|
کدخبر: 289376 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازارهای مالی؛

قیمت دلار دست دولت است / توافق به اسم مردم به کام ابر قدرت ها

معصوم پور امیرآبادی؛ کارشناس بازارهای مالی گفت: در شرایطی که اقتصاد ایران و بازار ارز به طور خاص با انتظارات تورمی غیر واقعی مواجه است، بدون تردید با توجه به اینکه ما یک بانک مرکزی واقعی نداریم، رویداد مثبت و تاثیرگذاری بر اقتصاد مردم ندارد.

اقتصاد قیمت دلار دست دولت است / توافق  به اسم مردم به کام ابر قدرت ها

در چند روز اخیر یک جمله امیدوارکننده را مرتب خوانده و شنیده‌ایم و آن هم گشایش اقتصادی کشور در پی توافق با عربستان است. نوشدارویی که نمی‌دانیم چه تاثیری بر اوضاع اقتصادی کشور خواهد داشت. فعالان بازار ارز در روزهای اخیر شاهد روند نزولی در قیمت دلار بودند. اتفاقی که قبل از خبر توافق با عربستان آغاز شده بود و در چند روز گذشته شدیدتر شد. درباره همین موضوع خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با رحمان معصوم‌پور امیرآبادی، معامله‌گر و مدرس بازارهای مالی به بررسی جوانب مختلف این توافق و اثرات اقتصادی آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

رحمان-معصوم پور

هدف چین درباره ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان

رحمان معصوم‌پور امیرآبادی کارشناس بازارهای مالی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از سرگیری روابط ایران و عربستان را می‌توان مثبت دید اما این تمام واقعیت نیست. بازگشایی سفارت خانه‌ها و از سر گیری روابط تنها باعث ثبات اقتصادی و پیش برد منافع اقتصادی برای چین و در دراز مدت به نفع روسیه و ابرقدرت‌های دیگر خواهد بود. با نگاهی همه جانبه‌تر می‌توان دریافت که توافق میان ایران و عربستان بیشتر در جهت تامین منافع چین است.

وی افزود: با توافق بین ایران و عربستان موافق هستم اما نمی‌توان باور کرد که توافق با عربستان به اراده و فهم انقلابیون در دولت مرتبط باشد، چون چند سال پیش موافقان همین تفکر سفارت نوردی کردند. بیش از خواست انقلابیون؛ چین برای حفظ منافع جدید انرژی خود در منطقه، به رابطه معقولانه ایران با اعراب نیاز دارد.

توافق-عربستان-ایران

توافق برای مردم رفاه ایجاد خواهد کرد؟

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان کرد: چیزی که مشخص هست همه ابر قدرت‌ها به صورت پنهان خواستار این موضوع بودند، وگرنه با سنگ اندازی مثل قبل تنش ایجاد می‌کردند. واقعیت کاملا روشن و واضح است که این توافق همان‌انداز که برجام برای مردم ایران رفاه داشت همان اندازه حتما رفاه خواهد آورد.

معصوم‌پور امیرآبادی در ادامه افزود: از برجام چیزی جز خفت و خواری و در جا زدن باقی نمانده است که اگر اثری باقی مانده است، شما یک مورد به مردم نشان بدهید. تورم بالا و کاهش ارزش ریال، نشانه بارز اثر دراز مدت خروج از برجام، بر اقتصاد است. تسخیر سفارت هزینه‌های زیادی برای کشور داشت. جماعتی که جز منافع خودشون هیچ چیزی براشون پشیزی ارزش ندارد باید یک توضیح بدهند که دقیقا دستاورد این قطع رابطه، برای مردم و کشور چه بود؟ شاید رابطه‌هایی مجدد بین کشورها برقرار شود اما پنجره امید و آرزوی یک نسل جوان که می‌توانست موتور محرکه یک کشور برای ایجاد رفاه و ثروت باشه بسته شد.

توافق ایران و عربستان و روابط دوجانبه

وی در ادامه گفت: در شرایطی که اقتصاد ایران و بازار ارز به طور خاص با انتظارات تورمی غیر واقعی مواجه است، بدون تردید با توجه به اینکه ما یک بانک مرکزی واقعی نداریم، رویداد مثبت و تاثیرگذاری بر اقتصاد مردم ندارد. مثلا ممکن شما به ریزش قیمت دلار فک کنید. واقعیت این است قیمت دلار کاملا انحصاری و دست دولت است. یک عرضه و تقاضای واقعی در این بازار نیست. پس این توافق هم هیچ تاثیری بر قیمت این بازار ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: باید متوجه این موضوع مهم باشیم که این دلار نیست که گران می‌شود بلکه این ریال است که روز به روز از ارزش آن کاسته می‌شود. با توجه به نداشتن یک بانک مرکزی واقعی، اگر ایران با تمام دنیا روابط دوستانه داشته باشد و هیچ تحریمی هم نباشد، مردم ما هر روز فقیرتر خواهند شد! متاسفانه ما یک بانک مرکزی مستقل نداریم و به همین علت تورم کنترل نمی‌شود.

کنترل تورم فرمول دارد و می‌شود تورم را مهار کرد!

معصوم‌پور امیرآبادی تصریح کرد: اگر کشور ما گرفتار یک تورم به این ابعاد هست، دلیلش از دو حالت خارج نیست؛ راه‌های علمی و معمولی که در دنیا انجام می‌شود را بلد نیستیم و دوم این است که عمدا تورم ایجاد می‌کنیم!

در خصوص بورس ایران

کارشناس و مدرس بازارهای مالی در پایان به گسترش نیوز گفت: اگر فرض بر این باشد که نرخ تولید و فروش تغییر نکند، درآمد ارزی شرکت‌ها به دلیل کاهش قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند اما این موضوع باید مد نظر باشد که گشایش سیاسی می‌تواند طرح توسعه شرکت‌ها را افزایش دهد و دسترسی به منابع سرمایه گذاران خارجی را بیشتر کند اما همه این مسائل کنار یکدیگر برای بازار سرمایه بسیار مثبت خواهد بود. اما واقعیت این هست که در بورس ایران دولت بنگاه دار بزرگ هست و یک عرضه و تقاضا واقعی در بازار وجود ندارد. ورود حقیقی به بازار بورس ایران، بازی دادن سرمایه گذار خانگی یا همان خرد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها