|
کدخبر: 300213

تازه ترین وضعیت احیای برجام / منتظر توافق باشیم؟

یک کارشناس مسائل بین المللی معتقد است که اگر توافقی میان ایران و آمریکا صورت گیرد، طرفین از نتایج مثبت آن بهره مند می‌شوند.

سیاست تازه ترین وضعیت احیای برجام / منتظر توافق باشیم؟

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی است. او مدیرکلی شورای راهبردی روابط خارجی و سفیر سفارت ایران در نروژ و مجارستان  را در کارنامه خود دارد. 

فرجی راد درباره اینکه ایران چگونه می‌تواند به یک توافق جامع و کامل دست یابد پاسخ داد: فرصت‌هایی را در دو ساله گذشته  از دست دادیم. دو سال پیش توافق با\ در مرحله نهایی بود و مذاکره‌کندگان آن زمان بیان می‌کردند ۸۵ درصد کار تمام شده بود و تقریباً ملاقات‌های آخر نشان می‌داد که توافق تقریباً نهایی شده ولی به دلایل خاصی این اتفاق نیفتاد و دولت نیز تغییر کرد.

وی افزود: البته نظر دولت جدید متفاوت با دولت قبل بود. از طرفی روسیه به اوکراین حمله کرد. این دو مسئله باعث شد مذاکرات دوباره به تعویق بیفتد و طبیعتاً اروپا و امریکا و ایران از استمرار مذاکرات خودداری کردند. 

به گفته وی، در حال حاضر مذاکراتی با واسطه و بعضاً مستقیم در نیویورک با نمایندگی ما صورت گرفته است. همچنان که قبلا  آقای رابرت مالی با نماینده ایران در قطر و عمان با واسطه مذاکراتی را انجام داد و تقریبا یک تفاهماتی صورت گرفت. نتایج این تفاهمات این بود که زندانیان و بخشی از پول ایران آزاد شود. این مقدمه‌ای برای توافق بزرگتر بود. اما با توجه به برکناری رابرت مالی سیر مذاکرات روند خوبی را طی نمی کند. امیدواریم طرف‌های مذاکره درک کنند اگر توافقی است به نفع هر دو طرف باشد.

فرجی راد تصریح کرد: امریکا انتخابات حساسی را در پیش دارد. هرگونه مذاکره با ایران به نفع حزب دموکرات و آقای بایدن است و می‌تواند دستاوردهای خود را در انتخابات مطرح کند. ایران نیز با مشکلات و معضلات اقتصادی روبه روست. ده‌ها میلیون ایرانی به خاطر تحریم ها زیر خط فقر زندگی می کنند.طبیعتاً اگر این تحریم‌ها برداشته شود گشایش‌های قابل توجهی در اقتصاد کشور به وجود می آید.

او اظهار کرد: این نکته را نیز اشاره کنم، قرار نبود یک توافق درازمدت و کلی صورت بگیرد. تفاهماتی بود که چاره ای نیست. اگر ایران می خواهد اقتصاد خود را از این وضعیت خارج کند باید به توافق درازمدت با آمریکایی ها تن دهد. با عبور از تحریم ها و وضعیت موجود می توان برای کشور برنامه داد و بر اساس آن حرکت کرد. در دوران تحریم سخت نمی‌توانیم این برنامه را ارائه دهیم و اجرا کنیم.

 

منبع: اطلاعات

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها