|
کدخبر: 295649 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

سیگنال های سیاسی سفر سلطان عمان / برجام احیا می شود؟

اصفهانی گفت: نسبت به احیای برجام بسیار خوش‌بین هستم و هر زمان وضعیت در منطقه از نظر سیاسی به بحران و نقاط بسیار حساس رسیده، بحث میانجی گری توانسته است تاثیرات بسیار بالایی بر تنش زدایی و برطرف کردن بحران‌ها داشته باشد.

سیاست سیگنال های سیاسی سفر سلطان عمان / برجام احیا می شود؟

سفر پادشاه عمان به ایران، حامل پیام‌های مهمی است و عمان قصد دارد تا از تمامی ظرفیت‌های در دسترس خود جهت تسهیل روند میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن استفاده کند. در سال‌های گذشته، عمان از طریق وزارت خارجه کشورش اقدام به مذاکرات و بحث هایی پیرامون میانجی گری، کرده است اما حساسیت این سفر به اندازه‌ای بالا است که این بار، پادشاه عمان، شخصا قصد صحبت و میانجی گری دارد.

با این حال، همچنان مشخص نیست که روند این مذاکرات دقیقا به دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام است. آیا آنها می‌خواهند برجام سال ۲۰۱۵ را احیا کنند یا نسخه‌ای از برجام را مد نظر دارند که پیشتر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است.

هیثم-طارق

بسیاری از کارشناسان در حوزه بین‌الملل بر این باور هستند که اگر بنا بود سفر پادشاه عمان صرفا یک رد و بدل ساده پیام با میانجی‌گری عمان صورت گیرد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای این کار اقدام کند و بدون تردید راه‌های دیپلماتیک ساده‌تر دیگری نیز وجود داشت تا این مسئله انجام شود. کارشناسان حوزه بین‌الملل اعتقاد دارند که اگر روند مذاکرات احیای برجام به سمت و سو مثبتی پیش برود، می‌توان امیدوار بود که ایران و کشورهای منطقه از شرایط بسیار خوبی بهره‌مند خواهند شد.

شکی نیست که غرب به خوبی از اقدامات هسته‌ای ایران باخبر است و به خوبی می‌داند که ایران با توجه به سابقه قبلی امریکایی‌ها و اروپا در قالب نسخه اولیه توافق برجام، حاضر نیست به نسخه‌ای جدید از این توافق آن هم در شرایطی که هیچ تضمینی نیست دولت‌های آتی امریکا به توافقات دولت‌شان پیابند باشند، تن بدهد. البته که عمانی‌ها نیز از این ماجرا باخبر هستند. از این رو، به نظر می‌رسد که سلطان عمان با علم به تمامی این مسائل، قصد گفت‌وگو دارد و همین ماجرا کنجکاوی ناظران و تحلیلگران در مورد دستاوردهای سفر وی به ایران را تا حد زیادی برانگیخته است.

برجام

نقش حساس عمان در میانجی گری

زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباه با سفر پادشاه عمان به تهران اظهار کرد: باتوجه به نقش حساس عمان در میانجی گری میان ایران و امریکا در ۴دهه گذشته، این سفر از اهمیت‌های بسیاری برخوردار است.

اصفهانی ادامه داد: باتوجه به شنیده‌هایی که در مذاکرات پشت پرده درباره برجام صورت می‌گیرد، اگر مسائل احیای برجام به نکات و نتایج مثبتی دست پیدا کند، مسائل و مشکلات در حوزه انرژی به خصوص بازار نفت تا حدودی برطرف خواهد شد و روند صادرات و نرخ در حوزه انرژی شکل بهتری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اهمیت سفر سلطان عمان به ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عمان به عنوان میانجی گر اصلی و همچنین معتمد میان طرفین مذاکرات (ایران و امریکا) در ۴ دهه گذشته ثابت کرده است که تاثیرات بسیار زیادی در این مذاکرات داشته است. همانطور که سلطان قابوس، پادشاه سابق عمان چنین اقداماتی را در راستای بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و امریکا انجام داده است، پادشاه فعلی عمان نیز، بر همین اصل قصد دارد تا بحث میانجی‌گری را انجام دهد.

زهیر-اصفهانی

وی افزود: اهمیت سفر در این حد بالا است که از اعزام وزیر خارجه، خودداری کرده و شخصا به ایران آمده است. همانطور که مشاهده کردید، پادشاه سابق عمان از طریق وزارت خارجه اقدام به میانجی گری کرد اما از آنجایی که مذاکره میان ایران و امریکا برای بیشتر کشورها دارای اهمیت بالایی است، این بار پادشاه عمان شخصا قصد دارد تا بحث میانجی گری را انجام دهد.

حساسیت بالای پادشاه عمان به ایران

اصفهانی ادامه داد: باتوجه به سابقه مثبت عمان در بهبود روابط کشورهای ایران و عربستان و اهمیت عمان برای کشورهای غربی، پیش‌بینی می‌شود که این سفر علاوه بر آنکه دارای اهمیت است از حساسیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

پادشاه-عمان

وی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: نسبت به احیای برجام بسیار خوش‌بین هستم و این سیاست‌ها همیشه ثابت کرده است که هر زمان وضعیت در منطقه از نظر سیاسی به بحران و نقاط بسیار حساس رسیده، بحث میانجی گری توانسته است تاثیرات بسیار بالایی بر تنش زدایی و برطرف کردن بحران‌ها داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نتیجه برجام اظهار کرد: اگر مذاکرات احیای برجام به نتیجه مثبت برسد، می‌توان ابراز امیدواری کرد که نتایج بسیار مثبتی بر مسائل، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران، همچنین منطقه و کشورهای جهان خواهد داشت.

  • ناشناس ارسالی در

    برجام مرد

  • ناشناس ارسالی در

    سرمایه دارهانمیگذارندتحریم هابراشته شودچ ون تحریم برايه سرمایدارگنج هست وبرایه مس تضعف خانه خرابی وناامیدی

  • کاظم ارسالی در

    دولت ورهبر ایران باید کاری کنند اعتماد شاه عمان را جلب کنند تا برجام واشتی بر قرار شود چنین موقیت دیگر پیش نمیاد

  • یک مستمری بگیر ارسالی در

    برجام احیا شده بود اما چند نفر الاغ مثل ذوالنور و جلیلی و کفن پوشان آفتابه برداش تند و شستند رفت الان هم همان ابله ها راس کارند چرایش را نمی دانیم ۸۰ میلیون به خ اطر چند الاغ در عذابند و سران هم نگاه می کنند

  • محمودزاده ارسالی در

    برجامی وجود ندارد که احیا شود

  • افشین ارسالی در

    کل دنیا وملت ما از زنده شدن برجام وبازگش ت معیشت ناامید شدن جز این سلطان دوست داش تنی برای مردمش.این هم مثل شنزو آبه ژاپنی میزنن به برجکش وغرغر کنان بر میگرده مسق ط

ارسال نظر