|
کدخبر: 299951

نقش موثر کنترل واردات بر رونق برنج ایرانی در بازار داخلی

برنج را می‌توان یکی از مهمترین محصولات زراعی کشور دانست. محصولی که نه ‌تنها بخش زیادی از سبد غذای ایرانی‌ها را اشغال می‌کند بلکه از قضا ایران ظرفیت بالایی در کشت آن دارد که صدالبته این کشت به شمال کشور محدود نیست و حتی در غرب و جنوب‌غرب ایران نیز ظرفیت بسیار خوبی برای کشت برنج وجود دارد.

تجارت نقش موثر کنترل واردات بر رونق برنج ایرانی در بازار داخلی

با این حال اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف که مهمترین آن افزایش قیمت ناگهانی و تورم بالای بازار بود، قیمت برنج تولید ایران بسیار افزایش یافت و عملاً این محصول از سفره دهک‌های کم‌درآمد حذف شد.

در این بین البته شالی‌کاران نیز مشکلات بسیاری داشتند که یکی از آنها عدم‌خرید دولت بود. برای رفع همین عامل دستگاه‌های دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند با تمرکز بر شالیزارهای شمال کشور، خرید برنج را انجام دهند تا با این اقدام هم کشاورزی به آرامش روانی برسد، هم دت دلال قطع شود و هم مردم بتوانند از محصولات باکیفیت داخلی بهره‌مند شوند. ناگفته ماند که این مهم به همکاری و تعامل و همچنین نظارت دقیق مجلس نیز نیاز دارد.

در این موارد نظارت از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم بسیاری از برنامه‌های مطلوب کشور در بخش اقتصادی، به دلیل فقدان نظارت، نتیجه عکس داشته‌‌اند چراکه عدالت در دسترسی را بر هم زده‌اند. نکتۀ مهم دیگر، تخصیص یارانه است که در این بخش نیز با توجه به اعتبار کم وزارت جهاد کشاورزی و البته نیاز موجود، دولت باید تمهیدات لازم را بی‌اندیشد.

در کنار همۀ این موارد، باید روی کنترل واردات نیز حساب ویژه‌ای باز کرد چراکه با توجه به کیفیت منحصربفرد برنج ایرانی، قطعاً کنترل واردات در کنار نظارت بر قیمت‌ها و فرآیندهای عرضه، می‌تواند رونق برنج ایرانی را در بازار داخلی افزایش دهد. رعایت الگوی کشت و همچنین مقابله با دلالی و زمینه‌سازی برای عرضۀ مستقیم از تولید به بازار، از دیگر موضوعات مهم است. فراموش نکنیم که ایران علی‌رغم تمام مشکلات موجود در منابع آب و خشکسالی، همچنان در بین ۷ کشور برتر جهان به لحاظ تولید برنج قرار دارد.

در همین راستا، شاهپور علایی؛ معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: “برای حمایت از شالی‌کاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات این محصول غذایی به کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع و ثبت سفارشی در این راستا انجام نخواهد شد. در این بین، برای شروع کار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهیم تا خرید برنج استان‌های شمالی کشور آغاز شود”.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها