|
کدخبر: 274760 نسترن فراهانی

گفتگوی کارشناس مسائل بین الملل با گسترش نیوز؛

کشورها نیاز دارند برجام به نتیجه برسد/ روسیه برای ایران فداکاری نخواهد کرد

هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: سفر ابراهیم رییسی به نیویورک نگاه‌ها را به سمت رییس جمهور ایران انداخته و گفت و گوهای رییس جمهور با سران چند کشور اروپایی طبیعتا گشایش جدیدی در موضوع توافق برجام پیش می آورد.

سیاست کشورها نیاز دارند برجام به نتیجه برسد/ روسیه برای ایران فداکاری نخواهد کرد

حسین امیرعبداللهیان و علی باقری‌کنی ابراهیم رئیسی را در سفر به نیویورک همراهی کردند و در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دیدارهایی داشتند، جوزپ بورل مطرح کرده است که فکر نمی‌کند دیدار با رئیس جمهور ایران در نیویورک بن‌بست موجود در انتهای مسیر توافق را حل کند، با این حال نمی توان نادیده گرفت که تیم جو بایدن نسبت به تیم ترامپ نرمش بیشتری نسبت به ایران و موضوع برجام نشان داده‌اند و انتظار می‌رود سفر رییس جمهور به نیویورک و دیدار با شخصیت‌های  آمریکایی در تصمیمات آمریکایی‌ها در مورد توافق تاثیرگذار باشد و در آینده اتفاقات جدیدی را شاهد باشیم؛ علاوه بر این شاید بتوان امیدوار بود که کشور های اروپایی تمایل خود را برای امضا پیش‌نویس توافق جدید نشان بدهند. در همین رابطه گسترش نیوز با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید، با گسترش نیوز همراه باشید.

آمریکا نشان داد که بدقول است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با اتفاقات اخیر برجامی و ارتباط آن با سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار کرد: در اتفاقات اخیر برجامی مانند همیشه آمریکایی‌ها ثابت کردند که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. انتظار می رفت برجام در مذاکرات وین به سرانجامی برسد اما امروز با مشکل روبرو شده است اما با توجه به بحران اوکراین و اینکه کشورهای اروپایی به شدت نیازمند انرژی گاز و نفت هستند و صادرات گاز روسیه به اروپا قطع شده است. در آستانه فصل زمستان کشورهای اروپایی تمایل دارند با ایران به جمع‌بندی مشترکی برسند و توافق برجام به امضا برسد. امروز همه نگاه‌ها متوجه نیویورک است و سفر ابراهیم رییسی به نیویورک نگاه‌ها را به سمت رییس جمهور ایران انداخته و گفت‌وگوهای رییس جمهور با سران چند کشور اروپایی طبیعتا گشایش جدیدی در موضوع توافق برجام پیش می‌آورد و این احتمال وجود دارد که بار دیگر مذاکرات از سر گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ایران با استفاده از تریبون سازمان ملل خواهد توانست دیدگاه‌های ایران را برای جامعه جهانی تبیین کند. سخنرانی آقای رییسی طبیعتا در برگیرنده مسائل بین‌المللی و دخالت‌های آمریکا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران و وضعیت فلسطین و منطقه است و در مدار توجه رییس جمهور اسلامی ایران خواهد بود و جامعه جهانی از زبان رییس جمهور ایران مشکلات و مسائل منطقه غرب آسیا را می‌شنود و این سفر از این منظر سفری بسیار مهم است و سیاست های منطقه‌ای و بین المللی ایران را تبیین می‌کند.

عضویت در شانگهای تاثیر تحریم را خنثی می‌کند

وی با اشاره به عضویت ایران در شانگهای، ادامه داد: طبیعتا ورود رسمی ایران به مجموعه پیمان شانگهای و عضویت کشورمان در این جمع امتیازی بزرگ برای ایران به همراه دارد چون شانگهای سازمانی اقتصادی و امنیتی بزرگ است و نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است. حجم صادرات بین کشورهای شانگ‌های سالانه بالغ بر ۳ هزار میلیارد است. رویکرد سازمان شانگهای به سمت ایجاد ارز جدید و کاهش ارزش نفوذ دلار است و به همین دلیل عضویت ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ها در آینده اثر زیادی در وضعیت اقتصادی ایران نخواهد گذاشت بلکه سطح چانه‌زنی ایران را در عرصه‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. آقای ابراهیم رییسی در سفر به نیویورک موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای را به عنوان ابتکار عمل مهمی در عرصه سیاست گذاری‌های ملی و منطقه‌ای تلقی خواهد کرد و این موضوع می تواند امتیاز بزرگی برای ایران تلقی شود.

هانی‌زاده هم چنین با اشاره به رویکرد مدیرکل آژان بین المللی اتمی، نسبت به ایران گفت: رافائل گروسی سیاست شفافی در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران نداشت و ثابت کرد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمانی مستقل نیست و بیشتر سیاسی کاری در دستور کار سازمان قرار داد. رافائل گروسی آژانس را که ناظر بر فعالیت هسته‌ای کشورها است به سمت سیاست‌گذاری و سیاست پیشگی هدایت کرد و این ناشی از فعالیت‌های لابی صهیونیست و اقدامات آمریکایی‌ها است و گروسی ثابت کرد، تصمیم مستقلی در رابطه با ایران بگیرد و همواره تابعی از سیاست‌های کاخ سفید است.

روسیه برای ایران فداکاری نمی‌کند

هانی زاده در پایان با بیان اینکه در خصوص مذاکرات و روابط بین الملل روسیه برای ایران فداکاری نخواهد کرد؛ یادآور شد: روسیه منافع خاص خود را دنبال می کند و پشت سر ایران قرار بگیرد. اهمیت روسیه به این است که عضو دائم سازمان ملل است و بخشی از قطعنامه‌های پیشنهادی انگلیس و فرانسه و آمریکا را بر علیه ایران وتو کند. چین هم همین نقش را دارد اما انتظار نمی رود روسیه برای ایران فداکاری کند. بخشی از منافع خود را قربانی همراهی و هم پیمانی با ایران کند. ایران کشوری مستقل و دارای ظرفیت های بالا است و بیش از اینکه ایران به روسیه احتیاج داشته باشد. روس‌ها در شرایط حساس کنونی به ایران نیاز دارند. روسیه درگیر بحران اوکراین است و بحران اوکراین شاید ماه ها طول بکشد و ارتش روسیه را دچار فرسایش کند اما روسیه به عنوان یک هم پیمان می‌تواند در مورد برخی از مسائل شریک مناسبی برای ایران باشد. انتظار نمی رود روسیه خود را فدای ایران کند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها