|
کدخبر: 289220 امیرمحمد درویش

در گفت و گو گسترش نیوز با نماینده سابق مجلس مطرح شد؛

نتایج توافق مهم میان ایران و عربستان

مطهری گفت: توافق ایران و عربستان اقدام بسیار خوبی بود و امیدوار هستیم باعث امنیت بیشتر در منطقه و همینطور کاهش دخالت کشورهای خارجی در منطقه شود.

سیاست نتایج توافق مهم میان ایران و عربستان

توافق میان ایران و عربستان، درحالی شکل گرفت که درهای مذاکره میان ۲ کشور به مدت ۷ سال بسته شده بود. پس از روزها، مذاکرات سنگین میان شمخانی ( دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) با همتای سعود خود، روز گذشته در شهر پکن، دیروز این توافق حاصل شد. همچنین طی مراسمی و با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام و رسانه ای شد.

توافق-ایران

در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، ایران و عربستان توافق کردند ظرف حداکثر ۲ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

این توافق اقدام خوبی بود

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با توافق اخیر میان ۲ کشور ایران و عربستان به گسترش نیوز گفت: توافق میان ایران عربستان یک امر لازم و مهم بود که باید پیش از این صورت می‌گرفت و قطع ارتباط ۷ ساله میان دو کشور،  به ضرر مردم ایران و  عربستان بود. همچین می‌توان گفت مردم یمن هم از  قطع ارتباط میان این ۲ کشور در امان نبودند.

مطهری ادامه داد: این توافق اقدام بسیار خوبی بود که صورت گرفت و امیدوار هستیم باعث امنیت بیشتر در منطقه و همینطور کاهش دخالت کشورهای خارجی در منطقه شود.

این نماینده سابق مجلس افزود: امیدوار هستیم چنین توافقی آثار بسیار خوبی در کشورهای لبنان و سوریه داشته باشد. قطعا توافق و ارتباط میان ایران و عربستان، به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد بود. به دلیل آنکه اسرائیل از انزوای ایران نهایت استفاده را می‌برد و همچنین کشور‌های عربی را به سمت خود جلب می‌کرد.

نتایج مثبت توافق میان ایران وعربستان

مطهری در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: اسرائیل در این چند سال تلاش کرد با امارات و بحرین ارتباط خوبی برقرار کند درحالی که سابق بر این جرئت چنین کاری را نداشت. درحال‌حاضر که ایران دوست کشورهای عربی و اسلامی می‌شود، قطعا برخلاف میل اسرائیل خواهد بود.

وی افزود: در مجموع به نظر بنده، توافق بین ایران و عربستان دارای نتایج مثبت خواهد بود و قطعا اسرائیل از توافق میان این ۲ کشور دچار ضررهایی خواهد داشت.

ایران-عربستان

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهایی که با ایران هم پیمان هستند و درواقع دوست ایران به نظر می‌آیند، این توافق را مثبت خواهند دید، چرا که این کشورها دوست ندارند تا ایران یک کشور منزوی باشد.

مطهری گفت: این امکان وجود دارد، کشورهای غربی که امید داشتند؛ جمهوری اسلامی از بین رفتن برود با این توافق موافق نباشند.

وی در پایان این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: کشورها بر اساس منافع خودشان نگاه می‌کنند و اقداماتی را انجام می‌دهند. کشورهایی که ایران را دشمن خودشان می‌دانند، دوست دارند که ایران همچنان منزوی بماند، چرا که منافع این کشورها که در دشمنی با ایران برخواسته‌اند در انزوای ایران است اما کشورهایی که درواقع دوست ایران هستند، از این توافق استقبال می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها