|
کدخبر: 289776

نظر کسینجر درباره توافق ایران و عربستان

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا تاکید کرد که توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط سیاسی که با میانجی‌گری چین انجام شد، تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است.

سیاست نظر کسینجر درباره توافق ایران و عربستان

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره از توافق ایران و عربستان سعودی با نقش آفرینی چین نوشت: هنری کیسینجر باید حسی از «دژاوو» - کلمه‌ای فرانسوی برای توصیف زندگی کردن در گذشته در شرایط امروز- داشته باشد که چین را میانجی برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران می‌بیند. دیپلماسی مثلثی شباهت زیادی به گشایش وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با چین در سال ۱۹۷۱ دارد.

مشاور امنیت ملی دولت ریچارد نیکسون به این روزنامه، گفت: من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می دانم. سعودی‌ها، اکنون امنیت خود را با بازی با آمریکا در برابر چین متعادل می‌کنند.

این استراتژیست روابط بین‌الملل تاکید کرد که به شیوه‌ای قابل مقایسه، او و رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون توانستند تنش‌های بین پکن و مسکو را در تعامل تاریخی خود با چین به نمایش بگذارند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از کیسینجر نوشت: تنش‌زدایی در خلیج فارس برای همه خوب است البته در کوتاه مدت. و اگر رئیس جمهور شی جین پینگ می‌خواهد نقش مهار ایران و اطمینان بخشیدن به عربستان سعودی را بر عهده بگیرد، برای او آرزوی موفقیت دارم. آمریکا از سال ۱۹۷۹ در تلاش است تا قوس کمان انقلاب ایران را به سمت ثبات خم کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها