین

  • ناشناس ارسالی در

    اینا برای بقا هر کاری میکنند

  • ناشناس ارسالی در

    ایران باید مثل سگ دنبال نان بگردد اون وقت انقلابی بمیرد و شهید حساب بشود بهتر هست ما لیاقت درست زندگی کردن رو نداربم باید همیشه در ذلت باشیم تا با آمریکا در جنگیم هر روز به مرگ نزدیکتر میشیم

  • ناشناس ارسالی در

    مذاکرات مستقیم فقط

  • محمودزاده ارسالی در

    مشکل شما با غرب سر اسرائیل است سیاست مداران غرب به لابی های صهیونیست وفادار و اقا فرموده اند که اسرائیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید مسله این است

  • ناشناس ارسالی در

    کلمات ونامهایی که حال آدم بهم میخورد..۱_ برجام
    ۲-اختلاس ۳-افول ۴قالیباف ۵ -لاریجانی ۶-طبری
    ۷-سهام عدالت ۸-ا فزایش حقوق ۹-وام قرحسن ۲۰۰ فوری بی ضامن ۱۰-هزاران کلمه دروغ مثل مالیات خانه های خالی..شترگردنش کجه ..کجاش راسته

  • غلامحسن موسوی ارسالی در

    آقای کارشناس شمافرمودیدکه باامریکانرمش نشان دهیم ماچیزی زیادنمیخواهیم برجام راباپشتبانه محکم می‌خواهیم نه اینطوری که رئیس جمهوری بعدی ازبرجام خارج شود۲مادرسوریه باتقاضای خودشان هستیم نیازی نیست که شمابفرماییدوترکیه دارابودن قانون نفت میدوزداون بایدسوریه راترک کند وکشورهای خانه اازخودشان هیچ اراده ای ندارند آب خوردن ازانریکا اجازه می‌گیرند حالا اینجا با کدام کشوربخواهیم کناربیاییم آمریکا که ازبرجام خارج شد شماتضمین میکنیدمثل دولت روحانی که گفت ازفرداتمام تحریم هابرداشته میشود خودتان دیدید چه شدشماداریدسنگ غرب رابه سینه میزنید وایران رامیخواهید توسری خورغرب باشد نه عزیزم شمابروکشکتوبساو

    • حسین ارسالی در

      شما مفت خور ها به فکر مردم نیستید فقط به فکر جیب خود تان هستید میخواهید از این آب گل‌آلود برجام و تحریم‌های اقتصادی واسه خودتون نون دونی درست کنید شما کاسبان تحریم به فکر ملت نیستید اگه یه ذره غیرت دارید اجازه بدید مردم واسه خودشون تصمیم بگیرند یه رای گیری عمومی بزارید واسه اجرای برجام وجودشو ندارید چون میدونید مردم چی می خوان

  • ناشناس ارسالی در

    نظر بیگدلی به درد خودش می خوره ،

  • محمودزاده ارسالی در

    رابطه ما با جهان غرب بستگی به رفتار ما با اسرائیل دارد و چون اقا فرموده اند که اسرائیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید انان یعنی سران اروپا نسبت به این مسئله حساسیت دارند

  • شکست ناپذیر ارسالی در

    باید بروید پیش کدخدا التماس کنید تااقتصا د درست شه وگرنه بزودی از کشور پرتتون میک نن بیرون.

  • سهرابی ارسالی در

    سلام چزی من فهمیدم غرب تضمین نمی دهد بعدهم ما به درخواست سوریه آنجا هستیم ولاغیربه غرب هیج اعتمادی نیست بتون ریختن اقای کلید رایادت رئیس بانک مرکزی خودش گفت هیج اتفاقی نیفتاده اینها زبان زور می‌فهمن نمونش توقف کشتی ما وتوقیف دوفروند مال آنها

  • حسن خطیبی نسب ارسالی در

    کارشناسان ما دها سال سرنوشت ما را به کرنش در مقابل اروپا و غرب پیوند زده و ول کن این ماجرا نیستن چون ظاهرا اغلب تحصیل کرده همان کشورها هستن راه رهایی توجه صدردصدی به امکانات داخلی و حمایت همه جانبه از تولید داخل و نخبه ها و دانش ایرانی بوده و خواهد بود

  • ناشناس ارسالی در

    این صحبت‌ها درست است. امیدوارم که همین ط ور عملی شود

  • ناشناس ارسالی در

    تصمیم گیرنده یکی دیگست. سیاست غربه تحریم میکنه نفتمونم مفت به واسطه یکی دیگه میبره. کاریش نمیشه کرد. یک مغز متفکر می‌خواهیم که سریع دستشون بخونه وکاری کنه.تاکیش مات نشیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها