|
کدخبر: 273180

مرگبار ترین حمله قرن؛ ۷ پلیس کشته شدند

در جریان مرگبارترین خشونت مسلحانه در جنوب‌غربی کلمبیا از زمان روی کار آمدن دولت جدید، ۷ نیروی پلیس کشته شدند.

در جریان این حمله که با استفاده از مواد منفجره انجام شد، هفت افسر پلیس در روستای سان لوئیس در بخش هویلا (Huila) جان خود را از دست دادند.

دولت کلمبیا ابتدا شمار کشته شده‌ها را هشت نفر اعلام کرد اما متعاقبا پلیس کلمبیا در بیانیه‌ای تصریح کرد هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی پیرامون هویت عاملان این حمله به دست نیامده است. این در حالی است که این منطقه روستایی برای دهه‌ها با حمله‌های مسلحانه و اقدامات خشونت‌آمیز شورشیان فارک مواجه بوده است.  

مرگبارترین حمله مسلحانه از زمان آغاز به کار دولت کلمبیا؛ ۷ پلیس کشته شدند

«پترو گوستاوو» رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا که تنها ۲۵ روز از زمان روی کار آمدنش می‌گذرد، وعده داد تا «صلح کامل» در این کشور را برقرار کند. کلمبیا علاوه بر اقدامات شورشیان فارک، با فعالیت‌های غیر قانونی و قاچاق مواد مخدر، استخراج غیر قانونی معادن و اخاذی سایر گروه‌های مسلحانه از جمله چریک‌های «ارتش آزادیبخش ملی» (ELN) و شماری از باندهای جنایتکار مواجه است.

رئیس‌جمهوری کلمبیا در واکنش به این اقدام خشونت‌آمیز در صفحه توییترش نوشت: من به شدت حمله با مواد منفجره و مرگ هشت پلیس در سان لوئیس، هویلا را محکوم و با خانواده‌های آن‌ها اعلام همبستگی می کنم.

پترو پس از واکنش اولیه خاطر نشان کرد: این حقایق بیانگر خرابکاری آشکار در (روند) صلح کامل است.

وزارت دفاع و کمیساریای عالی صلح کلمبیا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: صلح کامل مخالف تبانی و سکوت در برابر جنایت است. این اقدام تروریستی، خرابکاری در راستای اهداف غلبه بر این خشونت به نفع عده معدودی است که با جنگ زندگی کرده‌اند و (به حیاتشان از مسیر جنگ) ادامه می‌دهند.

به نوشته افه، گروه‌های مسلح غیر قانونی کلمبیا تا کنون با طرح بلندپروازانه دولت کلمبیا در احیای صلح کامل در این کشور مخالفتی نکرده‌اند. چریک‌های «ارتش آزادیبخش ملی» و دولت توافق کرده‌اند مذاکرات صلح را که از سال ۲۰۱۸ قطع شده بود در کوبا از سر بگیرند.

در طول هفته‌های پیش از مراسم تحلیف گوستاوو پترو (هفتم اوت/ ۱۶ مرداد)، بزرگترین باند جنایتکار کلمبیا به نام «کِلن دل گلفو» در تلافی استرداد «دایرو آنتونیو اوسوگا» رهبر این گروه با نام مستعار «اوتونیِل» به آمریکا، موجی از حمله‌های مسلحانه علیه نیروهای پلیس این کشور به راه انداخت.

این حمله‌ها که به بهای جان ۳۶ افسر پلیس تمام شد، از نگاه تحلیلگران به عنوان نمایشی از قدرت این گروه تبهکار و با هدف پایان بخشیدن به دستیابی به مذاکره نهایی با پلیس تعبیر شد.  پترو در روز تحلیف از عزم دولت خود برای «توقف یکجانبه خصومت‌های تهاجمی» به منظور جستجوی «مسیرهای صلح» خبر داد.

مرگبارترین حمله مسلحانه از زمان آغاز به کار دولت کلمبیا؛ ۷ پلیس کشته شدند

به این ترتیب، این حمله مرگبار تازه که هیچ گروهی تا کنون مسئولیت آن را نپذیرفته است، از سوی مقام‌های مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به نشانه ضربه جدی به امید صلح توسط نخستین دولت چپگرای کلمبیا محکوم شد.  

«کارلوس روئیز موسیو» نماینده ویژه سازمان ملل در کلمبیا با محکوم کردن این جنایت خاطر نشان کرد: من اطمینان دارم مقام‌های ذی‌صلاح به سرعت این واقعه را بررسی خواهند کرد. ما باید به تلاش‌ها در زمینه صلح ادامه دهیم.

«آلوارو اوریبه» رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا (۲۰۰۲- ۲۰۱۰) نیز گفت «تروریست‌ها، سخاوت دولت را با این حمله‌ها به تمسخر می‌گیرند و از پیشنهادات اجتماعی بیزار هستند».

به نوشته افه، این حمله جدید همچنین با تصمیم دولت گوستاوو پترو در تغییر ساختار پلیس و جایگزین کردن فرماندهان ارشد نظامی و پلیس اتفاق افتاده که مورد انتقاد مخالفان دولت جدید قرار گرفته است.

در طول شش دهه درگیری داخلی، نیروهای امنیتی کلمبیا به دلیل رسوایی‌های فساد و نقض حقوق بشر بدنام بوده‌اند. به این ترتیب، «روی بارِراس» از اعضای ائتلاف چپگرای «پیمان تاریخی» حامی دولت در واکنش به انتقادهای مخالفان گفت: اگر تمام قدرت مشروع علیه این قاتلان اعمال نشود، قانون قابل احترامی وجود ندارد. این سناتور همچنین از وزارت دفاع این کشور خواست تا «شدیدترین واکنش پلیس و نظامی برای دستگیری و مجازات آن‌ها را اعمال کند». وی افزود: معافیت از مجازات این افراد، شکست تحقیرآمیزی برای حاکمیت قانون خواهد بود.

درگیری مسلحانه داخلی کلمبیا نزدیک به شش دهه به طول انجامیده است و تنها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۸ حداقل ۴۵۰ هزار کشته برجای گذاشت که بیشتر آنها غیرنظامی بودند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها