|
کدخبر: 304596 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

آزاد سازی پول های بلوکه شده نارضایتی مردم را کم می کند / منتظر توافق برجام باشیم؟

مجتهدی گفت: تبادل زندانیان، می تواند یک حسن نیتی باشد برای آنکه ما را امیدوار کند تا بحث توافق هسته‌ای به زودی شکل گیرد.

سیاست آزاد سازی پول های بلوکه شده نارضایتی مردم را کم می کند / منتظر توافق برجام باشیم؟

تبادل زندانیان میان ایران و امریکا، همچنین آزادسازی اموال ایران، اقدام موثری بود که در بحث روابط بین‌الملل می‌توانست شکل گیرد. تبادل زندانیان سبب شد تا ۶ میلیارد دلار از اموال مصادره شده ایران آزاد شود و وارد روند انتقال به ایران شود. بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که روند آزادسازی و رسیدن منابع به ایران ممکن است کمی با تاخیر انجام شود. دلیل آن هم این است که بانک‌های کره ممکن است با وارد شدن این رقم به مشکلات اساسی برخورد کنند.

بسیاری از کارشناسان بین‌الملل بر این باور هستند که تبادل زندانیان میان ۲ کشور و همچنین آزادسازی منابع ایران، این امکان را به همراه دارد تا توافق هسته‌ای موسوم به برجام، زودتر شکل گیرد. البته این نکته هم مطرح می‌شود که کشورهایی مانند اسرائیل از این اقدام اخیر میان ایران و امریکا، چندان رضایت ندارند و ممکن است سنگ اندازی هایی نیز در این مسیر انجام دهند.

ایران-آمریکا

گفت‌وگو‌ها از ۲ سال پیش آغاز شد

امیر مجتهدی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارتباط با تبادل زندانیان و همچنین آزادی اموال ایران به گسترش نیوز گفت: همانطور که در جریان هستید، گفت‌وگو‌ها درباره تبادل زندانیان میان ایران و امریکا از ۲ سال گذشته آغاز شد. امریکایی‌ها برای آنکه اعتبارشان زیر سوال نرود، اعلام نکردند که درحال‌حاضر، چه فشاری بر روی رئیس‌جمهوری امریکا ( بایدن ) است.

مجتهدی ادامه داد: امریکایی‌ها از همان ۲ سال قبل، به صورت مخفیانه پیگیری می‌کردند که این تبادل انجام شود. اما این تبادل زندانیان، برای بحث مذاکرات هسته‌ای، می‌توانست مقدمه خوبی باشد و در واقع این تبادل زندانیان یک حسن نیتی است برای آنکه ما را امیدوار کند تا بحث توافق هسته‌ای به زودی شکل گیرد.

وی افزود: آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که اولویت دولت آقای رئیسی بحث برجام نیست. تا زمانی که شرایط برقرار نشود و همچنین توقعات برآورده نشود، باید گفت که شاید این توافق، کمی دیرتر به نتیجه برسد. زمان آقای روحانی به دلیل آنکه شکل کار با مسائل هسته‌ای پیوند خورده بود، بحث برجام بسیار دارای اهمیت بود و خیلی مهم بود که این توافق شکل بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در دولت آقای رئیسی چنین چیزی نیست و بحث برجام چندان اهمیت ندارد. تبادل زندانیان میان ایران و امریکا که منجر به آزادسازی پول‌های ایران شد، یک روند بسیار کندی را دارد. دلیل این مسئله این است که کشور کره اعلام کرد، این رقم ۶ میلیارد دلار، ممکن است یک شک بزرگ را به بانک‌های ما وارد کند. پس باید به این نکته اشاره کرد که بحث آزادسازی پول‌های ایران، با تاخیر همراه خواهد بود.

مجتهدی خاطرنشان کرد: بحث تبادل زندانیان، میان ایران و امریکا، می‌تواند ما را امیدوار کند تا در بحث‌های هسته‌ای بتوانیم، گفت‌وگوهای جدی‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم و روند مذاکرات برجام به خوبی ادامه پیدا کند.

پول-بلوکه

احتمال سنگ اندازی اسرائیل وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که آزادی زندانیان میان ایران و امریکا و همچنین توافق احتمالی درباره برجام، چه واکنش‌هایی را از طرف سایر کشورها خواهد داشت، گفت: روابط میان ایران و امریکا یک چالش جداگانه‌ای است. قطعا کشورهایی مانند اسرائیل، از کوچک‌ترین قدم هایی که امریکا به سمت ایران بر می‌دارد، استقبال نمی‌کنند. همچنین باید گفت که این امکان وجود دارد تا مقامات اسرائیل در جلسات خصوصی خود، دولتمردان امریکا را حتی از کوچک‌ترین قدم‌ها به سوی ایران منصرف کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به گسترش نیوز گفت: به توافق میان ایران و عربستان اشاره می‌کنم. پیمان دوستی و توافقی که میان ایران و عربستان شکل گرفت، مقداری از جو سنگین که ممکن بود کشورهای عربی مخالف این توافق باشند را کاهش داد. درحال‌حاضر به غیر از اسرائیل و چند کشور دیگر، سایر کشورهای منطقه را مخالف این ماجرا نمی‌دانیم.

مجتهدی افزود: کشورهایی مانند اسرائیل و تا حدودی بحرین، طبیعاتا مقداری از این تبادل زندانی میان ایران و امریکا ناراضی هستند. در بحث آزاد شدن منابع ۲ روایت وجود دارد. بحث اول رقم ۶ میلیارد دلار است و بحث دوم رقم ۲۳ میلیارد دلار است. طبیعاتا آزاد‌سازی این منابع، می‌تواند کمک بزرگی به رشد اقتصادی کشور باشد.

وی در پایان گفت: تزریق این مبالغ آزاد شده به اقتصاد و در ادامه رشد اقتصادی، می‌تواند مقداری در کاهش میزان نارضایتی مردم موثر باشد. همچنین، تمام این‌ها سبب می‌شود تا کشورهایی مانند اسرائیل که تمام تلاش خود را کردند تا نا آرامی‌های اقتصادی تبدیل به بحران شود، آن‌ها را از اهداف خود دور می‌کند. درواقع باید گفت، هر اقدامی که امریکا در راستای نزدیکی به ایران انجام دهد، طبیعی است که کشورهایی مانند اسرائیل مخالفت کنند.

کلام آخر

امید است، دولتمردان ایران در بحث روابط بین‌الملل، هر اقدامی که به نفع مردم ایران است به درستی انجام دهند و در این مسیر، مراقب سنگ اندازی‌های سایر کشورها باشند. بحث آزادسازی منابع ایران اقدام موثری بود اما انتظار می‌رود با تزریق این منابع درچرخه اقتصاد، کمی اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند و شرایط زندگی و همچنین سفره مردم وضعیت بهتری داشته باشد.

  • مهدی ارسالی در

    آدرس غلت به مردم ندهیدسنگ اندازاصلی اربا بتان پوتینه ودوم لاشخورانی که ازتحریمها پول کلان به جیب می‌زنند
    اگر وجدان دارید از زمان اسرائیل متولد شده حساب کنی دخسارتهایی که به ایران خورده روسیه بیشتر دخیل بوده یا اسرائیل بعدش طبیعیه وقتی شم امیخاهیداسرائیل رانابودکنیداسرائیل دست ش ماراببوسداعراب کنار آمده اندبااسرئیل شما چکاره آید .خرمشهرراخداازادکرد اگربخاهدفل سطین راهم ازادمیکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها