|
کدخبر: 300109 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون حقوقی مجلس؛

پشت پرده ارزانی در افغانستان و گرانی ایران / تیم اقتصادی دولت درست کار کند

حاجی دلیگانی گفت: از طریق ملزوماتی می‌توان تورم را کنترل کرد. یکی از ملزومات هماهنگی تیم مربوطه در دولت است. اگر تیم اقتصادی دولت درست کار کند، تورم کنترل می‌شود.

سیاست پشت پرده ارزانی در افغانستان و گرانی ایران / تیم اقتصادی دولت درست کار کند

اخیراً بانک جهانی طی گزارشی نرخ تورم در افغانستان را حدودا منفی یک (۰.۹۵) در ماه اوریل و منفی ۳.۳ در مواد غذایی در طول یک سال اعلام کرده است. در مقابل بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران تورم خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۴۰ درصد است.

آمار تورم منفی در افغانستان و از سویی تورم بیش از ۴۰ درصدی ایران منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که حکومت افغانستان از چه طریقی توانسته آمار تورم این کشور را به منفی یک درصد برساند. در پاسخ به این پرسش یک نماینده مجلس در گفتگو با گسترش‌نیوز ضمن اشاره به تفاوت‌های تهران و کابل، نگاه جزئی مسئولین به مسائل را علت اصلی شرایط اقتصادی کشور قلمداد می‌کند.

قیمت کالاها هیچ ارتباطی به ارز ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن اشاره به شرایط بازار و روند تولیدکنندگان که حاضر به فروش محصولات خود نیستند، گفت: تولید کنندگان در فضای رقابتی کالا  و خدمات خود را ارائه نمی‌دهند. در حقیقت معمولاً یا محصولات را ارائه نمی‌دهند و یا با شرایط خاصی عرضه می‌کنند که این موارد نشان دهنده بی‌اعتمادی در خرید و فروش محسوب می‌شود و یک نوع شرطی شدن صورت می‌گیرد چرا که برخی از قیمت کالاها و خدمات با قیمت ارز گره خورده در حالی که عملا هیچ ارتباطی با هم ندارند. همه موارد مذکور از جمله نگرانی‌هایی هستند که وجود دارد و انتظار می‌رود دولت با برنامه‌ریزی درست آن را مدیریت کند.

اگر تیم اقتصادی دولت درست کار کند، تورم کنترل می‌شود

او در پاسخ به اینکه آیا دولت از توانایی لازم برای کنترل تورم برخوردار است؟ افزود: تصور بنده این است که از طریق ملزوماتی می‌توان تورم را کنترل کرد. یکی از ملزومات هماهنگی تیم مربوطه در دولت است به این معنی که همه تیم ضمن هماهنگی، درست و دقیق تصمیم بگیرند. تصمیمی که می‌گیرند را به موقع اجرا کنند. همه این موارد از ملزومات کنترل تورم است.

دستگاه‌های دولتی مقصر گرانی‌ها هستند

حاجی دلیگانی با اشاره به تورم بالای ۴۰ درصد تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی نهادها و دستگاه‌های وابسته به دولت مقصر گرانی‌ها هستند. بنده معتقد هستم اگر قرار یارانه پنهان حذف شود، این اتفاق باید خیلی شفاف و روشن و در قالب طرح جامع صورت بگیرد نه اینکه هر مقطعی، چند ماه یا چند هفته یکبار این کالا و خدمات را به بهانه به روزرسانی با قیمت تمام شده، قیمت آن را افزایش دهند. این موارد روش‌های درستی نیست و باعث افزایش قیمت در کالاهای دیگر هم می‌شود.

مسئولین بعضی از مصالح کشور را نمی‌دانند

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می شود رابطه با سایر کشورها منجر به کاهش تورم می شود اما با وجود اینکه هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی طالبان به رسمیت نشناخته، تورم در این کشور بسیار پایین و زیر یک درصد است، خاطرنشان کرد:  ایران کشوری در حال رشد است اما برخی رعایت‌هایی که باید صورت بگیرد، انجام نمی‌شود. واقعیت امر این است که جزئی‌نگری‌ها در داخل کشور منجر به این می‌شود که قسمتی دچار افراط یا تفریط شوند. به عبارت دیگر برخی از مسئولین اجرایی جامع‌نگر نیستند، بعضی از مصالح کشور را نمی‌دانند و قسمت مربوط به خود را نگاه می‌کنند، بنابراین چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.

قالیباف به نمایندگان اضافه‌کاری نمی‌دهد

حاجی دلیگانی در واکنش به اینکه گفته شده قالیباف در سال آخر مجلس یازدهم به نمایندگان حق ماموریت می‌دهد و از طرفی به اعضای کمیسیون تلفیق که بر روی بودجه کار می‌کنند، اضافه‌کاری پرداخت می‌کند، یادآور شد: پرداخت حق ماموریت به نمایندگان کاملا دروغ است و تکذیب می‌شود اما در مورد اینکه به اعضای کمیسیون تلفیق اضافه کاری داده می‌شود، اطلاعی ندارم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها