|
کدخبر: 274731

خبر جدید در مورد برجام/ پیش نویس توافق نهایی روی میز است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: منتظر دریافت موضع همه در مورد متن پیشنهادی هستم زیرا اگر صادقانه صحبت کنم هیچ چیز دیگری را نمی بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که همچنان منتظر پاسخ تمام طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها به متن پیشنهادی توافقی است که او دو ماه پیش ارائه داد.

جوسپ بورل این مطلب را پس از برگزاری نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیان کرد و افزود که پیش‌نویس او برای توافق نهایی همچنان روی میز است و  روی میز می‌ماند.

پیش‌بینی بورل از سفر رئیسی به نیویورک و آینده برجام

بورل روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را تا اواسط ماه گذشته میلادی «همگرا» توصیف کرد و افزود: اما پس از آن، طرف‌ها پیشنهادهایی را ارائه کردند که مطمئناً به دنبال نتیجه نهایی نبود.

او که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است اضافه کرد که در روزهای اخیر تحول خاصی رخ نداده و «انتظار ندارم در این هفته نیز اتفاقی بیفتد.»

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر  آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوسپ بورل هفته پیش ادعا کرد که مذاکرات با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و برخی جهت‌گیری‌ها به بن‌بست خورده است. او گفت که پس از تابستان، موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها از هم دور شده است.

این درحالیست که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که تغییری در مواضع ایران نسبت به مذاکرات وین به وجود نیامده است. وی با انتشار پیامی در حساب اینستاگرامی خود عنوان کرد که ایران اراده کافی و حسن نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بارها از خود نشان داده و تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است.

 

 

ارسال نظر